Jump to content

Polisen blir arg när jag filmar.

Recommended Posts

Speero, tänk om det inte var jag som målade grafittin? Men att jag dokumenterar all grafitti jag ser tex för ett teveprogram där jag klagar över förfulningen, eller vill klaga hos min hyresvärd? Nej, att filma grafitti är inte olagligt. Att sprayburksmåla väggar utan utryckligt lov är förbjudet och borde resultera i böter (i alla fall enligt lagen).

Att beslagta kameror behövs det åklagarbeslut på, så det funkar inte heller. Däremot misstänker jag att polisen snackar mycket skit för att skrämmas med buset. Det lite dumma är att man måste lyda polisen, men att man kan klaga efteråt.

Tack för uppmuntran Simon.

har ju ingen jättekoll direkt, men utav de filmer och berättelser man hört så är det min uppfattning.

På tal om det, när jag nu tittar på Hockeyfinalen på teve; Om man nu skall behöva fråga om lov nu och då för att folk skall fastna på film eller i teve, hur skall man i så fall lösa tex supportrarna på läktarna? De brukar ju hamna i rutan lite nu och då, speciellt om de är snygga eller har spektakulära kläder.

Ett inlägg till föresten: Jag som har tidningar på dass för mer filosofiska stunder läste just Kamera&Bild nr 5 2006 att magnus Frödeberg (vem det nu är?) har skrivit en notis om PUL-lagen förändras 1:a Jan 2007 (vilket har passerats vid det här laget). Det är en förenkling av lagen så att det tillåtet att lägga ut bilder på andra, bara inte bilderna är kränkande. Vad som kränkande står inte i lagtexten och det räcker inte att uppgifterna är obekväma utan det får bedömas från fall till fall. I princip är det fritt fram att publicera vilka bilder man vill och man tar stöd av yttrandefriheten som är skyddad av grundlagen. Med de nya reglerna sätts skyddsgränsen vid kränkning.

PUL-lagen kommer dock som tidigare fortfarande gälla om uppgifterna är påtagligt strukturerade. Min personliga tolkning av notisen är att hat-listor med namn, adress och fotografier på nazistsidor som saknar publikations-tillstånd är olagliga, liksom skolfoton med adresslistor, medan partybilder med obekväma parförhållanden är helt lagliga.