Gå till innehåll

samhällskritisk 1:n minutare..!


AlmanDo

Recommended Posts

vad trors..?

 

Ja / vi har fått en kaka super 16m.m. från vår utbildning och ska göra en enminutare..

 

Är de nån som vill tycka o tänka om den hära iden??

Funkar den??

 

 

1 EXT BUSSHÅLLSPLATSEN DAG

Det kommer en buss in mot en busshållsplats. Där står en svart kille

som väntar på att kliva på bussen. Han är uppklädd som en vanlig

kontorsarbetare. Bussen stannar och han kliver på.

 

2 INT INNE PÅ BUSSEN DAG

Den svarta kilen står framför busschauffören. Chauffören sitter och

tittar på killen uppifrån och ner. Då tar chauffören fram en ihop fälld

campingstol och ger till den svarta killen.

 

BUSSCHAUFFÖREN:

Här, ta den.

 

Den svarta killen tar stolen och tittar bakåt i bussen. Det är halvfullt

och alla sitter inne på fönsterplats. När han tar första steget in i

bussen så flyttar alla passagerare i bussen ut från fönsterplats till det

yttre sätet. Den svarta killen går då in några meter och fäller upp

stolen och sätter sig på den.

 

 

________________

Philip

 

Poesi Film

Gävle

Länk till kommentar
Share on other sites

Den är ju tydlig men det här är inte den amerikanska södern på 1960-talet... Det som är betydligt mer intressant är ju vardaglig rasism eller allmänna fördomar, det här är ju alltför tydligt tycker jag...

Länk till kommentar
Share on other sites

asså du tycker de..

 

tydligt e de ju faktiskt.. vad tycker du om de här då?

 

En äldre lärare i 60 års ålden står och skriver på tavlan i

sitt klassrum. Henners klass som går i tvåan titter lungt

och tittar på. Då ropar en av ungarna längst ner ifrån

klassrumet

 

UNGE:

Heil Hitler!

 

Den gulliga och snälla läraren vänder sig då om och kollar

lite strängt på ungen och klassen

 

LÄRARE:

Nå barn, få höra nu?

 

UNAGNA:

Sig heil !

 

LÄRAREN:

Ja så ja, de är bra.

 

Så vänder sig den snälla läraren om mot tavlan och låssas

om som att inget konstigt hadde hänt.

 

____________

Philip

 

Poesi film

Gävle

Länk till kommentar
Share on other sites

nått som ni skulle kunna göra är en grej på alla de förbud som kommer upp nuförtiden, att staten bestämmer mer och mer, man får inte göra det och man får inte göra det.

 

eller gör något på hur svårt det är att passa in i samhället. Gör det övertydligt, ta en kille som får klä sig i nån sjuk dräkt av något slag så att alla bara glor på honom vart han än går, och han blir utschasad ur affärer och man vill inte servera honom mat osv.

Så sitter han där och lipar helt ensam sen i slutet innan ni fadar till mörker.. Usch va deprimerande

 

Eller om ni vill hålla er till ert gamla tema så kanske ni kan göra något på hur många som saknar civilkurage i vårt fina land.

T.ex en svart (inte nödvändigtvis, men det verkar ju vara rasism som är temat) kille kommer på gatan i ett villakvarter. Han går i sina egna tankar och råkar stöta till en ung kille och dennes kompis(kanske skinhead, kanske bara en vanlig kille). Den svarta killen ursäktar sig till den han har stött till, men det räcker inte, killen skriker "vafan gör du din jävla blatte!"

Killen och hans kompis börjar spöa den svarta killen. Man ser då hur alla som tidigare stått ute i sina trädgårdar och krattat löv/klippt gräsmattorna/rastat hunden antingen vänder sig bort, går in i sina hus, håller för ögonen på sina barn. I alla fall, ingen ingriper när den svarta killen får stryk och han ligger blodig kvar på gatan.

 

Äh, jag bara spånar lite, hoppas ni får lite inspiration

Länk till kommentar
Share on other sites

ingen av AlmanDos idéer var särskilt bra faktiskt. Enormt överdrivet är det. Det vore annat om det var gamla tanter och en punkare som stt på bussen eller nåt. Först går en välkammad pojke på och sen punkarn. Aja ni fattar. Fast den idén var inte heller bra iofs.. :P

 

Gillade Christophers idé dock. Lär utveckla och filma den nångång när man inte har nåt för sig.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Bussgrejjen borde inte handla om rasism, det handlar ju om den stela svensken, bussen är halvfull men ingen sitter bredvid nån, så stiger det på en till som hellre står än att sätta sig bredvid nån.

Eller om han tänker sätta sig så sitter alla å tänker "inte här, inte här"

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Filmerna är helt och hållet ur en surealistisk vinkel..

o de tycks som att typ ingen tyckt om dom..!

men men..

kul att fiå lite krtik..

 

men Christopher's ide fann ja inte någon vändpungt

alls som håller..!?

 

En ide är ingen bra ide om det inte finns en vättig vändpungt..

Länk till kommentar
Share on other sites

När killen på bussen efter ett tags fundering tar fram de ihopfälda stolen så ser iaf. ja en vändpungt..!?

 

eller när den äldre läraren uppmanar istället för att skälla ut..?

 

men vad vet ja..

Länk till kommentar
Share on other sites

det var ju i princip bara några korta idéer som jag spydde ut på 5 minuter, tänkte att du kanske kunde få lite inspiration.

Men det finns väl i alla fall än vändpunkt i den sista idén, när folk går in i sina hus och låtsas som ingenting istället för att hjälpa till.

 

Är det verkligen nödvändigt med en vändpunkt i en enminutersfilm då? Det räcker väl att få fram ett budskap, och det kan man väl föroppningsvis göra på fler sätt

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag tyckte idéen om bussen var riktigt bra. Onödigt att göra den rasistisk bara. Den blev bara elak och orealistisk. håller med JRL om den saken. Mannen skulle istället vara en typisk svensk. En grej skulle i så fall kunna vara att mannen inte fick någon stol av busschaffisen. Att han visar upp sitt busskort och går bakåt i bussen. Han går förbi alla halvlediga säten där de som sitter intill fönstrerna kanske flyttar utåt som i grundidén (behöver dock ej vara så). När han upptäcker att det inte finns någon helt ledigt säte tar han plötsligt fram en pall ur tex. väskan och sätter sig på den. slut.

 

Om du redan har skrotat idén vill jag filma den istället på ovanstående vis. annars tycker jag att du ska göra det.

 

En kortfilm ska ha vändpunkt, -er. Annars är den inte bra. Det är som noveller. Det är min åsikt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men hallå, kan ni inte komma på idéer som handlar om annat än spegling av samhällsströmningar och politisk korrekthet? Inget fel med det, men lite vidare vyer kanske inte vore så dumt. Många skolfilmer är väldigt tråkiga just för att de tar upp viktiga teman som rasism, mobbning eller homosexualitet utan att säga något som inte redan har sagts tusentals gånger tidigare. Varför inte göra en actionrulle, en romantisk komedi, en skräckfilm eller något annat radikalt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte hur radikalt det är egentligen. Jag tycker relationsdrama, komedi, skräck mm är minst lika vanligt. Jag håller med dig om att man ska vidda vyerna, men en minutfilm kan inte ha så mycket handling. det är då lättare att få fram tex. ett samhällkritiskt budskap. Dessutom tycker jag inte att det finns för många filmer som speglar det samhälle vi lever i. Det behöver inte handla om utnötta debattämnen för att vara samhällskritiskt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Film är först och främst underhållning. Gör en actionrökare eller en skön skräckfilm i stället för att hålla på med en massa samhällskritiska filmer. Vi har nog med det i det dagliga livet. Vad Svensk film behöver för att utvecklas är lite radikala idéer och inte en massa reflektioner över vardagen. Mer underhållning åt folket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det ena motsäger inte det andra. Det är klart att man ska göra rent underhållande filmer också. Jag har gjort en del filmer med det syftet. Men det betyder inte att man ska låta bli att göra andra filmer som både är underhållande och samtidigt speglar samhället. Det behövs det med.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Ja hade fixat bussen o statister o värkligen allt men dagen innan inspelning så sa våran lärare att vi tyvär måste blåa av de fär att det inte fanns nån tid för skana av fimen.. vi skulle då filma den på Beta sp men lixom gnistan flög ur oss.. vi giorde därför bara mågra korta småideer som vi hitta på på plats som ja sedan vann Gästrikefimfestival med..!! ^rena skit saker..^

 

Tack för att du tycker om min idee max lauritzen.. .. de va kul att NÅN giort de.. o ja håller med om att rasismen inte var nödvändigt.. skulle gått kunna skipp den.. iden kom ifrån när ja nu har åkt buss till skolan varige dag i tre år (men tog nu studenten) så för mig kunde ja leva mig in i de hela o de tror ja fan många (utom kidsen på detta forum typ) kan gö..

din vidareutväkling va skit bra o du får såklart filma den..! =)=) MEN ja vill väldigt gärna se filmen sen när den e klar..!!!

 

o låt oss göra dom filmer vi vill utan att ens fan årka bry dig..! de vi gör gör vi/ja för att ja ser underhålning i de mn de kanske ni inte gör..

 

aja hör snälla av dig om de blir inspelning av fimen..!

skulle va skut kul!!

 

_______________________

Poet Film

*Filmskapare som gör saker vi..!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...