Jump to content

är filminspelningen diktatur?


Bante
 Share

Recommended Posts

Tja allihopa!

 

Vi har i skolan precis börjat med ett större kortfilmsprojekt där vi som amatörer har blivit tilldelade egna roller, någon är tex regissör, en kameraman, en ljudkille, skripta osv.

 

Tyvärr så märker man att folk har svårt att hålla sig till sina roller, skriptan t ex ska fram och berätta hur kameranmannen skall ge för komposition på bilden, ljudkillen börjar lägga sig i regin, ljuskillen börjar lägga sig i manuset, osv.

 

En riktig hönsfarm, med andra ord, där många viljor krockar, och många diskussioner uppstår medans skådespelarna står och väntar på att vi ska få tummarna ur *beeep*.

 

Detta har fått mig fundera på hur det egentligen ser ut på en riktigt filminspelning, hur strikta är rollerna liksom? Är det regissören som alltid har det sista ordet, eller ansvarar var man för sin roll? Ifall det är så, hur håller man motivationen uppe när regissören säger till alla hur saker och ting skall vara, "punkt slut". Dödar inte det all kreativitet?

 

Tacksam för svar!

Link to comment
Share on other sites

det man brukar säga om en bra regissör är väl att han kan lyssna på alla idéer men bara följa dom som är rätt i sammanhanget... så där filosofiskt å lagomt...

 

själv så tror jag i övrigt på det mer militäriska hållningen i hierarkin. Om folket inte gör sina uppgifter, tillexempel som du nämner scriptan att scriptan är väl mycket å pillar i kompositionen så må denne nog ta å se över karriärsvalet... låter ju som att denne försöker mer fotograf än scripta. Gör ljudkillen verkligen sitt jobb bra om han leker regissör?

 

Så där svennigt vill jag alltså säga lagom. Lagom feedback från respektive roll till regissören går väl an och kan tillochmed lyfta en produktion... men när det går överstyr så ska ju inte exempelvis producenten/lineproducern vara rädd att dra åt tyglarna... Det finns ju en anledning till att det finns roller i produktionen... man går ju till ljudkillen om allt som rör ljud, man går till fotografen när det gäller bild, snickaren när det gäller den där väggen som ser ut att vara överdrivet sned. Visst, Ljuskillen kanske har åsikter om manuset, men har han verkligen något att säga om den saken? och så vidare...

Link to comment
Share on other sites

" själv så tror jag i övrigt på det mer militäriska hållningen i hierarkin. "

 

Japp, jag håller med dig där. Alla håller sig till sin roll och ger det regissören vill ha. Gilla läget, liksom.

 

Vi hade också en diskussion där vår rekvisitaansvarig menade att regissören inte har något att säga till om rekvisitan, för det var ju hans roll. Så funkar det ju inte. Alla måste dra på ett och samma håll, där riktningen bestäms av regissören. Korrekt?

 

Självklart kan alla i filmteamet ge sin input vid möten, men inte på inspelningsplatsen, där tiden är dyrbar.

 

Men samtidigt, eftersom alla är där ideélt så är det ju otacksamt för t ex en ljuskille att bara göra vad han blir tillsagd, utan att få utlopp för någon sorts kreativitet.

 

Vill gärna höra era tankar om detta!

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle det vara otacksamt?

Ljuskillen har en uppgigt, att ljussätta, ljudkillen en annan, att ta ljudet. Ska alla lägga sig i andras jobb så kommer det utan minsta tvekan bli skit av alltihop tyvärr.

Alla delar av en inspelning har sina kreativa onråden, & för att det ska funka så måste dom hålla sig där. Får man inte utlopp för sin kreativitet med det man gör så har man valt fel inriktning.

Rekvisitan: En sak är det om man kommit överrens om att en person får allt ansvar & fria händer. Har själv krävt det för att fullfölja ett fåtal jobb jag känt ballat ur totalt men endå gått att rädda, men då måste det vara en ömsesidig överenskommelse där man även bestämmer till vilken grad man har fria tyglar. & även då är det ovanligt. & sen respekterar det.

När någon säger att "nu ska jag köra mitt race & skiter i vad ni tycker", som det låter som de flesta i ditt team gör, så hade jag bytt ut dom hela högen mot folk som har intresse av att vara seriösa istället.

Nu förstår jag iof att det är en amatörproduktion, & har fått intrycket av att det måste vara den första för ganska många där, så då gäller nog mest att styra som en jävla Hitler tills det flyter & inte godta någon form av skitsnack & gnäll.

Låter hårt, men sånna saker trashar filminspelningar hela tiden som kunde blivit så bra, det det vinner ingen på. Däremot tycker jag man ska uppmuntra förslag så länge dom inte stör inspelningen eller det ligger en massa prestige bakom dom.

Link to comment
Share on other sites

" Varför skulle det vara otacksamt? "

 

Jag tänker mig bara in i en situation där t ex jag som ljuskille har en idé på en ljussättning som jag tror hade passat in i en scen.

 

Men detta gillar inte regissören alls och säger åt mig exakt hur jag ska ljussätta scenen, var jag ska placera lamporna, etc. Då känner man sig helt plötsligt överflödig på något sätt, alla i teamet vill ju känna att dom är engagerade i projektet, att dom är där för sina kunskaper inom sitt område, och när regissören kör över detta så känns det självklart lite tråkigt.

 

Och det är väl där problemet ligger, vi är alla amatörer och vi är där för att lära oss och har inte alla kunskaper för att det ska gå ihop smidigt. Do I make sense? :)

 

" så då gäller nog mest att styra som en jävla Hitler tills det flyter & inte godta någon form av skitsnack & gnäll. "

 

Haha, japp, precis .. eftersom ingen av oss är professionella och har inte nån större erfarenhet inom sin roll så måste det bli så här. Man kan kanske säga att på en filmspelning med amatörer så måste direktiven vara extremt mycket mer raka än på en professionell inspelning, där det finns mer utrymme för filmteamets egna individuella kunskaper och talanger?

Link to comment
Share on other sites

Tvärtom, det gäller väl att ta ett litet möte (mitt i inspelningen om så vill) och klargöra för alla vad som egentligen är meningen med att dela upp rollerna.

 

Regissören har det slutliga kreativa ansvaret för filmen, men det innebär inte att man ska köra över alla, eller att det är mest lämpligt eftersom ingen lyder. Det är kanske därför ingen lyder - just för att man är en sådan tyrann?

 

Jag har själv fotat inspelningar där jag blev tillsagd hur mycket jag skulle röra kameran. Till slut vände jag mig om (tittade inte i sökaren) och gjorde precis som jag blev tillsagd. Vid paus tog jag ett snack med regissören (han finns här på forumet ;)) och sa att han är regissör och jag är fotograf och att han lika väl kan foto själv om han inte låter mig göra mitt jobb.

 

Man måste hålla isär rollerna om det ska fungera, men givetvis ska man komma med förslag. Men i mitt fall ska inte jag säga till skådespelarna hur de ska agera, utan gå via regissören om fråga vad denne tycker om förslaget. Det är ju han eller hon som ska ha helhetssynen av filmen i huvudet, och därför veta hur varje scen ska se ut.

 

Att leka diktator hjälper ingen. Våga lita på era medarbetare och låt er göra misstag. Det är ju därför ni gör film i skolan (jag tar för givet att det var så).

 

Nu har jag bråttom, ber om ursäkt för eventuella ofullständiga meningar...

Link to comment
Share on other sites

För att det ska fungera under tidspress så måste en filminspelning vara en stenhård hierarki. En bra ljudtekniker och en bra elektriker vet hur man kommer md input som kan tas på allvar. man kommer med input med tyngd av sin kunskap. På en skola finns det inte irekt någon som har någon kunskap eller rutin - inte ens regissören - så där kraschar det lättare än i verkligheten. Därför ligger det på lärarens/handledarens axlar att förklara hur man jobbar i ett team. "Team" betyder inte absolut åsiktsdemokrati. Det betyder att alla ställer upp bakom regissörens idé och försöker förverkliga den så gott det går (det kan kännas väldigt jobbigt och frustrerande om regissören inte har en klar bild av vad han/hon håller på med eller har pondus att förmedla den). Och regissören måste kunna släppa sitt ego och be om input från tekniker och skådespelare. Det är skitviktigt. Film är en kollektiv arbetsansträngning och kommunikation är skitviktigt. Hundra tusen miljarder åsikter från en elektriker är inte genomtänkt. Elektrikern måste lyssna på regissören, förstå idén och tänka i linje med regissören.

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv fotat inspelningar där jag blev tillsagd hur mycket jag skulle röra kameran. Till slut vände jag mig om (tittade inte i sökaren) och gjorde precis som jag blev tillsagd. Vid paus tog jag ett snack med regissören (han finns här på forumet ;)) och sa att han är regissör och jag är fotograf och att han lika väl kan foto själv om han inte låter mig göra mitt jobb.

 

Om man kollar dokumentären om inspelningen av Aliens (Alien Quadrilogy-boxen), så var det en kulturklash mellan amerikanen James Cameron och engelsmännen på Pinewood Studios. Cameron hade en tydlig bild av hur filmen skulle se ut vad gäller ljussättning, props, kameravinklar, osv, mm. Engelsmännen (vissa) hade dock svårt för det, ljuskillen vill tex ljussätta på sitt sätt, medan Cameron hade en annan vision. Ljuskillen fick kicken. Snudd på allmänt myteri vid annat tillfälle, studiokillarna trodde inte på yankien James Camerons talang. "Låt oss göra vårt jobb" dundrade dom.

 

Visst, Cameron är känd för att vara svår att jobba med ibland, men han är också känd för sina stilrena filmer.

 

Rätt eller fel?

Link to comment
Share on other sites

å andra sidan... säg den film som kommit till utan problem någonstans i produktionen...;) Vi kan ju inte alla vara Orson Welles och spela in Citizen Kane utan tyglar... och även den hotades att bränna negativen under häftiga dispyter med Hearst...

 

Bosse Wideberg hackade sönder en nyrenoverad husfasad för ett klipp till Mannen på Taket... (hmmm den kände off topic:p)

 

Bladerunner är ett annat praktexempel på hur det nästan föll ihop x-antal gånger...

 

Så det är inte för inte att Quentin Tarantino brukar säga "Filming is hard, and if it isn't , what's your problem?"

 

...

 

Men iallafall... det kan ju tilläggas att det är mycket enklare att acceptera synpunkter på kompositionen från kameramannen, regissören eller möjligtvis skådisen däri än från ljudkillen... exempelvis... Jag själv skiter själv i hur ljudet tas upp bara han håller micken ur bild... Och jag räknar med att ljudkillen tänker vise versa. Det är ju hans jobb att veta och implementera sin kunskap i hur ljudet tas på rätt sätt, om han står ock kommenterar kompositionen utanför samtalsämnet "ligger micken i bild?" så uppfattar jag det som att han inte koncentrerar sig på sitt jobb.

 

Regissören är väl den enda jag skulle tollerera att denne lägger sig i andras kreativa roller. Men som Pace säger, när man som kameraman bara i slutändan står och trycker på play så är ju kameramannen överflödig, Men å andra sidan, Jag har inte råkat ut för sådana situationer än tack o lov. Oftast när det är i gränsfall så har jag fortfarande vetorätt och kan komma med synpunkter och än så länge har jag inte fått ett oresonligt nej. Men det kommer, det är jag säker på;)

 

Men kort å gott... det ska göra ont att slå sig genom barriärer;)

Link to comment
Share on other sites

Det är B-fotos jobb att "trycka på play" (du menade förmodligen "rec" eller "start"). Ofta finns inte ens kunskaperna om hierarkin eller vem som gör vad när det börjar brista i kommunikationen. Det kan ju vara bra att lära sig dom grunderna först så minskar man problemen något.

 

"Kameramän" jobbar i regel med live-TV-produktioner. I filmsammanhang pratar man om "Filmfotograf/A-foto" (även när man skjuter DV eller HD). En Filmfotograf behöver inte trycka på några knappar. Han/hon behöver inte ens operera kameran i vissa fall (ibland jobbar man med en kameraoperatör för det jobbet). Jag dubblar som regissör och filmfotograf. Ibland är jag regissör/kameraoperatör när jag väljer att jobba med en annan filmfotograf. Vi är i regel mellan tre och fyra mäniskor på kameran (A-foto, B-foto, C-foto och Operatör). Det är en enormt smidig process eftersom alla vet EXAKT vad som ska göras och vem som har ansvar för vad. Sedan såklart Elektriker (ljussättaren), El-ass (ofta flera), Passare och hans/hennes Pass-ass. Och inspelningen fungerar inte alls utan min FAD (First Assistant Director eller Inspelningsledare). A-ljud och B-ljud. Osv... Alla måste känna till sin position och veta hur man bidrar på bästa sätt kreativt utifrån yrkesrollen. MEN det kräver att man kan sitt jobb - och där brister det oftast på skolorna eller när man är filmamatör.

Link to comment
Share on other sites

haha... BUSTED!... f'n vad jag skäms... måste vara trött... den kanske tar hårdare än jag trott den där passionscidern... så klart är det rec jag menade... :D

 

och kameraman/A- eller B-fotograf eller C-foto för den delen (men då börjar man komma väl långt bort från kameran för att känna sig kreativoch än så länge den högsta positionen jag haft produktion med riktig film)... jag är väl lite lätt kontaminerad av tv-studio-snacket, sorry, jag skyller på skolan som är inriktad mot tv. Snart börjar jag väl referera till att Bing ska komma å binga skiten också innan inspelning;)

 

Men vad man exakt kallar killen vid kameran spelar ju mindre roll, bara han/hon vet vad som förväntas av honom och att han koncentrerar sig på sin uppgift. Har man en DoP så sköter han bilden helt enkelt utefter regissörens riktlinjer. Sedan kan ju denne ha Operatörer/B,c,d,e-foto också vidare... bara dom är på det klara vad dom ska göra så dom inte börjar fundera på andra aspekter som inte är deras jobb...

 

Men för att återgå till topic... Fixa en duktig Line-producer eller Inspelningsledare eller vad det nu heter, om jag förvirrat den rollen också, som ser till att bilder blir tagna och att allt går framåt. Och denne behöver ju nödvändigtvis inte bry sig om det kreativa. Bara saker händer så är det ju fint...

Link to comment
Share on other sites

En bra inspelningsledare kan styra upp den värst roddiga inspelningen av alla, och en vilsen kan krascha den enklaste. Ni ser ut att behöva ta in en handledare som jobbat mycket som inspelningsledare och ha som handledare, det tror jag alla hade lärt sig jättemycket av. Samtidigt som de aldrig kan vara snälla mot alla jämt så är det jätteskönt när det är ordning och reda och man har koll på allt från om lunchen blivit uppskjuten en halvtimme till vilket håll vi skjuter år i nästa inställning och hur lång tid elektrikern behöver för att ljussätta till den etc etc.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...