Jump to content

Filmer man kanske borde ha sett?

knockknock
 Share

Recommended Posts

Ben-Hur

Casablanca

De misstänkta (tänker inte se den heller eftersom slutet redan är förstört)

Dr. Strangelove

Citizen Kane (sett snuttar, men aldrig orkat titta på hela)

Magnolia

Säkert flera andra också, de här är tagna från imdb: s top 250.

Pulp Fiction, Donnie Darko, American History X, De Misstänkta och Magnolia är inte klassiker.

Jag såg faktiskt en av dom sista klassikern jag haft på min "Inte sett"-lista igår kväll, Peeping Tom.

Annars har jag kvar:

Slaget om Algeriet

Cykeltjuven

I övrigt har jag sett allt på IMDbs topp 250.

Men jag måste säga att det är en dålig lista om man letar efter klassiker. Det är för mycket populära nutidsfilmer som okuperar toppen (förmodligen eftersom för få faktiskt ser klassiker). Att Shawshank Redemption ligger 2a all time high är ett skämt.

Klassiker man MÅSTE ha sett om man vill hålla på med film:

Fönstret åt Gården

Psycho

De Sju Samurajerna

Smultronstället

Murnaus Nosferatu

Metropolis

Pansarkryssaren Potemkin

Faces

De sju samurajerna

Tystnaden

Holy Grail

Gudfadern

Stalker

Solaris

Citizen Kane har jag på DVD,jag tyckte den var riktigt tråkig. Var motiveringen "Världens bästa film" kommer ifrån kan man undra)

American history X försökte jag börja se med min sambo för ett tag sedan, vi stängde av fort då vi upptäckte att den verkligen har åldrats med allt annat en respekt.

Motiveringen kommer från någon filmkritikeromröstning som gjordes på 80-talet.

Jag tycker att Citizen Kane är en bra film. Utan vetskapen om att filmen är först i världshistorien med en extrem massa tekniska lösningar är den inte alls lika intressant. Och jag tycker faktiskt inte att det är Orson Welles bästa film. I min bok är det Främlingen (The Stanger). Men jag gillar hans filmatisering av Kafkas Processen väldigt mycket också.

Motiveringen kommer från någon filmkritikeromröstning som gjordes på 80-talet.

Jag tycker att Citizen Kane är en bra film. Utan vetskapen om att filmen är först i världshistorien med en extrem massa tekniska lösningar är den inte alls lika intressant. Och jag tycker faktiskt inte att det är Orson Welles bästa film. I min bok är det Främlingen (The Stanger). Men jag gillar hans filmatisering av Kafkas Processen väldigt mycket också.

Processen är jävligt skön. Har inte läst boken så jag kan inte svara på om den ger boken rättvisa.

Processen är jävligt skön. Har inte läst boken så jag kan inte svara på om den ger boken rättvisa.

Sånt tycker jag egentligen är rätt ointressant. Böcker är böcker. Filmer är filmer. Jag gillar både boken och filmen men känner ingen drift att värdeväga dom mot varandra.

Sånt tycker jag egentligen är rätt ointressant. Böcker är böcker. Filmer är filmer. Jag gillar både boken och filmen men känner ingen drift att värdeväga dom mot varandra.

Många tycker väldigt mycket om att göra just en sådan jämnföreslse. När det gäller khfakas böcker så antar jag att man hadde en del att leva upp till då dom är väldigt annorlunda och väldigt lästa -och omtyckta.

Läste föresten någon bok (Om film producentens roll tror jag det var) Där påstod författaren att 9 av 10 biofilmer är baserade på böcker (Fast dom flesta då på mer eller mindre okända böcker),

Gökboet (Ja, jag skäms)

De sju samurajerna

Casablanca

The African queen

Ska ta mig i kragen och se en bunt hitchcock rullar jag inte sett än också. Tex:

Fåglarna

rear window

vertigo

dial m for murder

strangers on a train

north by north west

Rear Window är ju bara ett solklart mästerverk. Att kunna bibehålla en sådan "ryslig" stämning i 1 tim och 50 min, i ETT och samma rum, är verkligen något "the master of suspense" är ensam om.

Kan allstå säga att vissa Hitchcock rullar får man inte missa. =)

Frågan är om man hinner titta ikapp alla klassiker? Ärligt talat skiter jag i det. Jag kollar de filmer som väcker mitt intresse och som ger mig underhållning. Lustigt nog finner jag stort intresse i filmer som "resan till månen" och "det stora tågrånet". Undrar om jag någonsin kommer att hinna fram ens till techocolor innan jag dör? Jag lär få hoppa lite i utvecklingen.

Klassiker man MÅSTE ha sett om man vill hålla på med film:

Fönstret åt Gården

Psycho

De Sju Samurajerna

Smultronstället

Murnaus Nosferatu

Metropolis

Pansarkryssaren Potemkin

Faces

Visst, bra filmer, men varför måste filmer vara 30+ för att vara klassiker och skolexempel på god filmkonst?

Förakta inte nutiden.

Nja... men det tar tid innan man kan kalla en film för en tidlös klassiker... Nya filmer har ju hela tiden den där tendensen att bedömmas av chocken. Om man väntar ett par tre decenium så ser man vilka filmer som åldras...

Själv då? hehe... lite nervöst skratt... försöker förgäves komma på filmer jag inte sett... Men några finns väl:

Rear Window

Dial M for Murder ... men den vill jag se i 3D :(

Några Kurosawafilmer också... Rashomon, Ikiru, m.fl.

Ben Hur Stumfilmen blir nog snart sedd eftersom jag har 4discboxen av remaken i dvdhyllan.

Tatifilmer... eller, jag vet inte... jag såg Fest I Byn och gillade den, men höll på å somna av Semestersabotören, så jag tappade lusten på karln...

Flera tidiga filmer av olika stora regissörer letar jag ofta upp men en del har förblivit osedda, som Luc Bessons filmer innan Nikita exempelvis. Paul Verhoevens filmer innan han kom till amerika (såg dock Spetters häromveckan).

Men man är ju en stor filmslukare så om jag hör talas om en stor klassiker jag måste se så ser jag oftast till å ser den så snart jag kan... till min plånboks stora fördärv dock;) men det finns några jag inte sett av dom ändå...

Lustigt också att så få av filmerna alla nämner inte är amerikanska;)

Nja... men det tar tid innan man kan kalla en film för en tidlös klassiker... Nya filmer har ju hela tiden den där tendensen att bedömmas av chocken. Om man väntar ett par tre decenium så ser man vilka filmer som åldras...

Visst, men Munthe avsåg väl att räkna upp filmer som motsvarar film i sitt esse. Jag tycker inte det förutsätter svartvitt foto och monoljud...

Borta med vinden har jag inte heller sett.

Ha ha ha...du ligger exakt fyra gånger efter mig.

Skulle kanske behöva se Star Wars, de allra tre första ofixade och oprequelade.

Trollkarlen frå OZ.

Casablanca.

Jaques Tatis, tja allt. jmalmsten se Mon Oncle, den räddar rätt mycket om man tror att man inte vill se mer.

En herrans massa krigsfilm som sägs vara episk (Full Metal Jacket, Apocalypse Now t. ex.)

Kan säkert finnas något mer...

Rear Window är ju bara ett solklart mästerverk. Att kunna bibehålla en sådan "ryslig" stämning i 1 tim och 50 min, i ETT och samma rum, är verkligen något "the master of suspense" är ensam om.

Kan allstå säga att vissa Hitchcock rullar får man inte missa. =)

Jag jobbar på saken^^

Fick den där boken "1001 movies you must see before you die" i julklapp, ligger lite efter men är förvånad över hur mycket film man endå sätt.

Jag köpte också den och blev förvånad över hur många titlar de fått med från hela världen. har aldrig sett en sådan samling med så många afrikanska, sydamerikanska och asiatiska filmer jag aldrig hört talas om. Har inte kollat igenom hela, men den boken verkar faktiskt som en sund investering.

Klassisker jag inte sett. Hmm, jag har en hel drös med Fassbinder-filmer som jag inte kollat än, det skäms jag lite över. Annars är det nog bara de "klassiker" eller på annat sätt kanoniserade filmer som gjorts i de delar av världen som man oftast inte får höra talas om. Ser fram emot att få checka av en hel del från 1001 filmer som du måste se innan du dör-boken.

Har svårt att förstå varför man MÅSTE ha sett exempelvis Pansarkryssaren Potemkin om man ska hålla på med film. Klart att den inbitne cineasten får säkert mycket ut av den, men jag kan inte säga att jag på något sätt blir lika varm i byxan som vissa verkar bli. Metropolis kan jag nog hålla med om till viss del, hela tyskexpressionismen är en ganska kul bit ur filmhistorien att titta på och jag tror man kan få rätt ordentligt med inspiration. (Dock är jag en av de få som tycker Fritz Lang gjorde bättre filmer efter han kom till USA, men jag verkar vara ensam)

Max Ophüls filmer hade varit kul att få se någon gång också (Tyckte Madame de... var riktigt bra, men det är också den enda jag lyckats få tag i.)

Visst, men Munthe avsåg väl att räkna upp filmer som motsvarar film i sitt esse. Jag tycker inte det förutsätter svartvitt foto och monoljud...

Ingen kallar en film som fortfarande är inne på sin första licensieringsperiod (15 år) för en klassiker.

Jag har väl inte skrivit att jag har en preferens för svartvitt foto eller monoljud. Har jag det?

Jag föraktar verkligen inte nutiden. Det finns några extremt speciella filmare just nu som många har lite svårt för som jag tror kommer att stanna kvar med tiden och bli legendarer. Vincent Gallo är en sån filmare. Buffalo '66 och Brown Bunny är extremt intressanta filmer och extremt personliga.

Ingen kallar en film som fortfarande är inne på sin första licensieringsperiod (15 år) för en klassiker.

Jag har väl inte skrivit att jag har en preferens för svartvitt foto eller monoljud. Har jag det?

Nä. Förlåt, men de filmer du räknade upp har väl det? Svartvitt och mono alltså... Och gamla klassiker är inte en förutsättning för god filmkonst, enligt min ringa mening.

Är Gökboet en klassiker. Superman? Kramer vs Kramer? Jag tycker det. Men å andra sidan - "tycker" är så subjektivt det kan bli. ;)

Vad gäller klassiker för mig så är det filmer som står sig mot tidens tand, som har något tidlöst i teman och känsla. Tidlös kvalitet.

Det ska sägas att jag ju är dålig att se på gamla svartvita filmer med monoljud. Citizen Kane är en (skitbra), Psycho (fantastisk!) en annan. Man kanske borde förkovra sig lite mer i filmskatten som finns därute. Om inte annat så för allmänbildningens skull. :)

Nja, Fönstret åt Gården är färg. Technicolor och VistaVision. Betydligt fräckare teknik än Hollywoodfilmers görs med idag. Vistavision har ju dubbla negytan jämfört med vanlig 35. Resten av listan råkade vara svartvit. Men jag kan droppa ett gäng färgklassiker om du vill.

The Wild Bunch

The Searchers

Days of Heaven (världens vackraste film någonsin - helt sinnesjukt fint foto av Nestor Alemendros)

Aguirre - Guds Vrede

Taxi Driver

...osv...

På den SVARTVITA listan glömde jag den fantastiska Sierra Madres Skatt (oj, vad bra).

Vad är det för fel på monoljud egentligen? Det är ju på inget sätt sämre ljudkvalitét. Jag kan tycka att det är lite töntigt när folk mixar kammarspel i 5.1. Coppolas Rumble Fish var jävligt häftigt mixad i Mono. jag har försökt återskapa den ljudbilden några ggr men det är svårt.