Jump to content

Recommended Posts

Hejsan igen.

Nu har min nya mp3 spelare kommit och till min glädje hade den en mick med inspelningsfunktion!:D Och då kom jag på en idé:i Kameran jag och mina kompisar använder när vi spelar in filmer har en inbyggd mick. Men den är väldigt nära bandet som ger ifrån sig vissa surr ljud som alltis stör tittarna.

Men då kom jag på att jag kunde spela in ljudet på mp3 spelaren och sen lägga in ljudet i redigeringen! Då kan man även lägga mp3 spelaren närmre skådespelaren!

Tycker ni att detta är en bra idé?

låter som en bra idé, men min fråga är hur bra microfon det är på mp3 spelaren? Min mp3 spelare har en mic men den suger på ta upp ljudet. Du kanske menar att du ska fixa en mic till mp3 spelaren och spela från den? isåfall är det en svin bra idé ( om det nu går dvs) glöm då inte att köra med en klappa så du vet när scenerna kommer in och ut.. Ja du vet :P

Okej, men då skulle jag köra på det. Dessutom är ju en mp3 spelare rätt liten och går att gömma på bra ställen för att få upp ljudet bra. lite lättare än att hålla en bom. Jag skulle dock spela in något med microfonen du har på mp3 spelaren och sedan leka lite med det i ett ljudprogram, för att se hur kvaliteten blir. Lycka till!

beror ju på... har man "klappat" så är det ju bara att synka upp klapp-ljudet till den visuella klappen... det har fungerat i snart 100 år på film iallafall ;)

Sen har vi ju direkt total eftersync (som jag diggar) där man filmar allt stumt och lägger på allt efteråt... även talet.... En tradition som Italienarna och Hongkong hållit stark långt efter att konkurrenterna tagit studiotystnaden som heligt...

Vanligtvis brukar det hamna nånstans därimellan för USA om jag fattat det hela rätt, och dom har blivit rätt så duktiga på ADR (automatic/assisted dialogue replacement) där produktionsljudet sabbats pga olika faktorer som flygplans-oväsen i P. Jackssons rullar exempelvis.

men för att återgå:

Jag köpte själv nyligen en, vad jag kallar, "diktafon på steroider". En Microtrack 24/96 som fått skyhöga betyg och kostar runt 4000. Enda nackdelarna är att mickingångarna är vanliga TRS'er (som stereo-pluggar, fasst mindre) och inte XLR, och fantommatningen når bara 30V, så tänk på det. Jag har inte använt den så mycket skarpt än... men ljudet blev iallafall över förväntning för min lilla amatör-kunskap.

För lite bakgrunds-snack till varför jag valde microtracken finns ju denna tråden:

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=12701

kanske är lite overkill om du redan köpt en mp3spelare som ger, för dig, tillräckligt ljud... men för mig passar den galant:D

Sen har vi ju direkt total eftersync (som jag diggar) där man filmar allt stumt och lägger på allt efteråt... även talet.... En tradition som Italienarna och Hongkong hållit stark långt efter att konkurrenterna tagit studiotystnaden som heligt...

Förlåt om jag glider ifrån ämnet här men ville mest förtydliga lite, även när du bestämt att eftersynka en hel film så skiter du inte helt i ljudet på plats, du måste ta ett ljud som går att eftersynka till, dvs du måste kunna lyssna på vad skådespelaren sa, vilket tempo, takt och kännsla etc. Även om man vill ändra något av detta i eftersynken så vill man ha "facit" så att säga :)