Jump to content

Bygga egen 35mm adapter


janneck
 Share

Recommended Posts

När vi ändå visar våra skapelser.

Som det ser ut idag.

Handhållet.

Statisk adapter med fel mattskiva.

Canon Eos 17-35/2.8 vidvinkelzoom.

Røde mic.

 

En skärmdump, 17mm e mycke vidvinkel.

Pimpad, kameran ser ganska liten ut...

 

/KN

 

Ser ut som en bazooka i pälsdräckt. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

har litte problem med vinjetten och fokusen på mattskivan, jag skaffade mig en 52mm achromat lins vilket igentligen kanske är lite för stor eftersom att hv-20an är 43mm men den hjälpte ingenting för då gick det inte att fokusera på mattskivan (har en tub) men det gick däremot om jag tog bort den, fick även ta bort en bit av tuben för att det skulle gå att fylla hela bilden med mattskivan, och som sagt en vinjett uppstår, hur fungerar det att en makrolins kan ta bort vinjetten? gör den bara så att man kan zooma in så mycket på mattskivan att vinjetten försvinner?

Link to comment
Share on other sites

Tror inte att en achromat gör något åt vinjetteringen, men prova gärna att göra tuben längre och zooma in på mattskivan. Då blir bilden "plattare" och du slipper den förvrängning av bilden utåt kanterna som annars uppstår om du har kameralinsen nära mattskivan utan achromat och har den på full vidvinkel. Vad använder du som mattskiva?

 

Jag ska prova med två tuber när jag har bestämt mig för en achromat. Vilken achromat har du fått tag på förresten?

 

EDIT: Fick en liten idé. Har man ingen achromat kan man använda ett objektiv som en kraftig och hyfsat välkalibrerad diopter, förutsatt att bländaren är större än F2.0. En brännvidd på 50mm ger +20 dioptrier, en brännvidd på 100mm ger +10 osv. Frågan är om det skulle vara lönsamt att behöva köpa alla stepringar/adaptrar som behövs för att fästa objektivet mellan videokamerans lins och själva 35mm-adaptern (mattskivan).

Link to comment
Share on other sites

har litte problem med vinjetten och fokusen på mattskivan, jag skaffade mig en 52mm achromat lins vilket igentligen kanske är lite för stor eftersom att hv-20an är 43mm men den hjälpte ingenting för då gick det inte att fokusera på mattskivan (har en tub) men det gick däremot om jag tog bort den, fick även ta bort en bit av tuben för att det skulle gå att fylla hela bilden med mattskivan, och som sagt en vinjett uppstår, hur fungerar det att en makrolins kan ta bort vinjetten? gör den bara så att man kan zooma in så mycket på mattskivan att vinjetten försvinner?

 

Vinjettering orsakas av att objektivets filmplan ligger bakom mattskivan. (För att mattskivans grynighet inte ska bli statisk bör den roteras eller vibreras så att filmens delvis slumpartade kristallbildning emuleras.) Bildplanets ljusspridning genom linsen avtar mot yttercirkeln i filmplanet. Om filmplanet ligger för nära bakre linsen syns mörka ytterhörn. Det finns andra effekter av också. Ljusstyrkan avtar kvadratiskt med ökningen av avståndet från bakre lins till filmplan. Det finns ett optimalt avstånd mellan bildplan och filmplan för varje brännvidd. Det gäller bara att hitta det...

 

Achromatisk förvrängning kommer ur att glaset/plasten i objektivet har olika brytningsindex för olika våglängder på ljuset. Det röda, grön och blå ljuskomponenterna ur bildplanet fokuseras på olika avstånd från objektivets bakra linsyta. Detta gäller även inne objektivet mellan linser och grupper av linser.

 

Att applicera ett objektiv som korrigerar, (genom limmad dublett) för en eller två av ljusets våglängder korrigerar inte vinjettering i filmplanets ytterkanter.

 

Det är komplicerat att göra objektiv och anpassa dem till avsedd funktion. Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

jag andvänder en EE-S mattskiva me nska försöka göra en egen för den är väldigt repig, sigma achromatic lense heter macro linsen, 16kolon9: filmplan är det mattskivan? och objektivet/bakre lins menar du då det tillköpta objektivet eller menar du den som är inbyggd i filmkameran?

Link to comment
Share on other sites

jag andvänder en EE-S mattskiva me nska försöka göra en egen för den är väldigt repig, sigma achromatic lense heter macro linsen, 16kolon9: filmplan är det mattskivan? och objektivet/bakre lins menar du då det tillköpta objektivet eller menar du den som är inbyggd i filmkameran?

 

Med objektiv menar jag en grupp eller flera grupper av ett eller flera enskilda eller sammansatta linselement. Objektivets första lins är främre lins och det som ljuset träffar först. Ibland kallas det "Crown Lens" på utrikiska. Den sista linsen som ljuset passerar igenom objektivet är den bakre linsen. Efttersom det finns konverteringsfästen som gör att objektivet kan vändas bak och fram för makrofunktioner är termerna avsedda för normal montering av objektivet.

 

Achromatiskt (chroma för färg) lins betyder en linskonstruktion av två sammanlimmade linselement med olika glassorter och slipning i. Ljusets färgkomponenter bryts olika. Jämför prisma med regnbågen från grundskolans fysiklektioner. Eftersom ljuskomponenterna bryts olika hamnar de på olika avstånd från bakre lins. Genom att ha en achromatiskt linsgrupp sätts två motverkande linselement ihop för att nettobrytningen ska bli så liten som möjligt.

 

Efter objektivets bakre lins förflyttas ljuset till filmplanet. Bättre objektiv och video-/filmkameror kan justera avståndet mellan bakre lins och filmplan. Det kallas att justera bakfokus. (Back Focus adjustment på utrikiska.) På storformatskameror gör fotografen det hela tiden, och där kan fotografen även vinkla filmplanet för att lägga skärpan där så önskas. Men den boken får inte plats här.

 

Vid fabriken trimmas och optimeras avståndet mellan bakre lins och filmplan med finurliga standardfattningar. (En standard för varje märke. En gång i tiden var det E-gänga för småbildskamerorna enligt Leicas standard.)

 

Varje objektiv kontrolleras och justeras vid fabrik. Och svaret på frågan är att temperaturen påverkar objektiv med ändrade optiska egenskaper som följd. (Justera bakfokus igen...) Med konsumentvideokameror finns det gott om felmarginal tack vare stort skärpedjup.

 

När du tar ett objektiv som är gjort för en fabriks kamera och rattar ihop en egen konstruktion ger du dig in på hundradelar och tusendelar på millimeterskalan mätt vid 20 graders Celsius.

 

Med en adapter anpassar du fabriksobjektivet till att passa direkt i din kameras objektivfäste.

 

Med en konverter anpassar du ditt fabriksobjektivs filmplan till att sammanfalla med videokamerans objektivs makrobildplan. Dessa bilder kan sammanfalla på en tunn symmetrisk mattskiva. Genom att röra på skivan; skaka i sidled/höjdled eller rotera försvinner en del av mattskivans gryn och blir brus. Om du tar en mattskiva från en småbildkamera är den gjord för att anpassa prismans bild till sökarförstoringen. Det blir inte samma sak.

 

För att utröna om det är någon idé till att börja med ska du testa din videokameras förmåga att teckna hela bildplanet. Skaffa en testbild, tex en 35mm diabild och sätt på plats. Du ska nu kunna spela in diabilden utan att kanterna svärtas ner (vinjetteras). Om kanterna svärtas ner kan du avbryta här. Det blir inte bättre.

 

Nästa steg är att framför diabilden placera ett rör som anger avståndet mellan bakre lins och fabriksobjektivets filmplan. Om röret gör att kanterna svärtar ner (vinjetteras) kan du avbryta här. Det blir inte bättre.

 

Om fabriksobjektivet inte duger kan du gå upp från småbild till mellanformat och kanske få in mer ljus. Men då är objektiven väsentligt dyrare så då faller projektet i alla fall.

 

I slutänden kanske det är bättre att lägga all denna energi på berättelsen i stället och spela in den med kända begränsningar.

 

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Vinjettering orsakas av att objektivets filmplan ligger bakom mattskivan. (För att mattskivans grynighet inte ska bli statisk bör den roteras eller vibreras så att filmens delvis slumpartade kristallbildning emuleras.) Bildplanets ljusspridning genom linsen avtar mot yttercirkeln i filmplanet. Om filmplanet ligger för nära bakre linsen syns mörka ytterhörn. Det finns andra effekter av också. Ljusstyrkan avtar kvadratiskt med ökningen av avståndet från bakre lins till filmplan. Det finns ett optimalt avstånd mellan bildplan och filmplan för varje brännvidd. Det gäller bara att hitta det...

 

Avståndet mellan mattskivan och stillbildsobjektivet SKA vara samma som på den kameramodellen man tar objektivet från. Det skiljer mycket mellan canon/nikon/olympus. Men all optik är konstruerad för just det avståndet.

Med storformatsoptik är det lite annorlunda.

/KN

Link to comment
Share on other sites

har litte problem med vinjetten och fokusen på mattskivan, jag skaffade mig en 52mm achromat lins vilket igentligen kanske är lite för stor eftersom att hv-20an är 43mm men den hjälpte ingenting för då gick det inte att fokusera på mattskivan (har en tub) men det gick däremot om jag tog bort den, fick även ta bort en bit av tuben för att det skulle gå att fylla hela bilden med mattskivan, och som sagt en vinjett uppstår, hur fungerar det att en makrolins kan ta bort vinjetten? gör den bara så att man kan zooma in så mycket på mattskivan att vinjetten försvinner?

 

Testa sätt en planokonvex ( en lins med en platt sida och en sfärisk ) lins direkt efter mattskivan, med den platta sidan mot mattskivan den andra sidan mot videokamera. Jag är inte nån optikexpert, men jag tror att när ljuset träffar den mattade sidan på matskivan så sprids ljuset kors och tvärs i tuben. En lins riktar om ljuset neråt tuben mot videokameran.

Link to comment
Share on other sites

Nästa steg är att framför diabilden placera ett rör som anger avståndet mellan bakre lins och fabriksobjektivets filmplan. Om röret gör att kanterna svärtar ner (vinjetteras) kan du avbryta här. Det blir inte bättre.

 

Mycket information där, en sak jag undrar över, hur röret gör att det blir vinjettering, om den inte är tillräckligt smal för att ha nån påverkan?

Link to comment
Share on other sites

Mycket information där, en sak jag undrar över, hur röret gör att det blir vinjettering, om den inte är tillräckligt smal för att ha nån påverkan?

 

Om du inte kan få en skarp och jämnt belyst bild via mattskivan utan att den vinjetterar kommer det inte att bli bättre när du blockerar bort 50-75% av ljuset; även med ett ljusstarkt objektiv. Canon har visst gjort en glugg med ljusstyrka 0.95:1 vilket är ett undantag. Ljusstyrkan mäts i bländare och är en relation mellan brännvidd och ljusinsläpp. Där varje bländarsteg är en halvering eller dubblering av ljusinsläppet. Se upp så att du inte har ett objektiv numrerat med halva eller tredjedels bländarsteg.

 

Mattskivor brukar för att ljuset ska räcka ut till kanterna ha fresnelmönster ingraverat för att fotografen ska kunna se hela bildplanets bild på filmplanets motsvarighet i mattskivan. Generellt sett är det färre ljusstrålar som når ut till kanterna än till centrum, och fresnellinser avhjälper en del av detta.

 

Kommer du ihåg vilken väg jag bad dig att kontrollera om det är någon ide med konvertern. Du börjar med befintligt objektiv på videokameran. När du sätter för en diafilm framför objektivet begränsar du redan där ljusinsläppet objektivet är konstruerat för. När du sedan sätter på ett rör är det med all säkerhet begränsat ljusinsläpp till röret. Du använder med andra ord inte hela främsta linsen till att ta in ljus till kameran. Om jag säger så här, blir du förvånad över att du får sämre sikt när du håller för ögonen? Om inte borde du inte bli förvånad över minskat ljusinläpp i videokamerans objektiv.

 

När du sedan sätter på objektivet avsett för 35mm småbild (h*b 24*36mm småbild b*hvideokonvention 3:2) passar det formatet inte riktigt till videokamerans 4:3 eller 16:9. Så när du ställer in småbildobjektivet på mattskivan är det gjort för att teckna ut ett annat format än för videokameran. Ljuset räcker inte till.

 

När adaptrar appliceras på 2/3"-videokameror är filmplanets format likadant.

 

När en konverter appliceras på 1/4" eller 1/3" är det olika format - och för att kunna teckna ut hela formatet måste bakfokus justeras för respektive objektiv. Detta gör att enbart kopiera avståndet mellan bakre lins och filmplan för ett fabriksobjektiv inte är lösningen du söker.

 

Jag vill inte på något sätt sätta käppar i hjulet för uppfinningsrikedom och nyanser i entreprenörsskap - men vissa naturlagar är inte förhandlingsbara.

 

För att det inte ska råda tvivel om ämnets svårighetsgrad vill jag uttrycka mig enkelt - det är inte så enkelt som det först verkar. Optik är ingenjörskonst av högre skolan och eftersom jag inte avser att skriva en hel bok begränsar jag mig här. Om du googlar en del och läser lite böcker om optik och fysik kan du komma närmare lösningen själv.

 

Jag har fått gräva i mina tankar för att komma ihåg hela kedjan - men det är länge sedan jag slutade mickla med redan fungerande objektivlösningar.

 

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Det är klart att ett småbildsoptik kan ge en mindre eller större bildcirkel än men i en 35mm kamera genom att justera linselementen fast det är helt onödigt. Optiken är konstruerad för att lysa ut 36x24mm och om mattskivan är samma storlek så är det ju bra. Sen är det bara all "filma" den delen av mattskivan som ger det bildformat som du har 16:9 eller 4:3. Dvs beskära uppe och nere eller på sidorna.

Med din logik så skulle det krävas att skruva och justera vanlig Canon EF optik för att kunna använda den på en digital systemkamera med mindre cell. tex 20D. Vill man använda hela bildcirkeln så är det ju en annan grej fast det är väl ändå lite meningslöst.

 

/KN

Link to comment
Share on other sites

hmm ska kolla upp precis hur några andras adapter är bygga, för jag har sett mycket material som inte hade någon vinjett effekt, och utan någon special lins som gör bilden mörkare innåt,

 

Någon som vet hur man kan styra hur bokeh´n kommer att se ut när man gör en egen mattskiva?

Tänkte testa den här tutorialen: http://www.jetsetmodels.info/pics/ds_wax_gg.pdf

eller bara leta upp en frostad plastskiva

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet hur man kan styra hur bokeh´n kommer att se ut när man gör en egen mattskiva?

Tänkte testa den här tutorialen: http://www.jetsetmodels.info/pics/ds_wax_gg.pdf

eller bara leta upp en frostad plastskiva

Bokeht tror jag beror på hur mycket ljus mattskivan släpper igenom. Om mattskivan inte hade släppt igenom ljus alls så hade bokeht blivit perfekt. Ju mer ljus som släpps igenom desto mer "haloeffekt" får man på bokeht, och bilden i övrigt naturligtvis. Det är en fin balansgång. Frostad plastskiva á la cd-dummy har jag i alla fall testat och fick inte bra resultat. Den släppte igenom för mycket ljus, vilket ledde till en gul hotspot och fult bokeh.
Link to comment
Share on other sites

Ok köper nog bara en ny EE-S mattskiva istället då.

 

försökte även vända på bilden på min kamera skärm med hjälp av en magnet men jag fick det inte att fungera, vart ska man sätta mangeten och hur stark behöver den vara?
ingen som har kört detta alternativet för att vända på bilden?
Link to comment
Share on other sites

Bokeht tror jag beror på hur mycket ljus mattskivan släpper igenom. Om mattskivan inte hade släppt igenom ljus alls så hade bokeht blivit perfekt. Ju mer ljus som släpps igenom desto mer "haloeffekt" får man på bokeht, och bilden i övrigt naturligtvis. Det är en fin balansgång. Frostad plastskiva á la cd-dummy har jag i alla fall testat och fick inte bra resultat. Den släppte igenom för mycket ljus, vilket ledde till en gul hotspot och fult bokeh.

 

Enligt wikipedia beskriver det japanska ordet bokeh oskärpan i områden utanför fokuszonen. Och det beskrivs hur bländarelementens kantutformning påverkar formen på områden med högdagrar i områden utanför fokuszonen.

En mycket bra artikel.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Bokeh

 

Eftersom bokeh är ett äldre beskriver hur bildens oskarpa områden ter sig härör den från film och plåtar. Mattskivans utformning är gjord med tanke på att underlätta fokusering och bildkomposition i filmplanet eller i en SpegelReflexKamera i sökaren.

Link to comment
Share on other sites

KF.ent och beta75: Vad använder ni för mattskivehållare? Om det är någon av er som använder Daniels gg-hållare, hur har ni då limmat fast mattskivan? Smältlim och limpistol? Silikon? Lade ni ut lim på mattskivehållaren och sedan mattskivan ovanpå? Eller lade ni dit mattskivan och limmade ovanpå den?

 

Har någon av er limmat fast ett uv-filter i tuben för dammförsegling? Vad använde ni isåfall för lim, och hur limmade ni? Lade ni på lim runt ytterringen på filtret och stoppade in det i tuben eller stoppade ni in det i tuben och sedan limmade runt kanten?

 

Jag är jätteopraktisk vad gäller sånt här. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Jag håller på med en egentillverkning av mattskivehållaren. Har kontaktat en mekanisk verkstad som ska hjälpa mig när jag gjort en prototyp.

Jag vill kunna rotera hållaren inuti adaptern, kunna justera mattskivans avstånd till optiken och så vill jag kunna byta mattskiva för att prova lite olika. Dvs inte limma.

Därför bygger jag en egen.

Om du ska limma så rekommenderar jag två komponents epoxy-lim över allt UTOM i kontakt med mattskivan. Det tål inte det "starka" i limmet. Där hade jag använt smältlim.

UV-filtret had jag nog satt på plats och sedan lagt en ring med lim runt kanten. Prova att fästa den med tejp och limma på två ställen. När det torkat ta bort tejpen och limma resterande.

Jag ligger lite nere med min adapter just nu pga flytt men nu är det dax att starta igen. Planera att lägga ut bilder om intresse finns.

Lycka till!

 

/KN

Link to comment
Share on other sites

Tackar för svaret!

 

Jag vill kunna rotera hållaren inuti adaptern, kunna justera mattskivans avstånd till optiken och så vill jag kunna byta mattskiva för att prova lite olika. Dvs inte limma.
Det där låter verkligen jättelämpligt, särskilt om man skulle kunna ställa avståndet mellan mattskiva och optik... och att slippa limma är ju värt mycket.

Satsar du på att göra plats för en motor på den eller blir den statisk? Om du har planer på att göra en variant för motor så kanske du får sälja en sån till mig när det är dags för mig att uppgradera. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag bygger en statisk. Om inte den duger för mina behov så får jag göra en ny konstruktion.

Det är klart att man kan sälja delar om någon skulle vara intresserad. Fast så långt har vi inte kommit än. Min konstruktion är väldigt lik Daniels fast jag gör vissa delar själv. De tester jag gjort har varit ganska lyckade och nu har jag fixat en Ee-S mattskiva. Just avståndet mellan optik och mattskiva ska vara konstant fast anståndet mellan videokameran och matskivan kan vara bra om man kan justera vid behov. Tex längre om det finns mycket ljus och det går bra med lite ljusbortfall till förmån för mindre vinjettering. Och tvärt om om man vill ha vinjettering eller filmar i ljussvag miljö.

 

/KN

Link to comment
Share on other sites

Just avståndet mellan optik och mattskiva ska vara konstant fast anståndet mellan videokameran och matskivan kan vara bra om man kan justera vid behov. Tex längre om det finns mycket ljus och det går bra med lite ljusbortfall till förmån för mindre vinjettering. Och tvärt om om man vill ha vinjettering eller filmar i ljussvag miljö.
Aha, jag trodde du menade avståndet mellan mattskiva och 35mm-objektivet. Det kan man tydligen justera på nya Brevis, men din idé var faktiskt rätt orginell.
Link to comment
Share on other sites

Fick de sista delarna från Cyberphoto idag och jag blev precis klar med min adapter:

 

http://stagvall.freehyperspace.com/diy35.jpg

 

Klipp (18,7 mb): http://dodownload.filefront.com/8846340//6768bdcf057dc48c2d68d7c73e7ce48a9a246e9064b53cbd88e1e12ed1b26e00cc166532a5014756

 

Delar:

*Statisk GG-hållare från Daniel

*En tub + en extra 3-ring (ska testa olika avstånd senare)

*EE-S

*Opteka 55mm HD macro

*Hoya 55mm Multicoated UV

 

Det var lite pilligt att limma UV-filtret eftersom det var någon halvmillimeter för litet för tuben, men jag tror det sitter nu. Ett tips, limma inte med spaden som följer med epoxylimmet. En tandpetare fungerade bättre här upptäckte jag. Då kunde man lättare peta ner limmet i springan.

 

Att hitta rätt avstånd mellan mattskiva och objektiv och dessutom få mattskivehållaren att sitta rakt åt alla håll var inte det lättaste. Höll på att bli galen. Jag provade olika metoder men det slutade med att jag hittade ett ungefärligt avstånd och mätte runtom hela hållaren så att den inte lutade nånstans.

 

När jag limmade fast mattskivan så råkade jag hacka en tandpetare i den, men lyckligtvis var det nära kanten och det verkar inte synas i bild. :)

 

Jag köpte en blåsbälg på Cyberphoto också, och det var nog ett av de bättre köpen jag har gjort i mitt liv. Det blev genast MYCKET enklare att få bort allt skräp från mattskivan. Underbart enkelt. På mitt förra bygge körde jag tryckluft men det fungerade inte alls lika bra.

 

Det var lite erfarenheter såhär efter bygget. Imorgon ska jag prova filma lite huvuden i dagsljus och försöka slänga upp klipp och bilder!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...