Jump to content

Bygga egen 35mm adapter

janneck
 Share

Recommended Posts

byggde som daniel men jag limmade fast fd-mattningen på EOSbajonett ringen. när man gör de får man korrigera lite med mattskivan så det är rätt avstånd. limmade med superlim.

Annars ser den ut precis som alla andra.

Håller på fixa med mattebox, sen hur jag ska ha alla saker, batteriet, monitorn osv.

bilder kommer snart!

btw hur fan får man bort skräp på mattskivan. har en liten skitbit på mattskivan som har stört mig något enormt. Annars har jag inte hadt problem med den..

byggde som daniel men jag limmade fast fd-mattningen på EOSbajonett ringen. när man gör de får man korrigera lite med mattskivan så det är rätt avstånd. limmade med superlim.

Annars ser den ut precis som alla andra.

Håller på fixa med mattebox, sen hur jag ska ha alla saker, batteriet, monitorn osv.

bilder kommer snart!

btw hur fan får man bort skräp på mattskivan. har en liten skitbit på mattskivan som har stört mig något enormt. Annars har jag inte hadt problem med den..

Försökte liknande, men blev bara fokus på kanske max 30cm ifrån kameran.

Hur mycket flyttade du mattskivan bakåt?

Har dock köpt en fd-eos adapter, men den blir lite jobbiga pga 1.26x förstoring samt 1/2 steg bländare.

Visa gärna bild på fd-gluggen samt mattskivsmontaget =)

Jag gjorde det väldigt simpelt. köpte mig en trasig Fd gängan kamera (analog, kolla bild) på tradera för 100spänn. Jag skruvade bort fd gängan med små skruvar som jag hade köpt. Efter lite pill kunde jag få borta själva ringen. (som du ser min kompis limmar på i första bilden)

Sen så tog jag bajonett ringen och försökte få den ringen så rak som möjligt med den röda punkten på bajonettringen och gängan i samma spår. Limmade på sedan och väntande.

När det hade torkat ( den håller allt just nu) så mätte jag så det skulle bli 41.2 mm eller vad det man skulle ha, från fd gängans hälft till ring 3. med en linjal. Då gjorde jag ett märke i ring3 var mattskivan skulle ligga. Sedan hade jag köpt en mattskiv hållare av Daniel från hans sida. Skruvade fast den med två större skruvar, för dom han hade med funkade inte. Tryckte fast mattskivan i den och sedan skruvade jag ihop allt. Märkte senare att jag hade fel med någon m.m då jag inte får att allt är i focus när jag har objektivet på 0 typ.

hope you got it now :P

limma.jpg

limmad-på-bajonettring.jpg

limmad2.jpg

48069560_1.jpg

kan fortfarande säga att jag vet inte direkt inst jag ska ha på hv20. någon som kan rekommendera skulle de vara. vad kör ni på när ni filmar?

tv mode? cine mode? vilken shutterspeed? 1/50 1/25?

vilka special setting kör ni på som man kan ändra i kameran?

Jag själv kör alla minus på setting tror jag och oftast cine mode 1/50, adaptern med 2.2 i fstop

Jag ska bygga min adapter nu idagarna och jag kom på en sak som jag inte tänkt på innan.

Om man kör med en canon-nikon adapter på canon eos tuben(

http://www.kaffebrus.com/adapter-nikon-canon-eos-427.html) måste man lägga till lite på avståndet mellan objektivet och mattskivehållaren?

Jag har byggt en mall som är ungefär 41mm (lite över 41mm), Ska det funka?

Okej, då gör jag inte fel! har funderat länge på att jag tycker de se brusigt ut, men kommit fram till att jag hade gjort fel inst med fstop tricket så jag hade fått lite gain tydligen. Men nu har jag fattat de perfekt och jag filmade lite idag. Väntar ivrigt på min blåsbälg så jag äntligen kan ta bort tre små små smutskit som sitter på mattskivan.

halva zoomen kanske, precis på gränsen mellan 2.2 och 2.4 på kamerans bländare.

För att få bort vignettering då. Mindre om man accepterar lite sådant.

Skivan sitter ju nästan längst ner på sensorn på min med tanke på hur ocentrerad den är =)

Så även min, och liksom allas lär bli croppade. Men ingen fara på taket egentligen, lite mer avstånd till motiv eller

vidvinkel fixar biffen =)

Snyggt ODDNAME!

Jag har satt dit min mattskiva på mattskivehållaren nu, Och jag får inte dom små pickarna som sitter i kanterna att ligga plant mot mattskivehållaren?

Dom kanske inte ska ligga plant för jag tycker att jag tagit i väldigt mycket med tandpetaren.

Snyggt ODDNAME!

Jag har satt dit min mattskiva på mattskivehållaren nu, Och jag får inte dom små pickarna som sitter i kanterna att ligga plant mot mattskivehållaren?

Dom kanske inte ska ligga plant för jag tycker att jag tagit i väldigt mycket med tandpetaren.

Mattskivan ska ligga plant mot hållaren, så det låter skumt. Mejla Daniel och fråga, det kan i värsta fall vara cnc-apparaten som har skurit ut lite fel.

Ingen som är sugen på att sälja sin 3mm Adapter / projekt, för en Canon Hv30 el Canon XM2?

Alternativt bygga en efter en beställning och tjäna en slant?

Pm i så fall!

Bygg en själv, det är inte så svårt som man kan tro =)

Är inte mycket svårare än en byggsats, i princip inga modifikationer som kan skada något.

Visst skulle t ex jag eller alla som byggt en kunna bygga en åt dig, men å andra sidan vet jag/vi inte hur pass snyggt jag/vi kan göra det, samt om du godkänner det ju :P

Kostnad kan ju vara intressant för dig att veta, om du inte räknat på det:

http://www.jetsetmodels.info/news.htm : Mattskivehållare för Canons mattskivor och hans achromat-kit; 2400kr

2x eos tuber; gav jag kanske 600kr för (svenskköpt)

extra filter samt mattskiva; ca 450kr

Diverse monteringsmaterial 200-300kr

Så allt som allt ungefär 4000kr för en vibrerande adapter.

norbert har du funderat på en vib adapter? Jag har, men jag har inte mattskivehållare som har en ned svarvad grej till panecake motorn dock. kanske funkar endå?
Mm, jag väntar på en ny motor bara. Jag hade sönder den första jag köpte. Mattskivehållarna för vibrerande adapter har inte bara en plats för motorn utan de har också inbyggd fjädring så att mattskivan faktiskt ska kunna vibrera. Det fungerar nog inte att bara sätta motor på en statisk.