Jump to content

Alexander den store

Recommended Posts

Hej

Tänkte diskutera lite kring Oliver stone's Alexander. Den har ju omdiskuterats så mycket och jag vill gärna bråka lite här på forumet med de som tycker illa om den, eftersom den är en av mina favoritfilmer.

kort sagt, för att få igång diskutionen, så vill jag bara säga att den är revolutionerande i sitt sätt att berätta. Jag har aldrig sett något liknande. Det tog mig ett tag att förastå det, och ett antal visningar, men nu förstår jag. Jag tycker det är vackert filmat och lysande blandning av skådesspel och musik så att man får rysningar flera gånger om genom filmen.

Men vad tycker ni?

Hej

Tänkte diskutera lite kring Oliver stone's Alexander. Den har ju omdiskuterats så mycket och jag vill gärna bråka lite här på forumet med de som tycker illa om den, eftersom den är en av mina favoritfilmer.

kort sagt, för att få igång diskutionen, så vill jag bara säga att den är revolutionerande i sitt sätt att berätta. Jag har aldrig sett något liknande. Det tog mig ett tag att förastå det, och ett antal visningar, men nu förstår jag. Jag tycker det är vackert filmat och lysande blandning av skådesspel och musik så att man får rysningar flera gånger om genom filmen.

Men vad tycker ni?

Tycker den var otroligt tråkig. Visserligen var den väldigt snygg, men tråkig historia. Vill du ha en medeltids historia berättad på ett snyggt sätt så spela Final Fantasy XII. Väldigt bra narration genom hela spelet.

Jag är en av de få som verkligen älskar den här filmen. Från första gången jag såg den. Håller med dig om att den är revolutionerande i sitt sätt att berätta!

Den är snygg, stor och intressant.

För att fatta mig kort.

Filmen gav mig en så bra och (svårt att vara säker men det känns som det) äkta och sann bild av vem ALEXANDER DEN STORE var! Och en sak som verkligen slog mig med den här filmen efter att jag funderat på den så mycket och haft diskussioner med folk som hatade den. Att filmen är precis som Alexander: Stor, mäktig, hatad och missförstådd.

Sen kan det ju diskuteras om hur vidare bra Colin Farell är i den... jag tycker han var alltför svajig och ojämn.

Ja, eftersom du ville ha en diskussion då. Även om den knappast kan leda till något, ingen av oss lär ju ändra uppfattning.

Jag har bara sett filmen en gång, så visst kan jag väl ha missat nyanser i den. Men jag tycker att den är alldeles för lång, dåligt tempo (med det menar jag inte att det är för lite action) och hemskt skådespeleri. Sen låter Colin Farell mer som en karaktär i Braveheart, Angelina Jolie med hemmasnickrad babusjkabrytning (Som hans mamma!?! Var castingansvarig full?) och resten försöker mest vrida och vända på sina dialekter för att tona ner Farells insats. Det kan tyckas som en fånig invändning, javisst, men jag störde mig på det.

För mig kändes det som att Stone inte riktigt visste vart han ville med filmen. Men det som egentligen stör mig mest är att han tillåts harva på i timtal med den här sega filmen medan Ridley Scotts riddarfilm slaktades. En film som i DC faktiskt är riktigt bra, till skillnad från det stympade lik som gick på bio.

Nåja, smaken är som baken, och fruktlösa internetdiskussioner har än en gång lyckats sno åt sig ett par minuter liv. ;)

En sak som jag blir fundersam på dock, vad är så revolutionerande i filmen? Kan du peka ut vad det nyskapande är? För även om den skulle blandat vackert foto med lysande skådespel och bra musik är väl inte det direkt revolutionerande? Det är väl definitionen på en riktigt bra film.

Vad som är revolutionerande vet jag inte, men Alexander den store är väl ett epos? De flesta av oss är inte så vana att se filmer som inte följder den mest förekommande dramaturgiska modellen drama, så många uppfattar nog filmen som "tråkig". Därför är det lite svårt att gämföra Alexander den store med tex Bravehart. I så fall skall filmen kanske hellre gämföras med... hör och häpna... Forrest Gump.

Det revolutionerande med den är jusst att den inte är uppbyggd som vanliga filmer, rent dramaturgist. Fösta gången jag såg den tyckte jag precis som er - att den var seg och meningslös och skådesspelet sög o.s.v. Jag gick in i salongen jusst för att se en braveheart/troja film. Men när jag såg den andra gången var jag mer öppen och då slog det mig hur dum jag varit. Man måste vänja sig vid sätten Oliver berättar och när man gjort det kan man uppskatta filmen och jag tycker det sätten är nästan bättre än det traditionella.

Min kritik mot filmen bygger inte på en jämförelse med andra filmer. Jag dömer filmen efter vad jag personligen tycker får en film att fungera. Det jag uppskattar är bl a tempo (långsamt eller snabbt, men inte hackigt och oplanerat), bra skådespelare, fungerande dramaturgi och vackert foto. Jag tycker Alexander saknar allt detta, återigen, det känns som att Stone tappat fokus på vad han egentligen vill med filmen.

Episkt berättande är väl kanske inte det vanligaste, men ta då Forrest Gump som gorse säger. Det är en riktigt bra film, det kan nog de flesta enas om. Alltså, episka filmer kan precis som allt annat vara både bra och dåliga. Detta oavsett publikens vana vid berättartekniken.

Märkligt att man vid en första titt kan tycka att skådespelarna sög men efter att ha upptäckt den nyskapande berättarstilen helt plötsligt anser det vara skådespel som ger rysningar av välbehag.

Skådesspelet var precis som filmen. Man är så van att Colin farell spelar någon charmig liten lover-boy i nån polisfilm och att angelina spelar lara croft. De förutfattade meningarna får en att inte ta deras prestationer på allvar. Men, som sagt, free your mind, och det är faktiskt bra.

Skådesspelet var precis som filmen. Man är så van att Colin farell spelar någon charmig liten lover-boy i nån polisfilm och att angelina spelar lara croft. De förutfattade meningarna får en att inte ta deras prestationer på allvar. Men, som sagt, free your mind, och det är faktiskt bra.

Ja, de förutfattade meningarna får stå för dig. Jag tyckte Farell var en kompetent skådis innan, se t ex Phone Booth. Men i Alexander funkar det inte, det är min åsikt. Vi har väl troligtvis helt skiljda åsikter om vad som är bra skådespel och inte.

Roger Ebert säger så här, summerar det ganska bra tycker jag:

"Fascinated by his subject, he has things he urgently wants to say about Alexander, but his urgency outraces his narrative; he gives us provocative notes and sketches but not a final draft. The film doesn't feel at ease with itself. It says too much, and yet leaves too much unsaid."

"The film doesn't feel at ease with itself. It says too much, and yet leaves too much unsaid."

Lite det jag själv tyckte var det som fängslade mig med filmen. Sen om det kanske inte var tänkt att bli så, vet jag inte. Men just det tycker jag blev så "rätt" på nåt sätt. Det är den där lite oroligheten och ovissheten. Det är den bilden jag har velat ha av Alexander och som jag fortfarande tror vi har av honom. En stor man var han, men vi vet inte riktigt vad som pågick i hans huvud, en legend.

Och sen ett tillägg till om filmen. Klippningen. Älskar klippningen, speciellt i det stora slaget. Och för att inte snacka om slaget i Indiens skog. Hästen mot elefanten. Ett gåshudsögonblick.

Men iaf, klippningen. Lika fräck som i Any Given Sunday.

Jag somnar i princip aldrig nar jag kollar pa film. Det tog mig 3 ganger att se igenom hela Alexander, for jag somna 2 ganger (ett av dem mitt under ett slag).

Jag har dock hort att Director's Cut ska gora den mycket mycket battre (har hort samma sak om Kingdom of Heaven).