Gå till innehåll

Kill bill sämsta Tarantino?


policy

Recommended Posts

För mig är Jackie Brown den sämsta av hans filmer. Den tycker jag faktiskt inte är i närheten av de andra.

 

Angående Kill Bill 1 & 2 tycker jag det är hans mest intressanta filmer. Reservoir Dogs & Pulp fiction är kanske tajtare, men Kill Billarna är ju sprudlande snygga med blinkningar åt tusentals håll. Där framstår Tarantino som så mycket mer än fyndig dialogförfattare med talang för rappa manus.

 

Det har sagt av en del (bl a här på forumet) att dessa två filmer skulle utgöra något slags tecken på en trötthet, eller dalande talang hos QT. Jag tycker precis tvärtom, ännu en veva med smarta kostymgangsters hade oroat mig mer.

 

EDIT: Bills död i Kill Bill 2 är nog den bästa dödscenen jag sett. Inget annat hade varit mer passande. Han har näsa för sånt den där QT.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag blev verkligen inte imponerad av Kill Bill-duon.

Visst får man leka med influenser, men om det går till överdrift och utmynnar i en krystad kavalkad Kung-Fu, svärdslakt och (tyvärr) tråkigt förutsägbar handling är det något som gått fel.

 

Del två är den överlägset bättre av de två om någon, men Tarantinos flaggskepp är utan tvekan Reservoir Dogs och Pulp Fiction - och det var mer än 10 år sedan han gjorde dem.

 

I min mening har Tarantino förlorat det mesta han en gång hade när det gäller attityd och dialogmässig perfektion.

Länk till kommentar
Share on other sites

Pulp och Dogs är och kommer alltid vara två fräscha knytnävar innom film och de kom helt rätt i tiden. Fortfarande idag är de två anmärkningsvärt bra filmer. En hel ny värld öppnades för filmer.

 

Kill Bill är QT's bästa hittils. Det är väl ingen direkt nyhet att det är en film som fick delas upp i två. Ser man den som en hel film är det en riktigt underhållande, smart, kvick, fräck, snygg och intressant film. Sen fick den delas upp.

 

Nä nu orkade jag inte mer, tänker avsluta med att säga att slutet på vol 1 är ett av de bästa "nu har du sett del ett och nu ska du bannemej få längta till fortsättningen" sluten i filmhistorien. Tarantino geniförklarad än en gång. OCH, jag håller fullständigt med dig TDA, en av de bästa dödsscenerna!

Länk till kommentar
Share on other sites

Själv tycker jag allt gnäll på Bill-filmerna är enbart fjantigt. Ta dom för vad dom är, grymt underhållande & kärleksfulla till genrena. Jag verkligen älskar dom, däremot håller jag verkligen med TDA att Jackie Brown inte var bland hans bästa. Faktum är att jag tyckte den var rakt av tråkig & kände mig blåst på 50-lappen jag gav för den när jag såg den första gången.

Blev dock något bättre andra gången, but still, close but no cigar.

Jag saknade den cyniska galghumorn hans filmer brukar genomsyras av framför allt, något som verkligen inte fattades i någon av Bill-filmerna :-)

Är väldigt förtjust i att han faktiskt vågade göra dom så otroligt olika sinsemellan åsså!

Karln har både bollar & intelligens :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kill Bill är verkligen inte sämst.

Om vi räknar bort Jackie Brown, inte sett den än, så skulle jag ranka dem ungefär som lyder.

 

Reservoir Dogs, den som inte lider när de ser Mr. Orange skjuten i den är hemsk. Dessutom så känns den fortfarande fräsch, den är troligtvis tidlös.

 

Kill Bill 1 & 2, bara för att de(n) är snyggt underhållningsvåld och lyckas med att kombinera flera olika stilar, världar, musik utan att sömmarna nöter och är märkbara.

 

Pulp Fiction, dialogen skulle kunna säljas i sin helhet på cd bara för att den är så otroligt cool.

 

Av de samarbeten som han gjort har jag svårt att välja, för jag är lite såld på Rodriguez också (japp jag blir lite gråtig när Quentin tackar Rodriguez på KB1&2 och kallar honom bror). Men hade inte så stora delar av de första två rummen varit så taffliga, liksom uppstyltade så hade Four Rooms hamnat högre upp. I Four Rooms slår Rodriguez alla med the Misbehavers.

From Dusk Till Dawn är som en perfekt matinee för den som ännu inte kunnat välja mellan skräck eller action, med en stor portion av Quentin's humor ("what's in Mexico?" "Mexicans") både i manus och som den töntige lillebrodern i filmen.

 

Förlåt mig, det blev lite långt. Men det blir lätt det när man är svag för objektet...

Länk till kommentar
Share on other sites

hehe. nä.

 

jag skulle ju gett dig den där dusk til dawn-analysen också, men min samboseparation kom ivägen i samma veva och sen glömde jag bort.

 

kan bråka om det nån annan dag när jag har mindre att stå i.

 

From Dusk till dawn är väl ingen Taratino rulle.

Länk till kommentar
Share on other sites

det är mer tarantino över den än True Romance och Natural Born Killers iom att han haft mer inflytande över produktionen. jag räknar iaf en film som en "tarantinorulle" om han skrivit och/eller regisserat den.

 

Om han har haft regi-åsikter genom hela filmen såvisst. Att han har skrivit manuset gör väl inte det till hans film.

 

Var det ingen diskussion förut Manusförfattare-kontra-regissör?

Länk till kommentar
Share on other sites

Var det ingen diskussion förut Manusförfattare-kontra-regissör?

Ingen aning, kommer inte ihåg eller så missade jag den isf.

Visst är film regissörens medium, och kanske är det för att jag skriver manus, men även om regissören är den som lägger på allt kött och blod så är det ändå manusförfattaren som skapar skelettet i historien. Det finns mycket av Tarantinos personlighet i hans manus även om någon annan regisserat dem.

 

Till och med Natural Born Killers, som han själv inte ens vill kännas vid. Enligt Oliver Stone när han var på stockholm filmfestival 2004 hade Tarantino inte ens sett filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ingen aning, kommer inte ihåg eller så missade jag den isf.

Visst är film regissörens medium, och kanske är det för att jag skriver manus, men även om regissören är den som lägger på allt kött och blod så är det ändå manusförfattaren som skapar skelettet i historien. Det finns mycket av Tarantinos personlighet i hans manus även om någon annan regisserat dem.

 

Till och med Natural Born Killers, som han själv inte ens vill kännas vid. Enligt Oliver Stone när han var på stockholm filmfestival 2004 hade Tarantino inte ens sett filmen.

 

Skriver själv manus. Men tycker det känns mer som en Rodriguez film än Tarantino.

Länk till kommentar
Share on other sites

RULE TARANTINO, TARANTINO RULE THE WORLD! (Egen tapning av Rule Britania)

;) Den enda halvbra filmen han gjort är Jackie Brown, Allt annat är genialt (Bästa manuset är dock True Romance)

Finns ingen som kan underhålla mig så mycket som den mannen, många andra så lkallade bra filmer kan man högst se två gånger, sen är man rätt less på dem, en Tarantino rulle har jag inte hittat någon gräns för hur många gånger man kan se.

 

( Reservoir Dogs: 19 gr, Pulp Fiction slutade räkna vid 114, True Romance 55, Kill bill 1 & 2 10 gr, Jackie Brown 2 gr)

 

MY p.O.v

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...