D_Odell Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Håller för stunden att redigera en dokumentär på en relativt ny dator. Som program används Avid Express Pro HD 5.2.4. Parallellt används också Adobe Premiere 2.0. Projektet körs i 25P läge i Avid, i Premiere har det än så länge bara blivit 25i. Men samma problem sker i båda programmen... Bilden stannar när man spelar videon, och enbart ljudet kommer. Dock drar man i timeline med musen så flyter ljud och bild synkat och bra. Detta började efter en ominstellation så vart det samma fel som i Avid. Och så att alla förstår så har både Avid och Premiere funkat bra tidigare, utan något tjafs. Men med nya drivrutiner som jag prövat för att få tv out funktionen i Avid att funka så har det bara strulat därefter. Detta är ett vanligt problem vad jag hört, men att det skulle bli på både Avid och Premiere vart jag förvånad över, då Premiere har funkat tidigare. I datorn sitter: Core Duo 6600 4Gb DDR2 minne Evga 680i moderkort (firewiren används för att importera) Evga 8800GTS (drivrutin: ForceWare 97.92) Creative X-Fi ljudkort (senaste driv.) Windows XP pro, SP2 + enstaka uppdateringar Quicktime 7.1.3 pro säg om ni vill veta något mer... Är det någon som vet den bästa lösningen med liknande setup? Stor tack! 0 Quote
Max_H Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Vilken overlaymode kör du i PPro (kolla i playback settings och testa de andra varianterna)? /Max 0 Quote
D_Odell Posted February 7, 2007 Author Posted February 7, 2007 Tack Max. Men fick Premiere att funka igår, dock bara efter en omstart. Så jag vet inte vad som felade tyvärr. Däremot är Avid känsligare (problemet kvarstår), verkar inte tycka om nyare grafikkort. På skärmen kör jag upplösning 1920x1200 75Hz om ni tror det spelar någon roll? Tack 0 Quote
pld Posted February 7, 2007 Posted February 7, 2007 Detta brukar ju hända ofta i Avid känns det som. Nån som vet varför det händer? /Jesper 0 Quote
Max_H Posted February 7, 2007 Posted February 7, 2007 Avid är kroniskt känsliga på den punkten och har alltid varit. Fick ngt teknisk förklaring av ngn amerikan men tyckte mest att det lät som ett svepskäl. Kan vara gammal teknologi som ligger bakom också. Adobe hade också problem med detta i 6.5 och äldre men from PPro 1.0 gick man över till standard Windows DirectX overlay som (för det mesta...) funkar bättre eftersom den är "integrerad i Windows". Det fanns förvisso problem även 1.0 och i 1.5 infördes overlay-valet för att lösa dessa. I till exempel de äldre Avid Xpress-systemen (på mac) hade man ett 40.000 kronors Targa 2000 kort för att generera overlaybilden. Sedan tillkom själva videokortet... Edit: Är osäker på om upplösning och hz kan spela ngn roll för Avid men jag tror inte det. Är nog mera grafikkortsdrivern som spelar roll. /Max 0 Quote
William Johansson Posted February 7, 2007 Posted February 7, 2007 Du skulle kunna prova sätta grafikkortets instälningen mer åt "prestanda" hållet i bildskärmsegenskaper. Det brukar finnas en grej man kan dra mellan prestanda och typ stabilitet. Det rättade till ett liknande problem som en kompis hade när hennes Avid frös bilden. Jag vet inte om det blir väldigt ostabilt. Hon har inte sagt något om det iaf. 0 Quote
D_Odell Posted February 7, 2007 Author Posted February 7, 2007 Korrekt, Maskinvaruacceleration http://img407.imageshack.us/img407/5272/presfq8.jpg Eller var det något annan du tänkte på? Prövade att stänga av det tom från det tredje åt vänster, men det gick inte det heller. Avid började krångla lite till med diverse avstängt. Men om det inte kommer en bättre drivrutin snart, blir det till att gå tillbaka till tidigare drivrutiner... 0 Quote
Max_H Posted February 7, 2007 Posted February 7, 2007 Misstänker att det är enda lösningen. Hur länge som helst var Avid tvungna att köra 67.33 eller så. Typ 1 år äldre än den senaste på nVidias sida. Säkrast är nog att kolla på Avids eget forum - brukar vara relativt vältrafikerat. Även om moderatorerna brukar säga "Varför kör du inte certifierad hårdvara blabla..." /Max 0 Quote
D_Odell Posted February 8, 2007 Author Posted February 8, 2007 Har börjat fundera på att byta till ett mer certifierat videokort. Några som jag fann på Avids sida var följande, är det någon som har använt sig av dessa kort? NVIDIA Quadro FX 1400 Står att det är ett certifierat kort. Matrox Parhelia-512 256MB, PCI (PCI, tror ni det är en nackdel?) Nämns i Avid kretsar men har också möjligheten till 3 skärmar. Så det kortet jag söker ska hålla för är att kunna använda systemet utan problem... Och vet ni om gränssnittet PCI är mycket sämre än om man skulle välja PCIE? Och är något av dessa lämpliga för HD redigering om ca ett år? 0 Quote
pld Posted February 8, 2007 Posted February 8, 2007 Hej! Du ska inte använda Matrox med dem nyare versionerna av Avid. Köp ett Nvidia kort istället. /Jesper 0 Quote
D_Odell Posted February 8, 2007 Author Posted February 8, 2007 Okej, men om man tänker i grafikminne, om man ska över 256mb blir det långt över budget. Och hur pass användbart är det i redigerings station med högt grafikminne? Quadro FX serien http://www.nvidia.com/page/quadrofx_family.html Så verkar Quadro FX 1500 ligga bra till. (ovan drar priset i höjden.) Också är jag så pass ny inom workstation grafikkort, så lite direktiv är jag högst tacksam för. 0 Quote
William Johansson Posted February 8, 2007 Posted February 8, 2007 http://img407.imageshack.us/img407/5272/presfq8.jpg Eller var det något annan du tänkte på? Tyvär så var det nog den jag tänkte på. F-n va jobbigt det är när prylarna inte vill fungera. Jag tycker ju annars att din dator ser väldigt kapabel ut. Angående grafikkort så försökte jag själv orientera mig i den djungeln. Det gick si sådär, men det verkade utifrån de forum och sidor som jag besökte som om även nya geforce kort lirar väl ihop med Avid. Men jag skulle nog också köpa något som jag vet fungerar om jag vore dig. 0 Quote
William Johansson Posted February 11, 2007 Posted February 11, 2007 Okej, men om man tänker i grafikminne, om man ska över 256mb blir det långt över budget. Och hur pass användbart är det i redigerings station med högt grafikminne?. Hm.. kom att tänka på att alla bärbara datorer som rekomenderas på Avids hemsida har bara 256mb (även den som jag har köpt). Så det borde ju inte vara några problem att hålla sig i den klassen. Eller? 0 Quote
Recommended Posts