Gå till innehåll

Pistol och skott å sånt


VicVega

Recommended Posts

Är det någon som har något fint tips om hur man får det att se ut som om man skjuter på film. Alltså typ rök ur pipan, hur någon blir träffad.

Hur man får det att se ut som ett skott går igenom tröjan och blod flyger ut.

 

Är tacksam för alla tips både billiga och lite dyrare. Tack på förhand

Länk till kommentar
Share on other sites

Det här kanske kan hjälpa:

 

Blood and Bullets for no-budget movies - Istället för "squibs"

JushHome's Soundbunker - Fina ljudeffekter

AlamDV - Ganska känt effektprogram inom amatörkretsen

Findsounds.com - Här är det bara att söka efter ljudeffekter. Vissa vanliga finns dock inte med.

Independent.nu - Bra svensk sida med ganska stort ljudarkiv. En del brutna länkar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja. Jag har själv prövat "Blood and Bullets for no-budget movies" för att göra "fake squibs"....det funka perfekt. Fan va bra det blev. Hade dock lite problem med att blodet rann ut när personen stod upp. Men tar man en närbild på kroppen kan ju personen ligga ner. Detta rekomenderar jag starkt. När det kommer till fake blod använde ja ketchup o tomatpurè.

 

Letar du efter skott ljud kan ja rekomendera att göra som jag gjorde nämligen att ta ljud från kända filmer. Jag tog ett skott från "the way of the gun". Skott och hylsa som faller till marken.....vart jättebra....men huruvida det är lagligt låter jag vara osagt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Spelar ni in filmen utan ljud först då och sen lägger in samplade ljud eller hur går det till?

 

Tänk er ett scenarie ungeför som att om jag filmari min by en kompis som skjuter en annan. Hur gör ni sen då för att uppnå det ni pratar om?

 

 

Ursäkte att jag är ny och kanske ställer dumma frågor...

Länk till kommentar
Share on other sites

Inga frågor är för dumma för att ställa... ;)

 

Om jag vill spela in när två personer skjuter på varandra så spelar jag helt enkelt in när de springer runt och skjuter. Såklart skulle det se väldigt töntigt ut, men eftersom jag sedan på datorn lägger till myningsflammor och pistolskottsljud så blir det bra. Det är så jag gör. Skulle jag vilja ha att en träffas och man ser blodstänk så gör jag som pekivan skrev, squibs :)

 

Och ja, man borde alltid lägga på ljudet efteråt för att få bästa kvalitet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Självklart. Jag använder Adobe Premiere Pro, men det är et väldigt dyrt program så i tex Pinnacle Studio så kan man göra dessa saker vi skrivit om, med undantag från myningsflammor som är svårt att få till där... Pinnacle studio är ett billigt program och bra för nybörjare :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså jag vet knappt vart jag skall ta vägen. En helt ny värld har uppenbarat sig...

 

Kan man som nybörjare lätt göra alla de snygga sakerna som syns på deras hemsida? Typ lasersvärd, ljusstrålar etc på en hemmagjord film? Finns det då samplade ljud från Star Wars man kan klippa in?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Några tips till Assazel.

 

Skaffa dig ett redigeringsprogram. Jag använder Pinnacle Studio vilket jag tror passar alla dina behov typ ljudeffekter, filmmusik, förtext, eftertext osv. De flesta program kräver att du har ett grafikkort som har en firewire ingång. Med denna ingång kan du föra över filmen från kameran till datorn så att du kan redigera filmen. Vet inte vad du har för kamera men för detta krävs att du har en dv-kamera. Har du ingen dv-kamera så tror jag att du måste ha en video-in ingång på grafikkortet.

 

Sen är det bara att filma. Filma så du har många minuter av material och klipp sedan ner det på datorn för bästa resultat. En film som är 5 min kanske man har filmat 10-15 min totalt. Det är sedan jättelätt att lägga till ljudeffekter och musik samt att ta bort oönskat ljud som kom med när du va ute och filmade.

 

Hoppas du lyckas. Annars är det bara att fråga på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...