Gå till innehåll

Föra över Greenscreen matrial till After effects


Woggi

Recommended Posts

Hejsan!

 

jag har precis gjort mig en stor greenscreen.. Men jag har några frågor..

 

Jag använder premiere!

 

Efter jag har tagit in en liten sekvens med mig framför greenscreenen i Premere, lägger jag på effecten Greenscreen på klippen, då blir bakgrunden svart. Men sen exporterar jag klippet som en quicktime.

 

När jag sen ska importera den till After Effect är fortfarande det svarta bakgrunden kvar. Jag ska lägga in en en ny bakgrund.

 

Jag är ny inom greenscreen och försökt hitta information hur man gör, men jag har gått lite bet. Finns det någon som kan ge mig tips hur jag får bort bakgrunden så att jag bara mig utmaskad?

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså bakgrunden blir svart för du inte har lagt någon bild/klipp som ska ligga bakom. Jag tycker du borde tabort greenscreenen i AE direkt (med color difference key) Dessutom är den bättre än den i premiere tycker jag iaf ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Har suttit hela natten för att försöka på en bra sekvens med grenscrennen.. men jag lyckas inte få bort allt det "gråa" i bakgrunden!

 

hmm har jag fel ljus sättning tro? det blir som en liten hinna kvar run mig. så fotot som jag lägger i bakgrunden blir mycket mörkare än hur orginalet ser ut.

Har provat alla inställningar i Greenscreen effecten.. kanske jag ska använda något mer för att ränsa upp bakgrunden?

 

/Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan ju använda dig av effekterna under "keying" tex. Spill supressor som tar bort lite av det där irreterande som är på skådespelaren.'

 

Ett trick är att ta bort lite för mycket med greenscreen effekten och sen använda inner oter edge ket (tror jag den heter) och göra kanterna på objektet mjuka.. Det har hjälpt mig ofta.

 

Sen är det ju jätte svårt med ljussättningen och nyansernaoch allt... Jag har misslyckats många ggr innan jag lyckades ;)

Kan du skicka en bild från klippet så kan jag ta en närmare titt?

Länk till kommentar
Share on other sites

testa som jag sa att tabort lite för mycket och använda "inner outer edge key" för det gör mycket. ANnars så är det ju så att AE inte har de mest avancerade kontrollerna för keying och det finns även keying-ålugins som är bättre än grundeffekten :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Försök att få en så jämn ljus yta som möjligt på det gröna när du filmar, En ljussättning på greenscreenen, sen en på det du filmar..

Får hålla sig en bit ifrån det gröna, så det inte blir skuggor..

Men den gröna dimman får du nog bort med Spillsupressor som Orange sa..

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...