Gå till innehåll

frågor om manus


darko

Recommended Posts

efter varje scen, ska man då skriva "klipp till:"..och då nästa scen. eller räcker det med att bara skriva scenrubriken?

 

och

 

under scenrubriken är det inte tillåtet att flumma till beskrivningen lite, om man känner att man verkligen måste. typ:

 

"och han såg på henne med ängslig blick, som så många gånger innan"

 

hur vill dom ha manuset? så korta beskrivningar som möjligt. utan "djup" alls, som t ex " han tittar på henne" förljt av vad som finns i scenen, stolar, bord etc...

Länk till kommentar
Share on other sites

Hoppa över "klipp till:" efter scenerna. Det behövs verkligen inte utan är en självklarhet då det följs av INT/EXT.

 

Att flumma runt i beskrivningarna ska man helst låta bli; det man skriver ska gå att visualisera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det är relevant beskriver jag kort rummet/spelplatsen FÖRSTA gången, inte mer sen. T ex att det är rörigt, skitigt, rent, möblerat med antika dyrbara möbler eller IKEA-möbler. Allt för att den som läser, och senare scenografen, ska förstå vilken miljö personerna bor eller vistas i. Det säger kanske lite om vilka de är och vilken samhällsklass de tillhör också. Man kan ju inte skriva att någon är "rik".

 

När det inte tydligt framgår (man kanske vill lura publiken) att X anser att Y är idiot, skriver jag ibland att X blängde på Y som om han ansåg honom mindre vetande. Sen får regissör och skådespelare tolka hur det se ut. Eventuellt skiver jag också att det är en INKLIPPSBILD för att man ska förstå att "alla" inte ska den blicken.

 

KLIPP TILL: Använder jag när det verkligen är ett KLIPP. Som att någon säger:

-Vem försöker jag lura?

KLIPP TILL:

-Mamma! Hej.

 

Då blir det tydligt. Annars inte klipp till, bara ny scen med INT eller EXT.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...