Gå till innehåll

Filma på typ Coop forum?


Twizz

Recommended Posts

Jag har en film på G. Men jag vet inte hur stor risk det är att jag får vara på tex Coop forum och glida runt där en hel helg och filma. Någon som gjort det?

 

Eller är det kört eftersom jag vill göra en amatörfilm utan budget.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej jag menade alltså filma lite då och då under en helg. Så du tror att det är möjligt? Jag ska ringa och höra med dem på coop. Annars får jag ringa runt och fråga alla affärer som är lite större. Jag har inte funderat på utrusningen ännu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det inte går att filma när butiken är öppen så finns det säkert möjlighet att göra det innan den öppnar. Då måste man dock ha statister som spelar kunder, så det kanske blir lite kruxigt. Men om ni skulle hitta sådana statister skulle det nog vara bättre än "vanligt" folk, då dessa har en tendens att gömma sig för kameran, smita förbi kameran i all hast etc. Då är det kanske svårare att få det att se naturligt ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla svar. Jag ska som sagt ringa runt och höra lite. Jag satt och skummade igenom manuset. 35 pers som ska vara med just nu. Känns som väldigt många. Jag får nog ta bort massor med scener. Sen är det ju som sagt att många gömmer sej för kameran. Det bästa är ju att inte visa sej så mycket så dom knappt märker en. Jag får se vad det blir av detta projekt. Jat tror stenhårt på att den kan bli riktigt bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska det vara skådespelare som du inte känner så bra och som inte är så involverade i projektet så måste det ju vara välplanerat, annars brukar det vara lättare att inte ringa först. Har ni lite utrustning så bara dra dit och fråga på plats om det är ok att ni tar lite bilder till er film. Om ni vill kan ni fejka att det är ett skolprojekt.

 

Gjorde under min gymnasieutbildning småsketcher till skolans Intern-TV. Det var lite utrustning, snabba sketcher och ofta oss själva eller nära vänner i rollerna. Därför kunde vi vara ganska flexibla. Under den tiden märkte jag att man väldigt mycket oftare fick nej om man ringde först än om man bara dök upp. Så länge man är trevlig brukar det inte vara något problem. Att det var till skolan brukade också lugna affärsinnehavarna.

 

Så jag säger, har ni förutsättning, så kör the gerilla way!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ta inte dit statister du inte känner! Jag har själv filmat på en pub med ca 20-30 statister, vid en bardisk när ingen av personalen var där. När vi sen var klara och personalen kom dit fattades det en hel del i den baren. Sånt kan bli riktigt jobbigt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Stereolith jag vet jag funderade på det igår. Tänk om dom snor grejer som fan då får ju jag en massa skit. Ja det är ju inte tänkt att jag ska filma ännu på ett tag. Eller så får jag bygga en helt egen affär. Det lär ju bli billigt. :D

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag skulle filma på IKEA förut var de lite skeptiska när vi kom dit. De undrade vad det var vi skulle film, vad det skulle användas till och hur dom som företag skulle framställas i filmen.

 

De i affären kunde inte svara på om vi fick filma där men de fixade så vi fick tala med någon ansvarig via telefon. Och då löste det sig. Men stup i ett sen när vi börjat filma kom det anställda där och frågade om vi hade tillstånd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Prata alltid och enbart med butiksägaren/butikschefen.

 

Var förberedda att förklara vad filmen handlar om och varför ni vill vara hos just dem. Ha med en synopsis som de kan läsa på mötet och kan behålla om de så vill.

 

Ha också med ett förslag på ett kontrakt där det bla står att ni är personligen ansvariga för eventuella förstörda saker och att butikschefen måste hålla det ni kommer överrens om.

 

Planera inspelningen som ska ske på platsen dvs hur lång tid ni behöver. Så att ni kan ge en exakt tidsangivelse.

 

Jag gör alltid så och det har hitills fungerat utan problem.

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...