Gå till innehåll

16:9 på youtube...


carlsson.ola

Recommended Posts

Har laddat upp en film på youtube som jag spelat in med dv-kamera 720*576 pixel ratio 1,4... alltså widescreen med andra ord, problemet är att när jag laddar upp 16:9 mpeg-filen till youtube sträcker de ut den för att passa sitt fönster.

Nån som har en bättre ide än att lägga till svarta ränder?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 år senare...

Hej Jag är ni här och ville egentligen starta en ny tråd. Men efter att ha slitet en hel dag med you tube klipp sitter jag haär ännu mer korkad och hittar ingenstans där det står "starta ny tråd" Nu till min fråga HUR HUR gör man ett youtube klipp där man vill ha en still bild till en låt. Jag har provat tusen sätt, men inget avmina försök accepteras av Utube.. Jag har försökt med film konverters men nej ingenting lyckas. Jag sliter mitt hår!! Det kan ju inte vara såååå svårt det finns ju massor av människor som gör det. Jag har mac book proo. Och snälla säg nu bara inte att det finns massa konverter program och filmhanterings program på nätet.. för det har jag redan läst mig till och försökt och försökt.. Jag har också provat i movie.. nix jag lyckades inte få en stillbild som kunde vara i 5 min... jag är ingen filmare utan musiker med ganka bra dator vana.. men inte av film program.. så snälla hjälp!! jag lyckades få genom att använda ett enkelt picture project program att få en film med bilden och musiken.. men nix det accepteras inte av you tube.. Försökt med att spara i annat format i Quicktime programmet.. nej fungerade ej.. försökte med ett nedlandat konverter program.. nix den gjorde bara en ljudfilm av det hela... fasen och bråttom som tusan har jag med.. Snälla hjälp!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du först läst YouTubes egna ganska omfattande hjälp-sidor?

 

T.ex. de här sidorna:

http://www.google.com/support/youtube/bin/answer.py?hl=sv&answer=55744

http://www.google.com/support/youtube/bin/answer.py?hl=sv&answer=132460

http://www.google.com/support/youtube/bin/topic.py?hl=sv&topic=16560

 

Finns även en rad olika videoklipp som tipsar om hur man gör.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Jag är ni här och ville egentligen starta en ny tråd. Men efter att ha slitet en hel dag med you tube klipp sitter jag haär ännu mer korkad och hittar ingenstans där det står "starta ny tråd" Nu till min fråga HUR HUR gör man ett youtube klipp där man vill ha en still bild till en låt. Jag har provat tusen sätt, men inget avmina försök accepteras av Utube.. Jag har försökt med film konverters men nej ingenting lyckas. Jag sliter mitt hår!! Det kan ju inte vara såååå svårt det finns ju massor av människor som gör det. Jag har mac book proo. Och snälla säg nu bara inte att det finns massa konverter program och filmhanterings program på nätet.. för det har jag redan läst mig till och försökt och försökt.. Jag har också provat i movie.. nix jag lyckades inte få en stillbild som kunde vara i 5 min... jag är ingen filmare utan musiker med ganka bra dator vana.. men inte av film program.. så snälla hjälp!! jag lyckades få genom att använda ett enkelt picture project program att få en film med bilden och musiken.. men nix det accepteras inte av you tube.. Försökt med att spara i annat format i Quicktime programmet.. nej fungerade ej.. försökte med ett nedlandat konverter program.. nix den gjorde bara en ljudfilm av det hela... fasen och bråttom som tusan har jag med.. Snälla hjälp!!

 

Läs det här: http://help.youtube.com/group/youtube-howto/browse_thread/thread/aac29810dfe01bb9/ee7c24d95c1a8b74?lnk=gst&q=

Länk till kommentar
Share on other sites

YouTube Video baseras på skl. "Square Pixels". Videoströmmar från exempelvis PAL DV25, som i grund har en upplösning på 720x576, har en "Non-Square Pixel Aspect Ratio".

Detta kräver att användaren av PAL DV25, som skjutits i en AR på 16:9, måste uppsampla de horisontella pixlarna till ett värde av 1024 samt sätta PAR värdet till 1,000 (Square), för att erhålla en "Square Pixel PAL" 16:9 videoström, som krävs av YouTube för dess Square Pixel anpassade upplösningar vid streamingen.

 

Detta resulterar i en 1024x576 upplöst video med en PAR på 1,000, som i sin tur fyller en 16:9 ratio.

 

Kodek för komprimering till YouTube bör i största möjliga mån vara MPEG-4 Part 10 baserad. Detta ger bra resultat, speciellt vid videoströmmar med högre upplösningar som laddas upp.

 

Notis:

 

YouTube använder följande kodeks med kontainer / multiplex för streaming i följande upplösningar:

 

1080/720p HD = ISO/IEC 14496-10 (H.264) i multiplex av ISO/IEC 14496-14 (.mp4)

 

480p SD = ISO/IEC 14496-10 (H.264) i multiplex av ISO/IEC 14496-14 (.mp4)

 

360p SD = On2 VP7 (Experimentellt i VP8) i det ISO baserade kontainerformatet .FLV

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...