Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjänare!

Har precis införskaffat mig en Sony V1 (där dom var vänliga att skicka med fullversionen av Vegas 7). Nu vill jag kunna förhandsvisa HDV-material genom Vegas via grafikkortet till en andra skärm (hoppas någon förstår). Frågan är om en "vanlig" TFT-bildskärm (cirkus 19-20") klarar av att visa full 1920x1080? Ligger kraven hos skärmen eller grafikkortet?

Tacksam för svar!

//Filip G.

Posted

De flesta 19" skärmar har 1280 x 1024 i upplösning så det lär tyvärr inte funka. En del nyare 20" har 1600 x 1200 men det går tyvärr inte heller. Du behöver upp på en 23" eller 24" för att kunna se alla pixlar (dom brukar ha 1920 x 1200). Har dålig koll på om Vegas kan "nedkonvertera" under playback...

/Max

Posted

Ingen anning om det går i huvudtaget med tanke på vad datorn klarar av. Förhandsvisa HDV i full storlek brukar inte enns gå för mig på vanliga skärmen i vegas. lr blir det kanske en annan grej med att ha en separat skärm? :S

Posted

Okej. Grejen är ju att jag inte vill behöva nedkonvertera. Men 00Bengtsson kanske har rätt, det kanske krävs ett jäkla monster till dator för att klara av det. Men då är det alltså inte grafikkortet som avgör, utan skärmen?

//Filip G.

Posted

Beror på hur programmet är skrivet och hur informationen "skickas" till grafikkortet. Testa på ngt specifikt Vegas-forum så kanske du får bättre svar.

/Max

Posted

Så för att jag ska kunna förhandskolla på en annan helskärm behövs antingen en 23-24" TFT eller större. Ungefär som Apples Cinema skärmar som kostar runt 10 000:- vilket är lite väl dyrt för mig...

Det finns inget billigare sätt?

Och förresten kanske kan passa på att fråga om en pc med följande specifikationer klarar HDV redigering hyfsat:

-AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2GHz

-2GB RAM

-Diskar på 7200rpm 8/16MB cache

Tacksam för svar!

//Filip G.