audition Posted November 29, 2006 Posted November 29, 2006 Är det någon som kan tipsa vilket program som är bäst att skapa bra och ljämna ljudnivåer i film. Håller på med en dokumenär och ljudet är ojämt inspelat och ett helvete att får en exakt jämn ljudnivå på. Jag redigerar i PP 2.0, kanske finns det ett bra sätt att jämna till det hela i det programmet som jag inte hittat, eller finns det bättre speciella program. Nån som vet! 0 Quote
Rogge Posted November 29, 2006 Posted November 29, 2006 Då hade jag börjat att läsa hela Chapter 10 i manualen till PPro och som är helt dedikerat till ljuddelen i PPro. Hörlurar, Keyframes och Audio Mixer är tre goda verktyg att jobba med när man vill få till jämna ljudnivåer. :) Det finns iaf inget program eller plug-in man kan använda och sedan trycka på en knapp och vips, så är allt ljud jämnt och fint, tyvärr. 0 Quote
Luzer Posted November 29, 2006 Posted November 29, 2006 Klart man kan göra så gott man kan med kompressorer å skit men att få det bra tar oftast längre tid än att manuellt gå in och ställa nivåer på allt, som är det vanliga sättet och bästa. Att sitta i ett program som man trivs i och tycker är lättjobbat editeringsmässigt är väl det viktigaste om man vill ha det snabbt gjort. 0 Quote
Christian van Caine Posted November 30, 2006 Posted November 30, 2006 Indeed. Premiere är kanske inte särskilt bra till ljud generellt, men har inga större problem med att ställa in nivåer. En enkel variant att börja med är att försöka hitta en serie klipp, dom behöver inte vara sammanhängande, som har samma nivå. Sen ställer du in alla andra efter dessa & använder öronen lika mycket som du förlitar dig på mätarna. Det finns inte mycket som säger att hörlurar måste ha högre dynamik än högtalare. Faktum är att i HiFi-sammanhang är det inte ovanligt att det är tvärt om. 1 Quote
audition Posted November 30, 2006 Author Posted November 30, 2006 Tack alla för bra svar. Ska kolla igenom manulen. Jag håller med Christian om att nivåerna är något lättare att uppfatta UTAN hörlurar och att bra högtalare i många fall är att föredra. - till manualen som sagt..... 0 Quote
Luzer Posted November 30, 2006 Posted November 30, 2006 Man blir bara deprimerad av att lyssna i lurar, då hör man ju minsta skit som sticker till. Och helt tokcleant gillar inte jag när det är i allafall. 0 Quote
Recommended Posts