Jump to content

Gåshuds-scen som du kan se om och om igen?

e93mw
 Share

Recommended Posts

Vad heter denna filmen? Va sjukt bra!!! Samma här, gåshud på gåshud!

"Den sista mohikanen" http://www.imdb.com/title/tt0104691/#comment Den dyker upp med jämna mellanrum på TV3, men jag skulle råda dig att se en icke letter-box:ad version på DVD. Filmen är nämligen sanslöst vacker.

Sagt på IMDB: "The climactic scene is so moving that I have lost count how many times I've seen that."

Jag tror inte vi är ensamma om att bli berörda av filmens klimax! :)

Några nämnde slutduellen i den onde den gode den fule, så varför inte nämna slutduellen i "once upon a time in the west" - t.om. kanske ännu bättre. Ähh, varenda scen i den filmen får jag gåshud av.

Christopher Walken vs. Dennis Hopper i True Romance är riktigt grym...

/H

WORD!

Scenen då "Divan" sjunger i Fifth element, samtidigt så slåss Leeloo mot dem onda! Coolt filmat, som vanligt av Luc!

Som SW fan måste jag också säga slut scenen i ROTJ, när Darth vader trissar Luke att slåss mot honom.

Och många scener i Gladiator.....

T.R.: glömde den sekvensen... förresten, vem kom först? diva plavignova eller nightwish? med att blanda opera med rock menar jag ;)

Clown: hehe... av alla jag pratat med så har jag kommit fram till att första bilden är den som avgör om dom fortsatte se resten av filmen. Jag diggar filmen också... men dom flesta brukar inte ta sig igenom första klippet--- lite intressant ändå

Christian van Caine: nu när du drog upp Miyazaki så vill jag lyfta fram alla stridsscenerna i Princess Mononoke. Samt motorcykelfajterna i Akira. Och i snyggt tecknat våld känns det som att jag kan nämna Dagger of Kamui som jag såg igår. Ninjaaction i LSD-världar...

Och när jag ändå är inne på anime, då måste jag ju nämna i den här tråden slutsekvenserna i Satoshi Kons filmer, Perfect Blue, Millenium Actress, Tokyo Godfathers.

Och två andra scener som jag har nämnt till leda: fajterna i OldBoy, inledningsklippet i Breaking News (plus även en senare buss-scen), slutsekvensen av HardBoiled.

För att dra upp en liten underdog känns det som, så vill jag också ta upp Mission Impossible 2 när Ethan konfronteras av ondingen i labbet och tvingas lämna tjejen hos elakingarna medans han själv skjuter sin väg ut... Det är kliché jag vet, men Woo lyckades göra det så snyggt:)

Finns flera scener i Moulin Rouge som jag får gåshud till. Så jävla bra film :).

Det är en sån där film som man får blickar av kompisarna om man säger att man tycker den är bra. :p Men jo, den är grym.

Har märkt att Michael Bay är rysregissör också, vill nominera The Island till kategorin rysfilmer. Klimaxet. Riktigt bra film.

Ett mönster börjar framträda: vill du uppnå gåshuds-effekt, släng in en eller flera indianer i handlingen.. ;)

HAHA! Vem ryser inte inför indianer?!?!

Moulin Rouge är en jävligt bra film men som ni säger är det inget man skryter om:P

Kom på att den mest absoluta gåshuden jag haft är nog när jag såg King Kong trailerna för första gången. När Ann skriker och Kong vrålar. Fan jag får gåshud när jag tänker på det.

Michael Bay vet jag inte om han är en SÅÅ speciell gåshudregissör? Hans filmer är kliché, fast det är egentligen inget jag är emot. Jag gillar hans filmer. Men gåshud... kanske ibland men inte alltför mycket.

Jag håller med. Jag tycker det är orättvist mot oss killar att vissa filmer stämplas som tjejfilmer. Jag såg "Tristan & Isolde" i våras med flickvännen och hade hur trevligt som helst, trots att de coolaste filmtyckarna signalerat tjejfilmsvarning med illrosa flagg.

Fan vad jag börjar avsky ordet "tjejfilm"...det gör att gåshuden och njutningen kommer av sig...det blir konstigt liksom.

Jag menar, jag får gåshud som aldrig går över när jag ser många delar i Sound of Music. En film som jag inbillat mig är "tjejfilm", mycket eftersom den aldrig pratas om av killar på ett uppskattande sätt. Så kommer gåshuden och man berättar om den..och det känns liksom skamfyllt.

Fan vad jag börjar avsky ordet "tjejfilm"...det gör att gåshuden och njutningen kommer av sig...det blir konstigt liksom.

Jag menar, jag får gåshud som aldrig går över när jag ser många delar i Sound of Music. En film som jag inbillat mig är "tjejfilm", mycket eftersom den aldrig pratas om av killar på ett uppskattande sätt. Så kommer gåshuden och man berättar om den..och det känns liksom skamfyllt.

det gäller att komma ihåg när det pratas om "tjej- och kill-grejer" att det oftast menas "saker som oftast flest tjejer eller killar brukar tycka om" och inte "saker som man måste tycka om om man är tjej eller kille".

viss skillnad, men det är lätt att blanda ihop ibland.

Nu när feminism och jämställdhet är ett hett ämne får man nästan passa sig för att dela in i kille/tjej-kategorier, men faktum är ju att filmbolagen har olika målgrupper - könsfördelat. En lärare (visserligen rabiat überfeminist) blev skitsur på mig för några dagar sedan när jag kallat nån film tjejfilm.

Jag håller med sonocronic, jag gillar inte heller Hugh Grant-filmer som slutar med fiolsymfoni och en tjej som förlåter. Usch och fy. Flickvännen och hennes mamma kan däremot sitta och gråta i varandras armar och Lisa Andersson på aftonbladet ger den fem +. Får inte alla tjejer gåshud till Hugh Grant för att han är snygg? Inte kan han skådespela iallafall.

Visst behöver man inte ta det till det extrema och säga att action är för män och att romantiska dramafilmer är för tjejer, men ibland går det för långt med denna "jämställdhet".

Och nej, Sound of music är riktigt bra.