Gå till innehåll

Dokumentärfilm


big_evert

Recommended Posts

Jag håller med ufosxm. Men jag är medveten om att det skrivs manus till dokumentärfilmer, det är vanligt. Jag vet inte hur detta går till så jag kan inte hjälpa dig med det big_evert men det finns säkert någon eller några erfarna dokumentärfilmare här på forumet som kan hjälpa dig. Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...

Klart dokumentärer skall ha manus. Finns det något tråkigare än osammanhängande dokumentärer. Däremot kanske det är lite svårt att fåtill detaljer, men i stora drag ser är det bara att dikta som man vill. Det viktiga är att man har något att säga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett väldigt bra synopsis är väl det viktigaste... men sen beror det väl på vad det är för typ av dokumentär.

 

Om det är väldigt mycket research bakom så vet du kanske redan innan du går ut och filmar vad du kommer stöta på, då är det ju lättare att lägga up det som ett "vanligt" manus.

 

Men om du följer personer som du kanske aldrig har träffat förut och vill fånga deras verklighet så är det nog bara att filma filma filma så agerar dom naturligt i slutet om du har tur, har du ett manus i en sån situation så är det nog lätt hänt att du börjar regissera dem omedvetet för att det ska passa ditt manus.

 

Som sagt, beror nog på vad för slags dokumentär du vill göra, om du vet vad du ska komma fram till från början och vill "informera" om detta så kan du nog ha manus, vill du beskriva känslor och tillstånd så kanske manus inte är att rekommendera.

 

Men som sagt, det är en avvägning du får göra beroende på vad du vill dokumentera enligt min mening.

 

/M

Länk till kommentar
Share on other sites

Men om du följer personer som du kanske aldrig har träffat förut och vill fånga deras verklighet så är det nog bara att filma filma filma...
...såblir den filmen ungefär lika rolig som att titta på som medan färg torkar. Skall man filma nått skall man ha något att säga. I annat fall finns det dokumentationsfilm så det räcker i all evighet hemma hos nära nog varje familj med en videokamera. Skall jag sticka ut näsan så blir det inte roligare än så.
Länk till kommentar
Share on other sites

Dokumentärer gör man normalt sett inte av ämnen man inte vet jack om, så manus är då inga problem.

Framför allt så är det bra att skriva ner frågor för intervjuer & turordningar man ska visa upp saker.

Vidare så är det en ovärderlig tillgång när man exempelvis lagt en fråga/tanke tidigare i dokumentären som man sen vill ge svar/upplösning på.

Dock känner jag flera som gjort dokumentärer av rent videomaterial inspelat utan nån direkt omtanke....men det tar tid & är onödigt jobbigt om man kan undvika det. Inget jag någonsin skulle rekomendera.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
...såblir den filmen ungefär lika rolig som att titta på som medan färg torkar. Skall man filma nått skall man ha något att säga. I annat fall finns det dokumentationsfilm så det räcker i all evighet hemma hos nära nog varje familj med en videokamera. Skall jag sticka ut näsan så blir det inte roligare än så.

 

Klart man ska ha något att säga :), det är därför jag skriver att man ska ha ett bra synopsis :) Det gäller ju att ha sin huvudfråga i bakhuvudet hela tiden men jag tycker inte man ska regissera sin omgivning alltförmycket... pratar man med människor tillräckligt mycket och länge så kommer oftast svaret på det man vill ha sagt med sin dokumentär... jag menar av 20 timmar material så kanske jag väljer ut 5 minuter som sammanfattar den personen jag filmar och som samtidigt följer dokumentärens ämne.

 

Man kan ju baka in sina frågor i dessa samtal så man slipper onaturliga intervjusituationer.

 

Sen förövrigt så beror det väl på vem du väljer att filma, jag menar det gäller ju att hitta en vardag som är intressant och annorlunda för den avsedda publiken... självklart har man en tanke bakom det man visar, och självklart blir det lika roligt att titta på "som färg som torkar" om man väljer fel personer... Jag menar när jag träffar en kines som varit tolk åt den kinesika armén under andra världskriget (bland mycket annat) så tror jag att det kan bli en intressant historia hur fasen man än gör det, för en svensk publik skulle troligen dom allra mest triviala saker förete sig intressanta medans det för en kinesisk pubilk skulle vara helt meningslöst... men självklart genom att väva in mina frågor så bibehålls den röda tråden samtidigt som jag får mängder av nya uppslag och får lära mig nya saker hela tiden eftersom jag inte har ett manus som jag håller i benhårt.

 

Självklart kan man inte vara helt grön på sitt område men om man är för insatt så finns det en risk att man missar något intressant om man har skygglappar för alla andra intryck. Det är i alla fall min åsikt.

 

Jag skulle vilja säga att lagom är bäst! ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Frågan är väl vad folk tycker är intressant och vad de inte trodde skulle kunna filmas. Överraskningar om hur folk tjänar pengar, byråkrati och lögner får väl Josefsson hålla på med. Sedan har vi alla "tycka synd om" dokumentärer som kanske ska öka folks medvetande om medmänniskor.

 

Finns mängder dokumentärer som skulle vara intressant att göra men som är i princip omöjligt. Saker som redan har hänt...........men inte filmats. Där kommer fantasin och tänket in, för nåt nytt, eller hur?

Som trådskaparen undrade........manus?.....finns inget manus för detta.

 

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...