Jump to content

Red One


louis cyphre
 Share

Recommended Posts

Hm, nu när Redkameran verkligen är på gång kan den vara intressant att diskutera. Bara för ett halvår sedan trodde ju många här att kameran var en bluff. Nu har de tagit emot förbokningar och lagt ut film och bildmaterial.

 

Den kommer att kosta 17,500$. Hyrpriserna kommer antagligen att bli helt överkomligt för vanliga dödliga.

 

Hur kommer den här kameran att påverka Panasonic, Canon osv? Nu har en rik galning bestämt sig för att hoppa över många generationer kameror. Detta måste svida i ögonen på de andra aktörerna i branschen, vilka säkerligen hoppats på att släppa minst ett par tekniker till efter HDV.

 

Säkert kommer de att komma på meningslösa uppgraderingar (APSkamera någon?) som en del kommer att bli lurade på.

 

Jag lovar att de redan har system som fungerar, men branschen vill ju inte utvecklas för snabbt. Det är bättre att släppa en liten uppgradering i taget och hoppas att folk byter upp sig... Annars skulle vi sitta med DigitalaDvds med 4k och 80" skärmar till det redan nu.

 

16:9 tex. vad är det? Bara ett löljigt tvformat som om något år kommer att bytas ut till det "nya" 2.35:1 -formatet med en hel ny generation TVapparater...

 

Men tillbaka till RED One. Nästa år är den här..!

Link to comment
Share on other sites

Om man läser denna sidan rätt: "http://red.com/workflow.htm" känns det ju som om man kan sitta på lite vad som helst. Men att ALLA redigeringstillverkare måste komma med ngn form av lösning tror jag är självklart. Allt annat vore självmord...

 

För oss som kör PPro vet jag att Cineform kommer med en uppdaterad plug för RED. Om det blir Aspect eller (kanske mer troligt) Prospect är okänt.

 

/Max

Link to comment
Share on other sites

Ingen kamera för mig, jag har problem att få 1080p25 till sin fulla rätt med den utrustning jag har nu och har gått tbx till DVCpro 50 med ett projekt. (Sen den viktigaste aspekten är att jag har inget behov eller ens råd med en kamera för över 200.000sek, för det är väll det priset man kommer upp i när man köpt vad man behöver)

 

Men för de som inte riktar sig till TV eller web tror jag säkert den kameran kommer som ett bra alternativ till överiga aktörer på marknaden.

Link to comment
Share on other sites

Nu måste man ju inte köpa den för 200000, det går att hyra... Och du måste ju inte köra 4k.. Du kan ju köra 1028p eller 720p eller vad du vill.

 

Jag vet att Redteamet sitter med mac pro och final cut när de klipper nu. När kameran kommer ut så kommer det att finnas stöd för pc också.

 

Som sagt, du kan klippa på din burk du klipper dv på.. Det beror på vilken upplösning du vill använda.

Link to comment
Share on other sites

lägg bara till att 17000 dollar är förbokningspriset, förbokningstiden gick väl ut för inte så länge sedan också. Och för det priset får man endast kamerakroppen, inte lins eller nått sånt.

 

Men jag har hängt på Red-forumet ett tag som en s.k. Lurker, och jag är väldigt förhoppningsfull till kameran. recensionerna från förhandsvisningarna av bilder m.m. är väldigt lovande.

 

Förresten så vet ju tillockmed Red-teamet att det är väldigt få som just nu kan redigera video i 4,5K-RAW (maximala man kan pumpa ur monstret) så mycket krut verkar läggas ner på ett fördelaktigt off-line-/proxy-redigeringssystem där man kan skjuta i maximal RAW-upplösning, från dessa filer skapa videofiler i 576p eller liknande för redigering och på ett enkelt sätt göra en klipplista på fil (EDL tror jag det heter...) och få en 4,5K master...

 

som jim carrey skriker i Cableguy:

"THERE'S NO END TO THE POSSIBILITIES!!!"

 

För mig som student så hoppas jag samtidigt att när 4,5K RAW kameran blir så pass "billig", att då alla klasserna nedanför denna HighEnd kamera för Bio-filmer kommer sjunka i pris på samma sätt som X-Boxens pris föll som en blind takläggare när Gamecuben lanserades med en prislapp på strax över tusenlappen. Jag skulle ju skutta i taket i blind lycka om jag hittade en bra 720p-kamera under 10 000 kr...:D

 

Om nu Reds bio-kamera har någon effekt på konsumentkameror återstår väl att se, och pessimisten i mig tror att det kan krävas lite mer än en nymodig uppstickare för att skrämma Sony, JVC, Hitachi i deras prosument-marknad... men optimisten... ja han är ju alltid glad :D

Link to comment
Share on other sites

holy crap nu har jag kollat på den ena filmen med. helt sjukt

 

jmalmsten. vart kan man hitta det forumet?

 

egentligen ska man väl söka lite innan man frågar... jag har nämnt forumet i alla trådar om kameran jag varit i, stötte själv på forumet när jag läste en tråd om överHD-system...

 

men ok... ännu en gång:

 

http://www.dvxuser.com/V6/forumdisplay.php?f=75

 

det roliga är ju att red-teamet brukar hänga där och "läcka" bilder och annat gottit och ta till sig kritik och förslag på förbättringar. Lite högre proffessionsnivå ändå därborta, många av dom har bokat inte bara en utan upp till 3-4 kameror plus att de väntar på optik. Dessa räknar de med att kunna hyra ut billigt. Läste bland annat att minst 3 kameror kommer till danmark, så när kameran släpps så kanske folk i södra sverige kan åka över dit för att se monstret in action. Flera i det forumet säger sig ha jobbat med flera av de stora mer kända high-end-kamerorna som Viper, Genesis och liknande förutom 16 och 35mm...

 

En annan sak jag insåg när jag läste där var Panavision goda ryckte, att de håller med välservad kamera genom hela inspelningen och liknande och att om Red verkligen ska slå igenom så vore det ett stort kliv att lyckas få in en Pana-Red i Panavisions sortiment.

 

En ytterligare sak jag insett är att om jag mot förmodan skulle få använda en sådan så skulle det även krävas en ordentlig followfocus plus en kille på B-foto som håller fokusen rätt.

 

dessa två senaste stycken är ju självklara för de som jobbat med film förut, men för lilla mig som student som ofta klarar sig med att blända ner lite på miniDV-kameror för att få CitizenKane-skärpedjup så är det ett lite svårare bakslag.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

jag vil ha kameran NU! fasen att man inte hade 100tusen på sig. Men jag tänkt på en grej. Inte Red kameran en perfekt kamera för ett blivande produktionsbolag eller något liknande. Jag menar, istället för skaffa sig 35mm kameror så kan de lika gärna tjäna in pengar på det igenom skaffa sig en Red kamera? :P

Link to comment
Share on other sites

Ingen kamera för mig, jag har problem att få 1080p25 till sin fulla rätt med den utrustning jag har nu och har gått tbx till DVCpro 50 med ett projekt.

 

 

Hej

 

Jag undrar om du skulle kunna berätta vad problemen är, med tanke på att många vill ha just 1080p25.

Link to comment
Share on other sites

hehe... tydligen någon fler som håller koll på den tokige amerikanska solglasögetillverkaren... har haft fullt upp att läsa http://www.reduser.net så jag är väl lite sen med mina kommentarer...

 

men vafan... redone kamera på 4K, linser för vrakpriser, Final Cut Pro 4K native redigering från firewire-hdd(???), planer på att sätta igång att utveckla 4K displayer och 4K projjar... Timur Berkamerov (ingen regissör jag beundrar, men han är känd iallafall) ska börja använda redone till sin nästa film, PETER JACKSSON har filmat en kortfilm på 2 dagar och allt som hindrar dom från att visa den på internet är lite musikrättigheter (PJ's team jobbar på ny egen musik),

 

Samtidigt läser man om konkurrenterna som verkar helt vara tagna på sängen...

 

"uhhh, en 4K kamera utan lastbil för ett pris vi tar på dagshyra???"

 

Jag skulle inte förvånad om detta var ett EXTREMT konspirerat aprilskämt... men inget tyder på det längre...

 

Även om 2-300 000 kr för en kamera+zoomlins är out of reach just nu så tänker jag på att det är ju bara spottstyver jämfört med filmhanteringen i en långfilm, filmhantering som försvinner, kamera/linshyra som försvinner...

 

Om nu bara sjukt prisvärd kamera = sjukt bra film vore sant;)

 

kommer nu min lilla förhoppning att billig bio-kamera pressar ner priset på prosumer-kameror? återstår att se;)

 

Har förresten någon här på voodoofilm reserverat kameror/linser?

Link to comment
Share on other sites

Jag var förbi RED-montern idag och försökte komma in. Kön var helt SJUUUUUUUUUUUUUUUUUKT lång. Snackade med en snubbe som köat nästan 2 timmar för att titta lite. Och eftersom man jobbade på mässan så hade man inte tid och stå och köa... :( Dom enda som blev insläppta direkt var som hade en red-nyckelring och mao stod i kö... ;)

 

/Max

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Similar Content

    • By Andreasn
      Halloj!
       
      Hoppas ingen hugger huvudet av mig för detta nu :OO
       
      Om det är någon som är sugen på att hyra en RED-kamera billigt framöver för något projekt så är det bara att höra av sig.
      Det är ett kit med två objektiv, axelrigg, FF, Kompendium, minneskort, kolfiberstativ med fluid-huvud osv.
      Det finns fäste för Canon och PL-gluggar.
       
      Lite spec.
      1-12 fps 5K FF
      1-30 fps 4K HD
      1-48 fps 3K HD
      1-60 fps 1080p HD
      1-120 fps 1K
       
      Vi sitter i vid slussen i Stockholm btw.
       
      Bilder och mer info finns här:
       
      Cloudberry Film | Hyr Filmprylar!
       
       
      / Andreas
    • By cinematik
      Vårt första projekt med RED Scarlet-X blev en musikvideo som filmades på en båtkyrkogård utanför Karlskrona. Videon var ett bidrag till en tävling på Genero.tv.
       

       
      Musikvideon redigerades senare om till Flaunt feat. Justin Jennings - Have I Made My Point:

       
      Producerad av: Cinematik
       
      Ta en titt och säg vad ni tycker!
    • By cinematik
      Julafton på kontoret! Igår anlände ett efterlängtat paket från RED. Tyvärr var inte redmoten i lager, som man använder för att styra kameran med, men vi kommer att börja experimentera så fort vi får chansen!
       
      Glöm inte att följa oss på facebook här!
    • By niclastörnblom
      Ersättning för utgifter
       
      Vi söker en elektriker till kortfilmen ”Kattvakten” under en helg i november. Meriterande ifall om du har erfarenheter av HMI lampor. Vi kommer att använda 1st 2,5kw som huvudljus och möta upp med en 575:a. En del tungsteen lampor kommer att tillkomma. Intresserad eller nyfiken? Hör av er! Vi är ett skönt gäng som skall göra våran ansökningsfilm till Stockholms dramatiska filmskola.
       
      Synopsis:
       
      Amelie, en naiv fattig student ser sin chans att tjäna snabba pengar när hon åtar sig uppdraget att vakta en katt på en stor ödslig herrgård under tiden som ägaren är bortrest. Vad som skulle vara ett vanligt kattvaktsjobb visar sig dock snabbt vara något utöver det vanliga när Amelie läser instruktionerna till att sköta katten: Vad du än gör – se den aldrig i ögonen...
       
      ”Kattvakten” produceras av Johan Rosell och Niclas Törnblom. Vår senaste kortfilm ”Mustaschen” blev nyligen uttagen till Uppsalas Internationella Kortfilmfestival och kan ses här: Mustaschen on Vimeo
       
      Intresserad? Hör av er på min email, ej voodoofilm! niclas.tornblom@gmail.com

×
×
  • Create New...