Jump to content

Störande bakgrundsljud

Kasavi
 Share

Recommended Posts

Jag gjorde en filmad intevju på en båt. I samband med att jag redigerar i Premiere pro märker jag att det finns ett störande motorljud i bakgrunden. Ljudet är ganska entonigt men störande. Finns det möjlighet i Premiere pro att filtrera bort detta störande bakgrundljud?

Vidare kan man på liknande sätt ta bort ett störande ekoliknande ljud vid filmning i en Aula?

Svårt i PPro - du kan testa med EQ'n (sätt upp en playback-loop och "svep" sedan med EQ'n tills du hittar rätt rekvens omfång). Har du tillgång till Audition så skulle det vara superlätt att ta bort motorljudet, ekon är dock generellt sett mycket svårare eftersom dom ofta "läcker" över i nästa mening/ord på den som pratar.

/Max

Superlätt att ta bort motorljud..eh, tvivlar jag starkt på, i alla fall om man vill ha kvar dialogen någorlunda oberörd. Olika typer av brus går att filtrera bort ganska bra med olika brustvättare utan att påverka för mycket av dialogljudet (eller vad det nu är man vill "tvätta rent". Men en båtmotor tror jag är väldigt svårt. Om man kan tänka sig att förlora endel bas i rösterna så kan man skära ganska långt upp med ett högpass filter då jag misstänker att mycket av båtmotorljudet är långt ner i frekvensregistret.

När det gäller att ta bort rum så får du försöka mejsla ut snacket så gott det går och "gate"a manuellt med volymautomation, men det är svårt att få det snyggt. Du måste även lägga på nån rumston eller atmosfär du som kan "maska" dina volymjusteringar. Har du endel tysta partier kan du klippa ihop många och tillverka en "vild tagning" som du sedan lägger under dialogspåret och puttar upp där du dragit ner volymen för dialogen, så hörs inte sänkningen, är ganska mycket pill.

Tack för detta. Skall försöka och se om jag lyckas. I och för sig gör det inget om något av motorljudet hörs. Jag vill egentligen bara sänka volymen för motorljudet en del så att intervjun hörs bättre.

Hörs motorljudet mycket även medans talet är? Eller åker det liksom upp då talet slutar? Då kan man ju leka med expander/gate Att det inte skall gå att skära i eq:n kanske är sant, men det beror ju på vilket brum det är. Lägg upp en ljudsnutt så är det lättare att ge tips.

Brummet är ett motorljud vad han skrev, & det är både ett dynamiskt & frekvensmässigt extremt föränderligt genom tiden.

Även om man kan hitta en fungernade frekvensbeskäring för en knall (vad motorljudet består av), så är det inte ens säker att det fungerar med samma inställningar för nästa knall (tomgångsmotor), men jag kan garantera att det inte kommer göra det under 5 sekuder i vilket fall.

Explosionsmotorer är extremt oprecisa, & det är vad som både gör ljudet så vackert (rätt använt) & svårtbortfiltrerat.

Vad som händer om man sätter en statisk reduction-setting är att delar kanske kan fås bort med lite flyt, men MYCKET av det kommer få en trasig & äcklig effekt som kommer rotera mellan comb-filereffekt, phaser & flanger.

Det är inte vackert nånstans. Dubba om istället. Spar både tid & energi.

• 1 month later...

Jag tycker den demon visar ganska snyggt att det inte går att ta bort ljud utan att påverka resten. Hennes röst fasar ganska kraftigt efter processen. Men med lite mer tid hade det nog gått att kompromissa lite, var ju trots allt en bra demonstration :)