Gå till innehåll

Vad gick på teve 1970-1979? Ge förslag


gorse

Recommended Posts

Mina första förslag är (utan inbördes ordning):

 

Gänget och jag (Happy days) med kultfiguren rebellen Fonzie (även "The Fonz") (Henry Winkler) med sina egensinniga uttryck. Yea!! (tummarna upp).

 

Mork och Mindy (Jag refererar fortfarande till serien när jag glömmer Robin Wiliams namn)

 

Larmet går (Emergency) där vi får följa en akutcentrals liv och leverne.

 

Charlie's Angels

 

Månsbas alfa (space 1999)

 

M*A*S*H den särklass längsta serien jag kan erinra mig.

 

Lilla huset på prärien

 

Starsky & Hutch

 

Alias Smith and Jones (var det 70-talet?)

 

Kojak

 

Monty Pythons flygande cirkus

 

Kommisarie Columbo (med den fula bilen)

 

Sesam

 

Baltazar

 

Babar

 

Pellepennan och suddigumman

 

Televinken

 

Osynlige mannen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ha ha. Nu snackar du forntid, gorse. Dom flesta på forumet var nog inte födda när serierna som du listar kördes.

 

Osynliga Mannen hade jag glömt! Den var bra. Jag har ett ruskigt bra melodiminne och ett av mina "partytricks" brukar vara att nynna på intromelodier till gamla TV-serier. Minnet är skrämmande bra i det avseendet faktiskt.

 

Bröderna Cartwright (Bonanza)

 

Snobbar som jobbar

 

Helgonet

 

Tårtan (Fortfarande bäst)

 

Kråkguldet

 

Farbror Frippes Skafferi

 

Kullamannen (minns fortfarande melodin fast jag var sex år senast jag såg serien)

 

Trazan & Banarne (första omgången i slutet av 70-talet var i särsklass bäst. Bara en sån sak som Scooby Doo.)

 

Kalles Klätterträd

 

Björnen Paddington

 

I någonslags ångestblandad förtjusning minns man SVT:s STASI-TV för barn.

 

Galaxer i mina braxer, sa Kapten Zoom

 

Ville, Valle & Viktor

 

Vilse i Pannkakan

Länk till kommentar
Share on other sites

Förvånande att Gorse missat ….

 

Baretta, huvudrollsinehavaren har på senare tid blivit mord anklagad.

 

Mc Cloud den ridande New York polisen.

 

Canon den kraftigt överviktiga privatdeckaren.

 

Onedinlinjen, Munthe var god att nynna.

 

Fem myror är fler än fyra elefanter.

 

Nygammalt med Bosse Larsson.

 

Halv sju med Jan Blund, faktiskt äkta öst- tysk stasi tv som dockanimation.

 

Kvällsöppet från Malmö. I dagens program Ricki Bruch pratar om effekterna av anabola steroider och har armbrytning i studion.

 

Munthe några av dina i din lista är 60-talsserier som gick i repris på 70-talet.

Men det är helt OK.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ha ha. Nu snackar du forntid, gorse. Dom flesta på forumet var nog inte födda när serierna som du listar kördes.
Aj-fan. Det är lätt att glömma. Snart är jag väl en elak gubbe som har olika skruvar i gamla tändsticksaskar, och krokiga spikar i en marmeladburk, gamla penslar i en treliters Oboy-burk av papp.

Att jag glömde Baretta var ju pinsamt. När den här tråden dött, så får vi väl prova nya trådar med 80-tal och 90-tal sen.

 

Föresten såg jag episode one breakaway av Månbas alfa igår. Tusan vad bra den serien är.

Länk till kommentar
Share on other sites

SVT:s STASI-TV för barn och Vilse i pannkakan som Munthe sa har varit och är under utredningar av psykiatrin. Många doktorsavhandlingar har det blivit.

Jag har inte upplevt denna tortyr. Hur mår ni idag?

/nils

 

Äh, jag gillade det. Kom ihåg att "Fem myror..." tillkom under denna period. Världens bästa barnprogram.

 

Sen har jag ärligt talat aldrig riktigt förstått påhoppen på "Vilse i Pannkakan". Vänstervridet, javisst, men att nån seriöst kan påstå sig ha tagit skada av det är löjligt. Då är det större risk för bestående men av att se det mesta av skiten som går idag, Big Brother, Robinson och allt vad det heter.

 

Nej, påhoppen på "Vilse i Pannkakan" känns studentikost!

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen har jag ärligt talat aldrig riktigt förstått påhoppen på "Vilse i Pannkakan". Vänstervridet, javisst, men att nån seriöst kan påstå sig ha tagit skada av det är löjligt. Då är det större risk för bestående men av att se det mesta av skiten som går idag, Big Brother, Robinson och allt vad det heter.

 

Nej, påhoppen på "Vilse i Pannkakan" känns studentikost!

 

Håller med fullständigt. Jag förstår inte varifrån den där hatkampanjen kom ifrån från första början. Förmodligen nån ilsken feminist som tyckte att Storpotäten var en enda stor fallos-symbol. :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nån mer än jag som kommer ihåg "Det var en gång" med varmt hjärta?

 

Absolut! Började väl i tidernas begynnelse, gick via rymden, och slutade i kroppen om jag inte minns fel?

 

Men det var väl ändå på 80-talet som den gick på svensk TV?

 

Jag gillar Vilse i Pannlkakan och tycker också att påhoppen är klart överdrivna. Men det är fortfarande STASI-TV. :)

 

Visst var det så. Vi hade två kanaler med allt vad det innebar. Men. Vi serverades en hel del kvalitet, och dessutom barnprogram TVÅ gånger per kväll om jag inte missminner mig. Den första repan gick väl vid halv fem, och riktade sig till dom mindre barnen. Sen kom nästa omgång vid sex (?). Det värsta man visste var att komma in för tidigt och slå på TV:n. Då fick man genomlida "Språka" på serbokratiska eller nåt annat skönt språk. Med experimentella flörtkuls-docke-filmer. Huva.

 

Andra program som man minns:

 

-Drutten och Jena - Var väl ett inslag i nån form av Kaféprogram om jag minns rätt.

-Misse och Mojje - Samma här tror jag

-Kroppen - Skön serie med Jan Bergquist om hur kroppen fungerade.

 

Återkommer med fler när jag kommer på dom. Står lite still just nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att ni hela tiden rabblar upp massa barnprogram betyder ju att ni är någon sorts adventskalender och behöver hjälp snarast.

/nils

 

Nej det betyder nog bara att de var väldigt unga på 70-talet.

 

Någon skrev att det var feminister som inte tyckte om vilse i pankakan.

Var inte Yster Syster en rödstrumpa eller var hon bara en grå raggsock?

Nej det var inte de röda laget som tyckte illa om Staffan Vesterbergs sockor med knappögon. De tyckte att det var alldeles utmärkt att visa att det gick bra att leka utan köpta leksaker. Detta visade Lukas Modysson på ett briliant sätt i "Tillsammans". Har du lego? Min pappa ska göra eget lego i trä till mig men han har bara gjort en bit än.

 

OK Nils Jernby, var höll du hus på 70-talet? Har du inget TV minne att förtella oss? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Absolut! Började väl i tidernas begynnelse, gick via rymden, och slutade i kroppen om jag inte minns fel?

 

Men det var väl ändå på 80-talet som den gick på svensk TV?

 

Har för mig att de började sända de historiska avsnitten 78/79 nån gång. Rymdavsnitten... tja... 84/85? Kroppen var nog 87/88 har jag för mig.

 

Sen måste jag fråga om det är nån annan än jag själv som minns en rymdserie som sändes samma kvällar som "Det var en gång" fast lite senare, framåt 8-snåret. Tror det var 1979. Jag minns tyvärr bara små fragment. Jag kommer ihåg nån slags rymdhjälte som kämpade mot en Kapten Ming-liknande skurk som åkte omkring i ett rymdskepp som såg ut som ett halvt hakkors. Skurken hade Chewbacca-liknande hantlangare som var jätteläskiga. Hjälten hade en liten kul robot till sin hjälp som kunde lösa praktiska problem, lite som R2-D2.

 

Någon? Eller har jag drömt alltihop..?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej det betyder nog bara att de var väldigt unga på 70-talet.

 

Någon skrev att det var feminister som inte tyckte om vilse i pankakan.

Var inte Yster Syster en rödstrumpa eller var hon bara en grå raggsock?

Nej det var inte de röda laget som tyckte illa om Staffan Vesterbergs sockor med knappögon. De tyckte att det var alldeles utmärkt att visa att det gick bra att leka utan köpta leksaker. Detta visade Lukas Modysson på ett briliant sätt i "Tillsammans". Har du lego? Min pappa ska göra eget lego i trä till mig men han har bara gjort en bit än.

 

OK Nils Jernby, var höll du hus på 70-talet? Har du inget TV minne att förtella oss? :)

TV-minne från 60-talet när far i huset tog fram nyckeln till dörrarna på televisionsapparaten, låste upp på Julafton, vi fick se idag barnförbjudna Kalle Anka kriga med Piff o Puff med skjutvapen av alla slag.

Så blev vi fostrade som barn. Ni som växte upp i pannkakssmeten saknar detta våld och älskar explosioner och när folk skjuter huvudet av andra.

 

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen måste jag fråga om det är nån annan än jag själv som minns en rymdserie som sändes samma kvällar som "Det var en gång" fast lite senare, framåt 8-snåret. Tror det var 1979. Jag minns tyvärr bara små fragment. Jag kommer ihåg nån slags rymdhjälte som kämpade mot en Kapten Ming-liknande skurk som åkte omkring i ett rymdskepp som såg ut som ett halvt hakkors. Skurken hade Chewbacca-liknande hantlangare som var jätteläskiga. Hjälten hade en liten kul robot till sin hjälp som kunde lösa praktiska problem, lite som R2-D2.

 

shit, nu kom jag ihåg jason of star command. det måste väl ändå vara det bästa någonsin? jag var visserligen typ 6 år när jag såg det men jesus. som jag kom ihåg det var hela mitt liv uppbyggt av jasonlekar inför nästa avsnitt. jag var alltid dragos av någon anledning. jag kommer till och med ihåg att arne weise presenterade programmet och att linus på linjen gick i anslutning. :-)

 

Otroligt! Jag hittade svaret helt av en slump i en helt annan tråd! Jag googlade lite och kände igen roboten Wiki! Tackar mattsand!!! :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja några av oss som minns sjuttiotalet är nog sjuttiotalister och har säkert mest referenser till barnprogram. Ett väldigt tidigt TV-minne jag har var gamla klassiska "Lost World"-filmen från 30-talet. Ni vet den där animerade dinosaurier brottar varandra nedför stup. Gick samma kväll som ett av dom mer otäcka Månbas Alfa-avsnitten. Det där rymdskummet översvämmar basen. Kommer inte ihåg vad avsnittet heter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett TV-minne från 70-talet som jag minns som igår var när jag såg "Earthquake". Minns att jag tyckte det var jävligt spännande att få se en katastroffilm. Dessutom om nånting så coolt som jordbävningar. Jag var nog inte riktigt säker på vad en jordbävning var, mer än att jag läst om att dom fanns i en dinosauriebok. Tänk om man var lika lättexalterad idag...

Länk till kommentar
Share on other sites

Martin, jag kommer ihåg de där dinosaurerna med. Det fanns en plastmodell tror jag, från den filmen. Undrar om den inte hette giganternas kamp på svenska? Då är den från 1966 och heter One Million Years BC, men det är troligt jag blandar ihop filmerna för jag minns att det var nog inte i färg. Den enda lost word-filmen jag kan hitta från silverscreen-eran är från 1925 men då är det stumfilm. http://www.archive.org/details/lost_world

Denna film är rätt intressant föresten för fans av tex KingKong. Weismullers tarzan har också lite liknande miljöer.

 

Tusan, nu blev jag bra nyfiken på den filmen, undrar vilken den kan ha varit? Är du säker på namnet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...