Gå till innehåll

för högt ljud i mikrofon


pekivan

Recommended Posts

nej det finns ingen sådan valmöjlighet. dock kan man välja mellan att spela in ljudet i 12bit och 16bit. ska kolla om det blir bättre med 16bit.

 

I instruktionen till videomicen står det att man ska sänka insignalen till ungefär 70% för bästa effekt.

Länk till kommentar
Share on other sites

oj det låter dyrt...

 

några tips på bra mixers??

 

Nej det behöver inte bli så dyrt. Lösningen är en enkel volymreglerare som sitter på en sladd med minijack koppling. Jag har sett lösningen på det utmärkta Panasonic forumet http://www.pana3ccduser.com. Det kan dock vara lite trixigt att hitta en kort kabel med volym kontroll på men det finns.

 

Jag måste annars säga att det är en av de få saker som är kass med Panasonic långt upp i prisklasserna att de saknar ljudreglering.

Länk till kommentar
Share on other sites

nu är problemet löst. köpte denna på clas olson

 

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=383540

 

har bara prövat den i rummet där jag har min dator...får då ett lite brummande ljud. tror det kommer från datorfläktarna

 

Betätta gärna om brummet försvinner när den sitter på kameran.

Hur lång är denna sladd?

Passa dig för mobiltelefoner i närheten, då brummar det ordentligt om en sådan är påslagen intill.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Brummet är yttre störningar och kommer in i sladden som en antenn... Det kan lösas om du virar kabeln genom en cirkelmagnet några gånger. Vet inte om det heter det men en magnet i en sluten cirkel. För att minska risken för störningar så mycket som möjligt så sätter du magneten nära ingången. Vet dock inte om kameran kan påverkas av magnetismen men det tvekar jag på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ferrit är egentligen processat järn, latinska ferrum.

Järn är grymt mottagligt för både magnetism & strålning.

Det vette fan däremot med tanke på hur du beskrev störningarna om du verkligen kan komma undan så billigt, ferritet är ingen mirakelkur precis, men testa & se.

Låter mer som du borde försöka hitta en bättre kabel som inte tar in störningar så lätt.

Säker på att kabeln helt enkelt inte är kass?

Länk till kommentar
Share on other sites

Rätta mig om jag har fel. Menar du (Pekivan) att brummet finns oavsett om du har volymkontrollen monterad eller ej? Så uppfattar jag det hela. Har själv köpt samma "manick" som ju är en volymkontroll på en meterlång sladd egentligen gjord för att reglera volym till hörlurar.

 

Har också kunnat konstatera att utvolymen är för hög i Röde VideoMic. Har också en Panasonic som saknar både ljudnivåmätare och reglage för att ändra nivå. Dock ej hunnit testa om volymkontrollen jag köpt fungerar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...