Gå till innehåll

Bra akustik i uppbyggd kulliss??


Outerspacer

Recommended Posts

Jag och några vänner är i stånd att börja på en film som mest kommer utspela sig i ett enda rum eller kanske två som ska vara ytterst sterila och rena utan några mjuka möbler eller dylikt där ett antal människor ska leva isolerat. Eftersom att filmen kräver ganska mycker av rummet så tänkte vi bygga upp det i en studio så man kan gör vad man vill med det. Min första fråga blev då hur akustiken kommer på verkas av detta. Jag vill ha så bra ljud som möjligt och detta kommer verkligen inte kunna uppnås med dålig akustik!

Hur ska jag göra? Det får ju inte synas några filtar, kuddar eller dämpning i bild!

Länk till kommentar
Share on other sites

Först och främst sätt upp filtar och täcken på ställen som aldrig kommer synas i bild. Sen kan du ha stativ med filtar över, ett jättebra sätt är ett stativ med tap + superclamp, sen en träpinne eller liknande i superclampen och ett täcke eller filt över. Lätt att flytta runt och går fort att plocka upp och ner, hissa upp så högt man behöver etc. Sen kanske det inte gör om det låter lite kalt eftersom man presenterar detta i bild också, men försök få bort så mycket som möjligt ändå eftersom det är lättare att lägga dit mer i efterhand. Mattor på golv är också enkelt och snabbt att lägga ut när man inte filmar golvet. Lös det även bildmässigt, om det är långa stora bilder där man ändå inte kommer använda allt, dela upp scenen så man kan isolera mer när man tagit den stora bilden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det enda jag kan komma på att tillägga är att om ni ändå bygger rummen så kan man ju göra väggarna lite absorberande om det inte syns. Det finns t ex akustikplattor för tak som ser ganska släta ut och är vita men dämpar reflexer litegrann. Annars är min erfarenhet att det går bra om man gör som Luzer beskriver. Att dämpa där det inte syns i bild osv. Försök gå så nära som det går med mikarna. Och som också sagts tidigare, lite rumsklang kanske man vill ha om det skall se ut som ett sterilt rum.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...