Gå till innehåll

Bästa Muzzle Flash-programmet?


02simond

Recommended Posts

Det allra bästa programmet för muzzle flashes är faktiskt Photoshop. Jag har testat "förgenererade" muzzle flashes i proffsprogram som Combustion men resultatet blev bara skit. Så det bästa blev att göra ett par olika flashes i Photoshop med alfakanal och sen lägga in dem i FCP som stillbilder inlagda ovanpå filmsekvensen. Men allra bäst är egentligen att exportera de aktuella bildrutorna en och en från FCP. Ta in dessa bildrutor i Photoshop och har nu större frihet att måla på effekterna, inte bara själva flashes utan även ljuset från eldflammorna som slår i vapnet och på väggar o andra föremål. Okej, lite jobbigt om man har ett par hundra muzzle flashes i en scen men ska man göra det mer realistiskt så får man sätta sig ned jobba ett tag :)

Länk till kommentar
Share on other sites

jag själv älskar ju After Effects paint-verktyg där man kan måla med lite rudimentära penslar, det är inte något photoshop men jag behöver inte det för endast mynningsflammor, och med trial and error har jag lyckats nå hyffsad realism iallafall på mynningsflammorna. och appropå det där med att den lyser upp omgivningen, det går ju att iscensätta eldstrider i dagsljus och då syns nästan ingen upplysning, nästan ingen flamma heller ofta men som alltid när det gäller mynningsflammor:

 

STUDERA VERKLIGA MYNNINGSFLAMMOR!!!

 

du kommer snabbt underfund med vilka vapen som skapar vilka sorters flammor och framför allt varför... och vad som gör färgen i dom.

 

och förresten så är det väldigt få som lyckas agera som om dom verkligen skjuter med vapnet. Och dom allra flesta vapentillverkare gör allt för att eliminera rekylen, så påminn skådisarna om hur lite vapnet skall röra sig och hur fort...

 

Finns det förresten något sätt att i photoshop jobba med bildsekvenser istället för att ha 78 bilder öppnade och försöka hålla isär dom samtidigt som man försöker få kontinuitet i rotoscopingen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns det förresten något sätt att i photoshop jobba med bildsekvenser istället för att ha 78 bilder öppnade och försöka hålla isär dom samtidigt som man försöker få kontinuitet i rotoscopingen?

 

Ett alternativ är ImageReady, som följer med när man köper Photoshop. Där finns en timeline, o allting hamnar i en enda fil med 78 lager istället...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...