Gå till innehåll

"Jag söker en film som heter ... av ... vart kan jag hitta den?"


jmalmsten

Recommended Posts

Jag vill ha den ursprungliga versionen av Cube av Jim Henson!

Finns den alls på DVD eller nån kul samling?

 

Även en av mina stora favoriter, Beyond Dreams Door, är ett hett eftertraktat samlarobjekt för mig!

SKa finnas, men kan inte hitta den.

 

Hm, medans man endå är i farten...nån som vet var man kan hitta Metamorphis: The Alien Factor?? Fristående uppföljare till Deadly Spawn, som jag redan har :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

_nemo_: tack för namnändringen av tråden... något jag verkar ha problem att göra själv... ;)

 

Christian van Caine: Det är en skum film det, the Cube av Henson... vad jag vet är den närmast public domain... inget officiellt dvd-släpp och filmen har väl inte visats kommersielt sedan 1969. (Ligger väl i samma kategori som Star Wars Holiday Special som endast visats en gång 1978). Men någon har fått tag på en FÄRGkopia(!) och en om möjligt inte riktigt piratkopia så iallafall en gråzonskopia finns på http://adifferentcity.com/viewtitle/5 men hitintills inget officiellt släpp. A Different City livnär sig just på dylika försvunna och otillgängliga filmer... och säger själv att så fort dom får nys om en officiel kopia så drar dom in distrubutionen av sin. Så det är väl bara att hoppas att Henson kompaniet känner av att folk vill ha filmen ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

Haha! (mer triumfiskt än hånande) ännu en gammal tråd uppgrävd!

 

Sitter och surfar runt lite, får tag i en obskyr Rutger Hauer-rulle och kikar lite lätt i den, börjar känna igen lite delar, går ut på imdb och kollar upp den, ser ett citat om enorma råttor och ännu större pistoler och då slår det mig... Jag har ju sett filmen! Jag minns den vagt och har ända sedan dess försökt se filmen igen men hela tiden av någon anledning trott att det var Year of the Dragon, men bara blivit besviken...

 

Filmen i fråga var Split Second... och denna lilla episod fick mig att tänka på ett par andra saker:

 

1: Denna tråden. lost and found bland filmtitlar...

 

2: Ett par andra saker jag sett och aldrig fått tag i titlar till...

 

Nu blir det dock klurigt för alla er som gillar att leta reda på udda grejer:p För det jag är ute efter är två Japanska serier som sändes på onsdagseftermiddagarna under sommaren 05 på tv-tokyo (tror jag, det var på kanalplats 6 iallafall och vi kallade den kanalen därför för action-6an under vår korta vistelse).

 

Beskrivningar:

 

1: En deckar/polisserie där ett avsnitt börjar med en äldre herre som är lite ouppmärksam på vid en ingång till ett hus. Ut kommer en kriminell och vad som händer då är jag lite osäker på, men på nått vis blir den kriminelle skraj och slänger upp händerna och det visar sig att han råkat backa mot herrens penna med ryggen. När detta uppdagas för tittarna så blir kontentan lite av att pennan är mäktigare än svärdet ungefär och herren skrockar roat och avsnittet fortsätter. Serien utspelar sig i nutid i tokyo förresten... Inspelad på video tror jag också... såsom brukligt är just nu för japanska tv-produktioner verkar det som:)

 

Jag tänkte inte så mycket på den serien förrän det plötsligt i svenska hyrfilmsbutiker dök upp ett par filmer vid namn Bayside Shakedown. Där en av cheferna i polishuset är suspekt lik herren i serien. Det, plus att BS bygger på en teveserie vid namn Odoru Daisosasen fick mig att undersöka vidare(pun intended;)) Nyligen fick jag tag i de elva episoderna som är teveserien och jag kollade lite snabbt igenom alla episodstarter utan framgång. Plus att serien är från 97 gör att den kanske helt enkelt är för gammal för att sändas på topp-tid på teve... men å andra sidan, här i sverige brukar man ju fylla ut sommartablåerna med gammal skåpmat så det är ju inte omöjligt att dom gör det med:)

 

2: Nästa serie är en samurai-serie (Oh, that really narrows it down!;)). Serien kretsar kring ett gäng lett av en gubbe med sån där abakus eller vad det heter. Tydligen är dom på nått vis antingen under-cover eller banditer för dom hamnar ofta i bråk med Shinsen Gumi (dom blåa kimonosarna är svåra att ta miste på;)). Ett avsnitt hade en man som slogs mot några samuraier och fighten slutade med att han kastade ett mynt som knockade dom(!), komplett med halvkassa effekter med myntets färd genom luften:p

 

avsnitt 2 vi såg nästa vecka (vi laddade upp och gillade stuket på den här serien) kommer jag bara ihåg olika moment i... Dels var det en ninjakvinna som badade, snuskhummrar i taket tittade spänt på, hon upptäcker dom, slår näven i vattnet och splashet av det flyger upp i ögonen på dom och dom flyr. senare var både ninjakvinnan (påklädd) och hennes ninjakompis någonannanstans och gjorde som brukligt är för ninjor utan ansiktsmask. Hela gänget hamnar i bråk med myndigheterna och ett Bud Spencer/Terrence Hill slagsmål utbryter prompt... Avsnittet slutar med att dom tvingas lämna byn (för att dom blivit avslöjade tror jag) och dom kommer fram vid ett vägskäl. Dom vet inte vart dom ska gå härnäst så de rådfrågar abakus-gubben. Han tar fram sin abakus, skakar på den, begrundar kulorna, pekar sedan åt ett håll och gänget fortsätter glatt ut på nya äventyr.

 

Denna ninja/samurai-serie är enligt mina antaganden av lite äldre vara. Helt klart inte inspelad på video, som de flesta andra såpor på japansk tv (jag vet inte något land som anammat videolooken på samma grad som japanerna;)). Såg ut som grynig film. Ninjatjejens kläder påminner lite om hon i Ninja Scroll, och jag gissar på att den är inspelad där runt 80 kanske början av 90... Bedömt endast på looken och egna erfarenheter på åldring av medier...

 

Jag har däremot inte den blekaste aning om vad serien skulle kunna heta.

 

Sådär! nu har ni fellow filmnördar fått nått att bita i... båda serierna är s.k. "live-action" alltså, inget Anime den här gången... Någon som känner igen något? Någon som mot förmodan råkade vara i japan under den tiden och har tillgång till en japansk dagstidning för en onsdag? Hör av er så kan jag bli av med denna huvudbry som suttit i i snart 2 år nu...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...