Gå till innehåll

Inspelning med en iBook


TomStac

Recommended Posts

Har sökt på forumet men det är magert med information hur man använder sig av en laptop för att spela in ljud.

 

Jag har en iBook och undrar nu om och hur det är möjligt att spela in ljud från mikrofon direkt till min laptop?

 

Kan man koppla in mikrofonen direkt till datorn? Jag kan inte hitta en mikrofoningång, så i så fall är frågan om vilken ingång som kommer i fråga?

 

Måste man ha någon sorts adapter eller ett mellansteg mellan mikrofon och laptop?

 

Räcker programmen som finns med OS X? Eller måste jag installera ett nytt program? Vad kan man hitta ett sådant (helst freeware)?

 

Vilka mikrofoner passar till min iBook? Vilken rekommenderar ni (av budgetalternativen)?

Länk till kommentar
Share on other sites

Allt beror på vad det är du vill göra? ska du spela in musik? speaker röster? ljudeffekter?

 

mjukvarumässigt så borde GarageBand räcka, annars kanske du borde kolla på audacity!

 

normalt så använder man ett ljudkort med mikrofon-preamps och ad-omvandlare och allt annat som behövs för att få in ljudet i datorn!

Jag tror att I-booken har en linje ingång och då behöver du en preamp som kan stärka upp signalen till linje nivå, M-audio's Audio Buddy tex. annars så finns det en uppsjö av usb ljudkort som ligger under tusenlappen i pris. kolla upp i-mic ( http://www.griffintechnology.com/products/imic/index.php ).

 

mikrofoner är en hel vetenskap och det beror helt på vad du ska spela in för grejor vilken typ av mikrofon som är att föredra! jag utgår ifrån att du ska jobba med tal/sång så kan en kondensator mikrofon vara ett bra val! Golden Age FC1 kan vara ett alternativ, jag har alldrig använt den eller hört något om den men den är definitift att klassa som budget-alternativ, annars rekomenderar jag varmt A-51s.

 

du kanske burde ta och kolla på en usb-mikrofon typ Samsons ( http://macoteket.se/product_list.jsp?group_id=757614&product_id=855623 ) dev verkar kosta strax under tusenlappen oxå! det finns som sagt enorma valmöjligeter och det beror helt på vad du ska göra och vilken nivå du vill lägga deig på?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för infon BasMartin!

 

Jag skall använda iBooken till att skapa foley-effekter till att börja med.

 

Den där USB-micken verkar vara högintressant. För visst är en iBook USB-kompatibel. Den har i alla fall USB-port.

 

Är GarageBand freeware? Om inte vad är priset?

Länk till kommentar
Share on other sites

iBook är Macintosh.

Sånna där USB-mickar är hejdlöst dåliga &Y enbart gjorda som kompromisser för folk som inte har råd med fullvärdiga USB/FireWire-ljudkort.

SJälv har jag arbetat en hel del med gott resultat med bla M-Box & en M-Audio.box kopplat till en iBook. Visst, det är inte att jämföra med mitt stationära Lynx-system, & jag skulle inte använda det frivilligt on-location (igen), men jag har spelat in ljudet för plenty med evenemang på det sättet :-)

Tyvärr kan jag dock inte säga så mycket om programmen eftersom vi enbart körde via Pro Tools LE/en gammal Cubase då, men Cubase ska väl finns i om inte snorbilliga så åtmisntonde hyfsat billiga versioner du kan växa en stund mä :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är olika ljudinterface (burkar) som innehåller mikförstärkare och analog/digitalomvandlare. (Dom som har stationär dator kan köpa ljudkort och stoppa in i den). För riktigt rimliga pengar blir din IBook en två eller flerkanals ljudinspelning med riktigt hög ljudkvalitet.

 

 

Av någon konstig anledning har det (från undermåliga musiktidningar och inkompetent musikaffärpersonal :-) ) spridit sig en ful ovana att kalla alla ljudinterface/ljudkort för "kort" oavsett form. I så gott som alla andra länder skiljer man på "Inteface" och "kort". (kort är platta för den som inte visste)

 

-Så, nu har gubben gnällt klart...

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns ju miljoner olika sådana där.

Men från ett par tusen och upp till hur mycket som helst. Jag föreslår den nedre delen av den skalan. Man får superbra grejer för 2-3 tusen. Titta även på Terratec m fl. Det finns med eller utan mikingångar hörlursurtag eller fantommatning, två eller fler kanaler... osv. Beror på vad som önskas.

Ljudkvaliteten blir som på en bra DAT eller så. Definitivt bättre än alla DV-kameror.

 

Det finns naturligtvis billigare grejjer, runt en 500 spänn eller så. Men du har väl redan en halvbra mikingång på datorn så det är ju bortkastade pengar i så fall. En annan variant är en mik-mixer som du kör in i datorns line in.

 

Prylkällor: större musikaffärer. (Ex jam.se m fl.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad gäller programvaran så brukar ju Garageband följa med Macar, men kanske inte alla tydligen. Det är ett väldigt bra program för att vara något som följer med datorn (jag har spelat in och mixat musik med det med bra resultat), men det är mer inriktat på musikinspelning. Audacity finns både till OSX, Windows och Linux, är gratis, och räcker bra för den här typen av inspelning.

Länk till kommentar
Share on other sites

En usb/firewire-burk för 2-3 tusen är sällan vidare mycket att hänga i granen.

Vill minnas att både DigiDesign´s M-Box & M-Audio-boxen låg på runt 4.500-5.000. Dom fortfarande hobbyburkar, & dom går inte längre än 48/16 vill jag minnas, men man kan få en hel del kräm ur dom endå med tanke på priset & kvalitén går att jämföra med en hyfsat hygglig DAT :-)

DAT är för övrigt inget bra att jämföra med eftersom det finns allt ifrån vidriga skit-maskiner till fantastiska masterings-DATtar som kan få vilken audiofil som helst att komma i fickan...

Vill man ha superbra grejer så stannar det inte på 15.000, det börjar där. På den låga (jämfört med vad det hade kunnat kosta) nivån så måste man välja mellan ljudkvalitet eller funktioner, & då räcker inte USB eller FireWire alls.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi pratar väl fortfarande ljud för film eller?

Nu är det väldigt få som brukade ta med en mastrings-DAT ut i naturen på filminspelning. Och Ljudkvaliteten och kapacitet på de där små "billiga" burkarna ökar märkbart typ var 3e år. Och jämfört med i stort sett alla videokameror är det superbra ljud.

 

Skall man bygga sig en liten musikstudio med fler kanaler (typ 8) så kan jag hålla med om att priset kan hamna på 10-15 laxar däremot. (Våran gamla kostade 40 :-( )

 

48/16 duger gott för fältinspelning. 96/24 är bättre och finns i många burkar.

Titta på det som är lite nytt och inte det som ligger i utförsäljningskorgen i musikaffären. Sen handlar det ju såklart om vad man har för mikar och hur kompetent man är.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle snarare säga att det mest handlar om hur kompetent man är, sen vilka mikar man har, och sist om man spelar in med 16/48 eller 24/96. Det är klart att det är jättebra att spela in med så hög bitrate som möjligt, använda bra prylar etc. Men det är inte det viktigaste och känns som att det är en senare uppgradering. Börja i rätt ände! Kanske även ska tänka på att vi befinner oss på ett amatörfilmforum, inte på gearslutz!

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra talat!

 

Tråden började faktiskt med en fråga om att koppla mikrofoner till datorns mikingång, långt där uppe... :-)

 

Det är som sagt inte prylarna som gör ljudet utan det beror på den som hanterar dom. En relativt billig mixer till datorns linjeingång kan ju ge bra ljud för lite pengar. Men det man kan köpa för några tusenlappar idag är lika bra som det proffsen hadde för 6-7 år sedan. Det tycker jag man kan uppmuntra alla amatörfilmare med. Det är ju bra om pengarna räcker till att göra film. Det kan bli lite för hårt fokus på "de rätta dyra grejerna" här och mindre på praktiska lösningar som gör att man kommer ut ur lägenheten och filmar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Min iBook saknar Garageband.

 

Jag är inte intresserad av att köra genom en mick-ingång eftersom det saknas en sådan. Det blir att köra genom USB-porten istället.

 

Jag har inte råd med proffsgrejor, utan är endast intresserad av budgetvarianten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men du har väl linjeingång tror jag. Då kan man koppla en mixer dit och koppla mikrofoner till dennes mikingångar som är bättre än datorers mikingång (som du inte ens har).

 

Annars är "Terratec Phase 24 FW" (firewire) ett exempel på burk med lämpliga egenskaper. Har mikingångar med 48V phantommatning och sp/dif in o ut mm.

I en annons för denna eller liknande fick man Garageband med på köpet. Det är inte helt ovanligt att man får med mer eller mindre bundlade programvaror.

 

Mer eller mindre BRA programvaror bundlade skulle jag antagligen skriva...

 

Vissa grunkor kan vara billigare att köpa från utlandet. T. ex från Thomann.de

som är en nätbutik med musik o inspelningsutr.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Det är ju inte så enormt superbra, men behringers firewireljudkort för cirka SEK 1000 är väl rätt hyfsat, och sedan en mic för 4-500 och du har accceptabla grejer... en sådan billig mic har man ändå användning för sedan då du väljer att investera i ngt bättre. Du kan ju använda den sedan då du surrar på skype eller så också! =) För visst finns det firewire på iBook?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...