Gå till innehåll

AE exportering, minskar kvalite


KF.ent

Recommended Posts

hej hej, jag har ett litet problem i aftereffects 6.5, det är att kvaliten minskar på klippet när jag har exproterat ut det, jag har testat dom mesta filerna och även sheervideo som någon tipsade om här men jag vet inte om jag har fått det att fungera, för jag exporterar till genom quicktime plugin men jag vet inte vilken, men kvaliten blir bra men inte tillräcklig, jag tror att det är nått fel i själva aftereffects för kvaliten är inte så bra preview fönstret på klippet heller, o det blir samma kvalite på filen sen som jag har exporterat ut, och jag har kvalite inställningarna på högsta överallt, även på preview.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

avi in och jag vill helst ha det till avi ut, jag vet inte vad quicktime har för format.

 

Det börjar bli brådska nu med problemet, jag ska redigera klart en film i premiere men alla klipp som jag har trixat med i aftereffects är i sämrekvalité,

det som är konstigt som jag nämnde förut är att bilden i preview fönstret i sjävla ae är lite pixlig, o den blir precis som den är i preview fönstret när jag har exporterat ut den, och ändå har jag allt på bästa kvalité i ae.

Kan ni alla exportera ut klipp från ae så att dom blir precis lika bra kvalité som i orginalet? det är ju inga problem i premiere, bara i ae, jobbigt programm..

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du jobbar med avi-filer PAL 720x576 ska vid renderingen komma ut en avi-fil som heter comp

Du får ju flera sådana comp-filer som du kan klippa ihop i Premiere. Normalt blir klippen i AE inte av sämre kvalite. Kan bero på vad du gjort för effekter och ställt in composition fel.

Du behöver inte använda vyn exportera till.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

"Exporterar" gör du när du renderar. Composition -Add to render queue.Nu kommer det upp en ruta där du kan ställa in allt. Output setting-best settings, allting om hur du vill att din avi-fil ska se ut och var den ska sparas i din dator, Denna fil ska nu bli bra. Sparas även i projektfönstret som du sen kan dra till redigeringsfönstret för nya effekter.

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Vad är det för media? DV, okomprimerat etc och intankat varifrån (Avid, Premiere Pro, med eller utan videokort etc)? Är det upper/lower field first, 4:3 eller 16:9, står interpret footage-inställningarna rätt?

 

2. Compinställningarna i AE? Samma som mediat?

 

3. Exportinställningarna? Är det DV PAL 4:3 som är källan, testa med output-presets för DV PAL 4:3 720 x 576. Det ska INTE vara en synbar skillnad (om du inte kört materialet 10 generationer genom codecen eller så).

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

prova kör helt okomprimerat, (lossless tror jag genvägen kallas i output-fältet) och när du ändå är där så kolla extra noga vad presetfältet innebär, för du kan där (i render qeue) få upp detaljer för hur din preset är inställd. om det är något annat än uncompressed i fältet compressor så ändra det till uncompressed.

 

Av någon anledning så har varenda gång jag installerat AE så har den förinställt till cinepak-codec... och kvaliteen blir minst sagt usel... så varenda gång måste jag byta till uncompressed.

 

och kvaliteen i previewfönstret? är du säker på att du har inställt så att den visar full kvalitet där? för att spara tid brukar man sätta den på half eller third i preview så att previewsen går snabbare i mer komplicerade projekt...

 

dessutom ser DV förjävlig ut i dator när man kör det i fullskärm, kör den till tv och det blir prima... ;) men sånt problem är det väl inte du menar?

Länk till kommentar
Share on other sites

jmalmsten-du verkar inte ge upp att ge råd till nybörjare. Starkt gjort.

Jag har jobbat i AE sen första programmet kom ut. Importerat klipp från Prermier. Alltid DV Pal 4:3 720x576 och exporterat ut det i densamma, uncompessed, och klippt in i Premiere för att sen göra en DVD. Perfekt resultat. Jag har aldrig upptäckt någon kvalitetsförlust.

Kan det vara så att nybörjare "micklar" med inställningar hela tiden istället för att göra bra effecter i AE ?

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...