Gå till innehåll

Bild på skivan


anders10

Recommended Posts

Frågan kanske inte hör hemma här, men jag vet inte riktigt vart jag skall ställa den..!

På hyr och köpfilmer är det alltid ett tryck direkt på dvd:n typ foto och titel. Hur kommer det dit?

Finns det något speciellt program som skapar ett runt tryck som man sedan klistrar på skivan själv eller hur funkar det?

 

Hoppas att någon förstod frågan...

 

Vänligen

Anders Nilsson

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

Att använda etiketter på DVD-skivor är mycket olämpligt. Det går bra på CD-skivor. DVD-skivor har en helt annan rotationshastighet och utsätts för mer värme. Det händer att etiketter lossnar och då är det enklaste att köpa ny spelare.

 

Vad som gäller för att få bild på en DVD-skiva är att antingen trycka eller skriva dit den med olika typer av skrivare. Själv använder jag mig av Epson

R200 men det finns flera andra som klarar att skriva på skivor.

 

Skivan skall ha en vit framsida - nu är nog "photoprintable full surface" den vanligaste.

 

Med skrivaren levereras åtminstone till Epson ett skrivarprogram som fungerar bra för justeringen av bilden. Programmet accepterar bl a jpg filer men inte psd (Photoshop). Bilden blir utmärkt. En omgång bläck till min skrivare - 6 patroner - räcker till ca 200 skivor beroende på hur bilden ser ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

DVD-skivor och CD-skivor som bara skall användas i teveprodukter och aldrig i en dator går väl att klistra etiketter på om etiketterna är av skaplig kvalite, tycker jag. En del etiketter har ju klister som en post-it-lapp medan andra sorter väntar med att lossna till efter 6-12 månader efter det man har klistrat dit dem. Det senare är ju dumt, då man under tiden har hunnit klistra hela kollektionen av brända skivor :-( Då är nog Perhs förslag bäst, att skriva direkt på skivan.

 

Stoppar man en skiva i datorn tror man ju att datorn gör en nedräkning för takeoff, så fort den spelaren spinner upp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om din Canonskrivare är en bläckskrivare så skall du använda skivor med vit ovansida. Ofta kallas de inkjet printable eller photoprintable. Det finns massor av märken att välja på. Själv har jag i några år använt Verbatim photoprintable full surface och också Ritek. Men som sagt det finns många märken. För min del brukar jag använda +R som sällan brukar ställa till problem och om de skall till USA använder jag -R som är något mer kompatibla där.

 

Skivorna finns hos de flesta leverantörer men kan också köpas utomlands där de är betydligt billigare.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 4 år senare...

Hur utformar man bilder som ska tryckas på DVD-skivorna, då? Var kan man få ladda ner/köpa dessa program? Eller går det lätt att använda Photoshop till det, bara man vet hur man ska göra? Alltså; om man inte har något redan installerat program som medföljde köp av skrivare.

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det går alldeles utmärkt i Photoshop. Mät upp DVD skivans diametern och på den del runt hålet som ej skall ha bild och använd en skrivare som skriver direkt på DVD med vit framsida. Det kan behövas att du mäter upp den plastskiva som du lägger DVDn på och skjuter in i skrivaren för att kunna reda ut måtten i x och y-led. Många skrivare har medföljande program för detta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...