Gå till innehåll

Jag får inte till min NTSC film!!!


mangejohan

Recommended Posts

Hej alla!

 

Om de finns någon vänlig människa där ute som kan hjälpa mig så skulle de vara kanon!

 

Här är mitt problem:

 

Jag har en NTSC DV kamera. Och jag har lagt in filmerna jag filmat på datorn (alltså i råmaterial, avi) så funkar de kanon, dvs bra kvalité. Jag lade in dom på datorn via Adobe Premiere Pro. Men när jag försöker exportera filmen från premiere till t.ex. SVCD eller DVD så blir kavlitén lidande MYCKET! Filmen tappar helt flytet den hade innan. Beroende på hur jag exporterar filmen så blir de också horisontella ränder tvärs över filmen.

 

Vad jag vill med filmen är att komprimera den lite, typ till SVCD eller liknande. Men som sagt så är råmaterialet i NTSC.

 

Jag har försökt lägga in filmen både med NTSC och PAL (man kan välja de när man startar ett nytt projekt i Premiere) inställningar och försökt exportera i både PAL och NTSC. Men ändå så blir det samma sak... dvs STORA förluster i kvalitén, hackningar och ränder.

 

 

Om någon har tips om vad jag kan göra så skulle ja vara evigt tacksam.

 

mvh

/M

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har gjort film för NTSC men alltid haft källmaterialet i PAL så kan bara gissa. Har du samma interlace inställning som kameran har. Prova att ändra den och se om ränderna försvinner.

 

De filmer jag gjort för NTSC har jag konverterat i avi format med hjälp av ett program som heter Canopus Procoder Express och följer med mitt redigeringsprogram Canopus Edius Pro 4. När filmen blivit konverterad till NTSC har jag startat Adobe Encore i NTSC-läge och då har allt fungerat.

Konverteringen gör att du tappar litet bild- och färgkvalitet men ett ovant öga märker det knappt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har provat med de-interlace "on och off". Men när jag väljder de-interlace så försvinner ränderna men filmen börjar tokhacka plus kvalitén försämras extremt!

 

Vet någon nått billigt/enkelt att få tag på, program, som kan hjälpa mig. Alltså jag vill ha mitt råmaterial som är i NTSC till typ SVCD eller liknande utan alla fel som jag nämnt ovan.

 

Måste jag konvertera till PAL för att sedan konvertera ännu en gång till typ SVCD? Ja menar de flesta DVD´s och TV klarar ju NTSC.

 

Tacksam för svar

 

mvh

M

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror inte det. Hur gör de i USA då? Jag tror du borde få samma problem även om du hade haft en PAL-kamera, dvs ditt problem hänger nog ihop med hur man gör DVD och SVCD. Frågan är om det kommer se så illa ut när du kollar på teven? Nu spekulerar jag bara, men lite baserat på vad jag redan läst i forumet borde man inte behöva göra de-interlace om man skall titta på teve. Att det hackar kanske beror på knepiga inställningar vid renderingen snarare än att det är NTSC?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, i Europa klarar de flesta NTSC men i USA är det ovanligt att det går att se PAL på en standard TV.

 

Jag uttryckte mig nog luddigt förrut. Jag menade att du vid export skulle ändra inställningen från att vara Lower till Upper eller tvärtom beroende på vilken inställning du har. Dvs ordningen på de två olika del-rutorna som bygger upp en bildruta.

 

En DVD kan du göra med mycket bra bildkvalitet om du väljer rätt inställningar vid konverteringen till MPEG2. SVCD däremot kommer att ge en avsevärt försämrad bildkvalitet så vitt jag vet.

 

Hur ser filmen ut i avi format?

Länk till kommentar
Share on other sites

Men det är inte NTSC i sig som är problemet. Spelar ingen roll om man klarar det eller inte i Europa. Säg att man bär med sig hela datorn och kameran till USA och upprepar experimentet där. mangejohans problem kvarstår om jag fattat rätt.

 

Blir det fult när man tittar på TVn, ja då spelar det roll, men ser det fult ut redan i datorn är det nått annat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gorse, Du har rätt - det är inte NTSC eller PAL som är problemet.

Vad som givit en konstig bild hade varit om de båda bildhalvorna hade kommit i omvänd ordning. Det hade sett väldigt "taggigt" och underligt ut. Men det verkar det inte vara eftersom han tydligen har provat med både lower och upper interlace inställning.

Vad som i första hand ger dålig bild (och då menar jag brus/upplösning) är in- och avkodning. Ju fler gånger desto värre. Färgkorrigering påverkar mest förhållandet mellan färginformationen. Däremot ändring i nivå och kontrast kan ge väsentlig försämring av kvalitet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu vet jag inte utan spekulerar lite baserat på vad jag läst tidigare i forumet: Det är mycket inställningar när man skall rendera sin film. Frågan är vilken inställning som är den bästa. Eftersom jag nu själv är nybliven innehavare av ett redigeringsprogram misstänker jag att jag kommer hamna i samma situation. Men jag har redan upptäckt att om jag renderar nått till en Windows Mediafil (tex) för att tex spela på datorn så får även jag helt kass bild. Bilden blir "lågupplöst" eller hur man nu skall beskriva när bilden blir fläckig och rörig med färgerna vilt blödande. Ser faktiskt ut som riktigt hård komprimering. När jag spelar upp filen så blir den ungefär en fjärdedel av bildskärmen (inställningen för spelaren är satt till filmens originalstorlek) men filmsnuttar jag se på internet brukar spelas upp en knapp kvadratdecimeter och vara knivskarp. Minskar jag mediaspelaren till samma storlek som filmerna jag ser på internet så blir min filmsnutt hyggligt mer lik det jag ser andra gör. Väljer jag tex optionen "rendera för adsl" hellre än "rendera för modem" så blir inte bilden bättre utan bara större på skärmen. Så, vari är felet? Jag tror mangejohans problem är av denna typen.

 

Jag misstänker detta är egentligen en FAQ som jag ännu inte sett svaret på (eller kanske jag gjort utan att reflektera över det). Vore kul att ha en riktig guide om detta för det lär ta evigheter att provköra alla inställningar.

 

Edit: I adobeusers forum hittar jag lite text där de pratar om att sätta lite högre bitrate vid renderingen och det skulle blir mycket bättre. Berätta gärna om det kan vara en ledtråd (och var man klickar).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har nästan bara erfarenhet av MPEG2 och har bara vid enstaka tillfällen lagt ut något i andra format.

 

Jag gjorde en trailer för ett par år sedan till Skånska Järnvägar om en film som de har och som jag gjort. Trailern är på en dryg minut, 2,5MB och gjord i wmv. Den är alltså rejält komprimerad. (http://www.skanskajarnvagar.se/files/Trailer.wmv)

 

Du nämner rendering men jag förmodar att du menar omkodningen till MPEG2 eller något annat format från DV. För MPEG2 brukar jag anpassa max bitraten till hur mycket innehållet maximalt ändrar sig i tiden vid det "värsta" stället i filmen. En snabb panorering med t ex skog i bakgrunden kan tvinga upp max bitrate till 7800 b/s. Då försöker jag hålla ned average så mycket jag kan till kanske 6000 och lägga min bitrate på 3000 om inte det är några kritiska stillbilder som kräver mer. Annars klarar man sig ganska bra på 7000/5000/3500 b/s för max, average och min. Om man går alltför högt i max rate så minskar kompatibiteten för DVD skivorna på olika skivor. Bränningshastigheten bör inte heller vara alltför hög. Själv bränner jag aldrig högre än 4ggr (även med en 16ggr skiva) och kör en kontroll på var skiva i Nero. Det är ovanligt att det blir en kasserad skiva på det sättet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är mycket möjligt. Jag trycker på knappen som heter rendera och sen får jag välja om det skall bli för att titta på datorn, göra dvd, eller publicera på vebben, trycka tillbaka till kameran etc. Jag skall försöka vara lite återhållsam med inläggen tills jag vet bättre. Fast, för tex dvd får jag bra bild, men inte för webben.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gorse,

Jag menade inte alls att hacka på något sett. Hoppas att du inte tog mitt förra inlägg så. Jag har med intresse sett att du är flitig här på forumet och det vill jag bara uppmuntra. Alla bidrag emotses med glädje och intresse från alla inklusive dig. Det är ju genom diskussion, frågor och eget arbete man lär sig och får erfarenhet. Jag är själv aktiv medlem i Canopus Forum där jag lär mig mycket var dag och ibland hoppas kunna hjälpa någon. Men det är nog rätt sällan tyvärr!

Det är kul för en gammal man att se och läsa om hur yngre människor gör framsteg inom denna för oss alla i forumet så spännande verksamhet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tog det absolut inte illa på något sätt, inga problem. Det var nog jag som var lite oaktsam med formuleringen. Men ibland pratar jag utan att egentligen säga något och det var det jag menade med att avvakta med att skriva tills jag hade något att säga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har samma erfarenhet av DVD-bränning som Pehrbau.

Renderade enligt programmets förslag på mellan 7-8000 och med "högsta möjliga hastighet" men efter att vissa kunder inte kunnat läsa DVD'erna sänkte jag hastigheten till max 2 gånger och bitrate till 6500. Sedan dess har det fungerat utmärkt.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

MEn ja tänkte förtydliga lite...

 

När jag lägger in filmen frrån kameran till datorn får jag råmaterialet (.avi) filmer som naturligtvis är väldigt stora. MEN kvalitén är kanon bra (eller ja så bra de går att få med min kamera i alla fall).

 

Direkt jag via vilket program som helst försöker komprimera filmerna, så försvinner allt vad som heter kavlité! Filmen går knappt att se, den tok hackar, fyrkanter dyker upp samt sträck tvärs över bilden.

 

Nu har jag försökt a råmaterialet och testa köra den via Windows eget lilla redigeringsprogram och valde "högupplöst PAL". Då är inte kavlitén sååå dålig och filmen går att se. Men kan DVD spelare spela upp detta format?

 

Men en grej som ALLTID händer när jag försöker komprimera filmerna är att "flytet" i filmerna helt och totalt försvinner! När kammeran gör en lite snabbare rörelse så blir det ryckigt och hackigt. Men de märks till och med vid långsammare rörelser... Fel?

 

Tack för hjälpen alla!

 

mvh

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag lägger in filmen frrån kameran till datorn får jag råmaterialet (.avi) filmer som naturligtvis är väldigt stora. MEN kvalitén är kanon bra (eller ja så bra de går att få med min kamera i alla fall).

 

Direkt jag via vilket program som helst försöker komprimera filmerna, så försvinner allt vad som heter kavlité! Filmen går knappt att se, den tok hackar, fyrkanter dyker upp samt sträck tvärs över bilden.

Du nämner SVCD och DVD i tråden - Hur vill du ha den på SVCD eller DVD?

 

Redigera NTSC i ett NTSC-Project och använd inte ett PAL-Project.

 

Skall du ha den på DVD kan du exportera MPEG2 via Adobe Media Encoder: File > Export > Adobe Media Encoder

Exporterar du filmen som .avi kan du använda en encoder som gör om .avi till MPEG2 som du kan använda till din DVD. Prova att ladda ner MainConcept MPEG Encoder 1.5.1 och låt den konvertera din .avi till MPEG2 som du kan använda på din DVD. Du kan även göra om .avi till SVCD i MainConcept Encoder 1.5.1.

 

Till att börja med, ändra inga inställningar utan använd det färdiga DVD-preset som redan finns i MainConcept Encoder 1.5.1. Samma sak gäller Adobe Media Encoder, använd ett färdigt Preset utan att ändra något, tex NTSC DV 4:3 High Quality 7Mb CBR 1 Pass. Se också till att du verkligen exporterar NTSC ur PPro då det är möjligt att exportera via ett PAL-Preset i PPro, med kvalitetsförlust som garanterad följd av det.

 

Se till att alla Presets du använder dig av vid export/encoding är NTSC-Presets, i både MainConcept Encoder 1.5.1 och PPro.

 

MainConcept Encoder 1.5.1 finns i en trialversion som är fullt fungerande men som vattenmärker videon tills du köper licensen till programmet.

 

Prova med detta och se hur resultatet blir. Hursomhelst så har dina problem inget med NTSC att göra så länge du redigerar i ett NTSC-Project.

 

Hur gick det nu, vart det kvaliteten bättre när du exporterade MPEG2 via Adobe Media Encoder eller kodade om .avi till MPEG2 med hjälp utav MainConcept Encoder 1.5.1?

Länk till kommentar
Share on other sites

Förstvar jag inställd (vet inte varför) på att få ut filmen i SVCD. Men jag har hajjat nu att jag vill ha den i MPEG2 vilket jag har försökt få ut den i.

 

Provade nyss en del grejer:

 

JAg exporterade råmaterialet (en liten snutt av de) till MPEG2 och fick hyffsad kavlité. Men sträcken tvärs över bilden är kvar... nu är det "bara" dom jag vill ha bort. Jag provade att välja "progresiv", "upper field" och "lower field" utan nån som helst skillnad. Jag använde encording programet i Premiere Pro.

 

JAg provade också ändra mellan PAL eller NTSC när jag gjorde om till MPEG också det utan märkbar skillnad.

 

Nu är jag verkligen nybörjare på allt de här. Men jag provade också ändra bitrate till högre och lägre utan skillnad för mig. Eller när jag dro upp den över 10 så börjar filmen att hacka, under det så flyter den på ok. Kan de ha varit de som var felet tidigare med mina hackande filmer?

Länk till kommentar
Share on other sites

JAg exporterade råmaterialet (en liten snutt av de) till MPEG2 och fick hyffsad kavlité. Men sträcken tvärs över bilden är kvar... nu är det "bara" dom jag vill ha bort. Jag provade att välja "progresiv", "upper field" och "lower field" utan nån som helst skillnad. Jag använde encording programet i Premiere Pro.

Prova att exportera som DV-AVI och gör om den till MPEG2 i MainConcept MPEG Encoder 1.5.1 och se om strecken fortfarande är kvar. Tryck Ctrl+M och klicka sedan på Settings och se till att Compressor står på DV NTSC. Det finns iofs massor av andra inställningar där och fungerar det fortfarande inte skall vi testa en annan sak. To be continued... (?)

 

Eller när jag dro upp den över 10 så börjar filmen att hacka, under det så flyter den på ok. Kan de ha varit de som var felet tidigare med mina hackande filmer?

Ja, se till att aldrig ligga över 8Mbps. Det var därför jag tryckte på ang att exportera utan att öht röra några inställningar i posten ovan. Fortsätter problemen trots att du inte rör några inställningar i något Preset så kan man gå vidare i felsökningen.

 

EDIT:

Vilken version av Premiere Pro använder du?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för hjälpen än en gång!

 

Du, MainConcept MPEG Encoder 1.5.1 gick lös på 150$, hehe ja har nog tyvärr inte de att lägga ut. Kan man ladda hem typ demot av de? Men ja antar att de inte har alla funktioner då.

 

Aaaa... ok så under 8mbps är de som gäller. SKa komma ihåg de. Är som sagt inte så vass på de här.

 

Ja ska kolla upp vilken verion av PPRO ja använder, skriver på 15min igen. Måste kolla på andra datorn.

 

Jag använder Adobe Premiere Pro 1.5

Länk till kommentar
Share on other sites

Gjorde så här nyss...

 

Lade in filmen igen från kameran till datorn. Valde NTSC inställningar när jag öppnade PPRO. När jag fångat filmen är den på ca 12GB och kavlitén är kanon. Men om jag börjar exportera så försvinner kavlitén och flytet.

 

Alltså dne har BARA bra kavlité om jag inte alls rör den. Om jag försöker exportera den (eller bara väljer "export movie" alltså utan att kompimera) eller och komprimera den så försvinner kavlitén helt. Men andra ord jag får inte röra filmen alls i något progam än att bara fånga den, om jag rör den så försvinner slytet och kvalitén.

 

de var de:)

 

go natt

Länk till kommentar
Share on other sites

Du, MainConcept MPEG Encoder 1.5.1 gick lös på 150$, hehe ja har nog tyvärr inte de att lägga ut. Kan man ladda hem typ demot av de? Men ja antar att de inte har alla funktioner då.

Som jag skrev tidigare så finns det en fullt fungerande demo att ladda ner. Demon vattenmärker videon med deras logotyp och försämrar inte kvaliteten.

 

Det jag glömde skriva var att om du går in på Specials så kan du som Premiereanvändare köpa exakt samma encoder för $49! :)

 

O.k, över till resten:

- Vad har du för kamera, tex Canon GL2?

- Är det du filmat 4x3 eller 16x9?

- Vilket program använder du för att titta på dom utrenderade filerna som du tycker ser dåliga ut?

- Har du renderat ut filmen som .avi eller MPEG2 och sedan brännt en DVD som du tittat på?

- När du under punkt 12 har lagt din film på din Timeline, finns det ett rött streck på Timelinen, precis under din Work Area Bar?

 

Testa detta:

1. Stäng PPro 1.5

2. Anslut din kamera via Firewire till datorn och slå på strömmen

3. Vänta till Win XP hittar kameran (Ca 10-20 sekunder)

4. Starta Ppro 1.5

5. Klicka på New Project

6. I rutan Aviable Presets öppnar mappen du DV - NTSC och väljer Standard 48kHz

 

Om du filmat i 16x9 väljer du Widescreen 48kHz som även den finns i mappen DV - NTSC

 

7. Namnge ditt nya Project och tryck på OK

8. Utan att röra någon inställning i PPro 1.5 skall du nu trycka på F5

9. Fånga ca en minut video

10. Avsluta Capture med att trycka på ESC

11. Namnge videoklippet

12. Dra klippet som nu finns i Project Window till din Timeline och placera det från början av din Timeline

13. Tryck sedan Ctrl+M

14. Namnge filen

15. Tryck på Spara

16. Gå sedan till File > Export > Adobe Media Encoder

17. Ändra Format till MPEG2-DVD

18. I rutan Preset väljer du NTSC DV 4x3 High Quality 7MB CBR 1 Pass

 

Om du filmat 16x9: Välj NTSC DV 16x9 Low Quality 6MB VBR 1 Pass

 

19. Tryck sedan OK

20. Namnge filen och tryck på Spara

21. Stäng PPro 1.5 och bränn båda filerna på en DVD och titta på hur dom ser ut på en tv. Video ser sällan bra ut på en datorskärm, så bränn en DVD för att titta på ett ställe där du skall titta på det när allt är klart, dvs på en tv.

 

Meningen med alla dessa steg är att du inte, inte, inte, inte skall röra någon inställning i PPro utan bara använda dom förinställda inställningar som finns. Lägg inte på några effekter på videon i PPro utan exportera den rätt ut. :)

 

Hur blev resultatet av dom båda filmsnuttarna när du följde punkt 1-21 utan att röra några inställningar i PPro och när du sedan tittade på det på en tv från den DVD du brände?

Länk till kommentar
Share on other sites

Rogge, jag gjorde allt enlig punkterna men resultatet blev tyvärr inte bra i alla fall. Samma sak hände. I okomprimerade versionen var flytet hyffsat, men ränderna tvärs över filmen kom tillbaka.

 

I komprimerade (mpeg2) fick jag tampas med både ränderna samt hackandet + kraftigt nedsatt kavlité. MEN jag har inte provat bränna ner detta på DVD för jag hade ingen tom hemma men på måndag ska ja testa detta, så vi får vänta å se.

 

MEN jag testade för skoj skull Windows Movie maker, och fick riktigt bra resultat!! Jag koprimerade råmaterielet till "högupplöst PAL" och fick som sagt rktigt bra resultet till och med på dataskärm. Känns otroligt skönt!

 

Totala storleken av 4 filmer blev nu knappt 4GB istället för 50GB! Jag vet inte om det dock är någon dirket nackdel att filmerna nu är i formatet wma? Går det att se på vanliga dvdspelare?

 

men tusen och åter tusen tack för all er hjälp, framför allt Rogge!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte om det dock är någon dirket nackdel att filmerna nu är i formatet wma? Går det att se på vanliga dvdspelare?

Jag svarar inte på några frågor förräns du svarar på mina fem frågor jag ställde dig i början av min förra post och som ännu är obesvarade... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Här kommer svaren;)

 

- Vad har du för kamera, tex Canon GL2?

EN Panasonic GS2 (NTSC)

 

- Är det du filmat 4x3 eller 16x9?

4x3

 

- Vilket program använder du för att titta på dom utrenderade filerna som du tycker ser dåliga ut?

Jag använder Windows Media Player 11 och VLC player.

 

- Har du renderat ut filmen som .avi eller MPEG2 och sedan brännt en DVD som du tittat på?

Nej det har jag inte gjort. Ska testa det på måndag, måste köpa DVD skrivor. MEN hur bränner jag ut avi eller mpeg2 som dvdvideo? När jag väljer det i t.ex. nero så frågar den efter "riktiga dvd" filer. Det går inte att lägga till mpeg filer eller avi? Tips:)?

 

- När du under punkt 12 har lagt din film på din Timeline, finns det ett rött streck på Timelinen, precis under din Work Area Bar?

Japp. Om jag fattat det rätt så finns de ett sånt.

Länk till kommentar
Share on other sites

- När du under punkt 12 har lagt din film på din Timeline, finns det ett rött streck på Timelinen, precis under din Work Area Bar?

Japp. Om jag fattat det rätt så finns de ett sånt.

Det tyder på att dina Project Settings i PPro inte stämmer överens med det som fångas från kameran och ger i många fall dramatiskt sämre kvalitet. Det är där problemet ligger.

 

Jag vill ha mer info - Gör så här:

1. I PPro, markera en av de videofiler du fångat i Project Window

2. Längst upp i Project Window har du en "tumnagel" - vad står det till höger om den? Det som är intressant är vad som står efter Movie, tex Movie, 720 x 480 (0,9)

3. Gå sedan fill File > Interpret Footage

4. Vad står det efter Use Frame Rate from file:?

5. Gå sedan till Project > Project Settings > General

6. Vad står det under: Editing Mode, Timebase, Frame Size, Pixel Aspect Ratio samt Fields?

7. Välj sedan Video Rendering

8. Vad står det under Compressor?

 

- Vad har du för kamera, tex Canon GL2?

EN Panasonic GS2 (NTSC)

Jag har försökt hitta info lite snabbt om den kameran men hittar knappt något av nytta. Det nämns iofs på ett par ställen att det Panasonic GS2 bla är en webkamera. Så det du fångar, är det inspelat i något webkameraläge?

 

Har du använt den kameran och redigerat med bra slutresultat på bilden någon gång alls och vilket redigeringsprogram använde du då?

 

 

- Har du renderat ut filmen som .avi eller MPEG2 och sedan brännt en DVD som du tittat på?

Nej det har jag inte gjort. Ska testa det på måndag, måste köpa DVD skrivor. MEN hur bränner jag ut avi eller mpeg2 som dvdvideo? När jag väljer det i t.ex. nero så frågar den efter "riktiga dvd" filer. Det går inte att lägga till mpeg filer eller avi? Tips:)?

Skaffa ett DVD-authoringprogram, tex Encore DVD och gör dina DVD-skivor där. Jag använder aldrig NERO för att göra mina DVD-skivor (menyer, mm) så jag har inget annat tips tyvärr.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...