Gå till innehåll

Vad betyder (CONT´D)


computer-nerd

Recommended Posts

  • 2 månader senare...
  • 2 veckor senare...
(beat) betyder iallafall någon sorts paus. Tycker dock personligen att beat är en ganska dum grej, eftersom den inte förklarar vad som händer under pausen.

 

Dessutom är det lite av regiinstruktion, och det ska man undvika i största möjliga mån. Det finns meningsuppbyggnad... och sånt, man kan... använda.

 

/jon

Länk till kommentar
Share on other sites

Äh, (beat) är rätt användbart, även om jag på svenska skulle skriva (kort paus) eller (sedan), vilket vissa gör. Och visst beskrivs vad som händer under den korta pausen, nämligen ingenting. Det finns en massa sätt att skriva vad som händer under en paus om man vill att det skall hända något, så (beat) fyller en funktion. Och regiinstruktion, nja, inte mer än annat. Jämför dessa två exempel:

 

Ex 1.

KALLE

Jag satt och glodde på teve.

(kort paus)

Nån dokusåpa.

 

Ex 2.

KALLE

Jag satt och glodde på teve.

(han tittar upp)

Nån dokusåpa.

 

Båda exemplen är lika informationsrika, och det ena är knappast mer rätt än det andra. Däremot skildrar de olika saker.

 

(cont'd) däremot har jag alltid ansett vara höjden av onödighet. Någon som kan motivera det bruket?

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Ålrajt taZ, jag kan köpa den förklaringen, men det är bara ena halvan av bruket. Det jag egentligen invänder mot är det för mig obegripliga bruket av (cont'd) då dialogen är uppbruten av beskrivning, t ex:

 

KALLE

Jag satt och glodde på teve.

 

Han tittar ut genom fönstret.

 

KALLE (cont'd)

Nån dokusåpa.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Ålrajt taZ, jag kan köpa den förklaringen, men det är bara ena halvan av bruket. Det jag egentligen invänder mot är det för mig obegripliga bruket av (cont'd) då dialogen är uppbruten av beskrivning, t ex:

 

KALLE

Jag satt och glodde på teve.

 

Han tittar ut genom fönstret.

 

KALLE (cont'd)

Nån dokusåpa.

 

/Jakob

Nja, kanske inte bästa exemplet du tog till med där, eftersom man oftast skriver en sådan beskrivning inom parentes, t.ex:

 

----

KALLE

Jag satt och glodde på teve.

(tittar ut genom fönstret)

Nån dokusåpa.

----

 

Men jag förstår vad du menar, dock kan det fortfarande hjälpa till vid långa beskrivningar mellan dialogen av samma person, så att man inte glömmer vem som pratade sist.

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst var det ett ruttet exempel, men andemeningen gick ju fram. Tack för din förklaring, men jag köper den fortfarande inte. Det finns ingen konsekvens i att markera vem som talade senast eftersom detta inte görs i andra fall. Vi får väl säga att det är en smaksak. Till skillnad från (cont'd) efter sidbrytningar, som turligt nog manusmjukvaran hanterar automatiskt. Så jo, en del sånt ser man även i mina manus...

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...