Gå till innehåll

Action/horror aktigt


Zhyron

Recommended Posts

Jag tänkte mig en film med vampyrer och demoner som tema (svår produktion jag vet men det är det som gör det kul) problemet är att jag har ingen aning hur jag ska börja utan att göra det klyshigt/lamt/osannolik(mer än det redan är)/innehållslöst

Snälla säg att någon har nån ide på vad jag ska göra

Om ni vet en bra början eller bara ett sätt att komma på detta snälla berätta

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan ju alltid knåpa ihop en story där det visar sig att vampyrer egentligen är goda. Vampyrerna kan vara människor med demonblod som kämpar för att förgöra alla demoner som försöker fördärva mänskligheten. Sen kryddar du detta med att hitta på lite legender och förvrida lite bibliska citat så att det passar din story.

 

Kanske kan bli något...inte vet jag. :)

 

Lästips; Anne Rice's samlade verk, Bram Stoker, "Vampire The Masquerade" böcker (obs rollspel), HP Lovecraft, Necronomicon, kolla även in www.sf.se, dom har en hel del mysko faktaböcker, om tex vampyrer och demoner.

Länk till kommentar
Share on other sites

En ide vore om du fick publiken att tro att de var vampyrer som härjade. Men att det sedan visar sig vara en annan sorts varelser, lite som i Blade 2. Fast i Blade 2 så är det bara en annan sorts vampyrer, du kan kanske hitta på en helt ny sorts varelser.

 

Om du gör en realistisk förklaring till hur de nya varelserna kommit till så blir edt nog bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Vampyrer o ha en massa masker i en film kan bli dålig om man visar för mycke. En rekomendation kan vara att inte visa mer än vad som verkligen behövs så de ser mer verkligt ut. Tex ha närbilder snabba klipp på vampyren o merpå karaktären som är rädd. Finns inget rätt eller fel. Men de är svårt att få skräckfilmer bra då de är monster etc. En skräckfim med hög budget har ju råd att fixa masker verklighetstrogna att de ser läskiga ut. Men ett annat bra knep är att filma skuggor från monstret eller vampyren. Att visa ett monster etc i bild kan sänka hela filmen om man ser att de är en mask. Vi som är logbudget skapare elle nollbudget, har jag svårt att tänka mig att de blir bra att visa för mycke månster. Men jag säger oxå att de inte behöver vara så.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mickels: Filma en massa skuggor...vem vill se en sån film?

Allvarligt....

 

Zhyron: Varför inte titta på skräckfilm och inspireras?

Allt har berättats, så nu är det hur en historia berättas som är det viktiga.

 

Enda skillnaden mellan Blade och andra vampyrfilmer är ju hur den berättas. En man dödar vampyrer...hmm har man hört det förut?

Skillnaden är att Blade är 50/50, har en vapensmed och vampyrerna är organiserade som en maffia.

 

Fredagen den 13: Galen mördare dödar korkade ungdomar.

Terror på Elm Street: Galen mördare dödar korkade ungdomar.

Halloween: Galen mördare dödar korkade ungdomar.

 

Orginellt? Kanske inte...

Om det nu inte vore så att några manusförfattare (utan forum som detta och alla superrådgivare som inte är sen att dela med sig av sin erfarenhet och expertis) lyckats att skriva intressanta manus utifrån grundidéen "galen mördare dödar korkade ungdomar".

Och jag kan lova att de spenderade mer tid till att själva fantisera fram idéer än att fråga om och få dåliga råd här.

 

Ok, du vill skriva en vampyrhistoria.

Undviker du de regler som finns för vampyrer gör du dig själv en björntjänst. Alla som sett en vampyrfilm vet att vampyrer inte tål dagsljus osv.

Vem ska historien handla om? (Så svårt är det väl inte...)

Vad ska den handla om? (Alltså inte : den ska ju handla om vampyrer fattar du väl? Handlingen mannen, handlingen!!!!!)

När utspelar den sig? Nutid, dåtid, framtid?

 

Till sist:

Keep it simple and stupid.

 

/Daywalker

 

 

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar för alla tipsen

Jag har kommit en bit på vägen men har en ganska så avgörande problem med en bit i filmen.

En vampyr ska kontakta två killar (ungdomar) och de kommer att hjälpa honom. Problemet är att jag inte hittar en trovärdig anledning till varför de skulle hjälpa honom.

Det är säkert precis under min näsa.

Hjälp snälla

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...