Gå till innehåll

8 mm / 16 mm allmän info.


onid

Recommended Posts

Hej, jag är helt ny på detta forum (filminspelning överhuvudtaget) och har lite frågor angående film.

 

Funderar på att köpa en krasnogorsk 3 eller kanske nån 8mm kamera.

Nu undrar jag hur det hela går till från att man har spelat in på en rulle film till att man får det in i datorn? Hur många steg måste man gå?

 

1. Måste man framkalla filmrullen innan man kan se det i en projektor?

 

2. Funkar en sådan här burk bra för att få bra kvalitet till dvd/datorn sedan?

http://cgi.ebay.com/VIDEO-TRANSFER-Telecine-Super-8-8mm-Movies-Film-to-DVD_W0QQitemZ330018724918QQihZ014QQcategoryZ15253QQrdZ1QQcmdZViewItem

 

Hoppas nån orkar svara på dessa nybörjarfrågor. =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, du måste framkalla filmen först.

 

Ja, en sådan burk fungerar. Men den ger sämre kvalitet än om du "filmar av filmen" med ett A4 ark upptejpat på väggen. Projicerar filmen på pappret och filmar av med en DV kamera (burken är samma princip, fast du ska projicera bilden in i burken istället för på pappret).

 

Nu ger inte avfilmandet heller särskilt hög kvalitet, men det är såklart mycket billigare jämfört med att anlita någon med en filmscanner. En bra filmscanner kostar så mycket att det lönar sig inte att köpa en sådan för eget bruk.

 

Det finns äldre trådar som du kan läsa om digitaliseringen, eller "telecine" som det även kallas.

Länk till kommentar
Share on other sites

tack för svaren!

här kommer några fler frågor. =)

 

Om man har en filmrulle som man redan har spelat in på, går det att spela in över det som redan är inspelat?

Och var kan man köpa film (samt framkalla)?

Vilka modeller passar för en dubbel 8 kamera?

 

usch vad jobbig jag känner mig. =)

 

Tack återigen för svaren!

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, man kan inte spela över film, som med videoband.

 

Det är i princip precis som gamla kameror, du vet innan alla kameror blev digitala? Man måste framkalla filmen, och den kan inte återanvändas. En "film-film" är i princip massor med diabilder som sitter ihop i en lång remsa. I jämförelse med ett videoband som har "bilden" inspelad som information på ett magnetband.

 

Köp film och framkalla tex hos Andec i Tyskland. Det finns ingen framkallning av Super8 i sverige. http://www.andecfilm.de/html/start_english.htm

 

Läs alla trådar som finns här på forumet, du kommer att lära dig massor.

 

Nej, skippa Dubbel8. Ännu sämre bildkvalitet än Super8, besvär med filmrullar som ska vändas osv. Skippa Dubbel8 helt enkelt.

 

Återigen, läs alla trådar som finns i forumet. Alla frågor som du har ställt hittils och troligen en drös med frågor till som du kommer att komma med snart har redan besvarats. Forumet är inte enormt och definitivt inte för stort för att läsas igenom. :)

 

Kör med Super8, billigare än 16mm film att öva sig med. Lättare att hantera och större filmyta än Dubbel8 (bättre kvalitet på bilden).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Hej! jag funderar på filma en film med super8 kamera.

De jag har läst på forumet angående detta är alltså:

 

Du köper film från kodak, sedan filmar det och skickar in den för framkallning.

Sedan om jag fattat det rätt kan man skicka in filmen till uppsalasbildteknik för inscannig på typ en skiva för sedan kunna redigera den i ett program.

 

Det stämmer va?

 

 

Då är min fråga angående ljudfilm till super8, vad är lättast/bäst?

köra indirekt med kameran eller vid sidan om, och finns det något annat alternativ än att krångla med gamla bandspelare och synkroisera den med filmen?

 

Håller nämligen på med en projekt och vill gärna filma den i super8 kamera istället för en jävla tråkig DV-kamera.

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej! jag funderar på filma en film med super8 kamera.

De jag har läst på forumet angående detta är alltså:

 

Du köper film från kodak, sedan filmar det och skickar in den för framkallning.

Sedan om jag fattat det rätt kan man skicka in filmen till uppsalasbildteknik för inscannig på typ en skiva för sedan kunna redigera den i ett program.

 

Det stämmer va?

 

Stämmer bra.

 

Du kan/bör även skaffa en projektor eller en sk. viewer så du kan titta på dina alster innan du skickar in de för scanning. Kan vara kul att veta om det är värt att få inscannat eller om det är tok-misslyckade tagningar eller något.

 

Filma gärna en provrulle bara för att testa innan du filmar något viktigt, kanske har du inte grepp om exponering, kanske är kameran defekt, kanske inte skärpan stämmer? Då har du chans att rätta till de sakerna innan du kör med "riktiga" tagningar.

 

Då är min fråga angående ljudfilm till super8, vad är lättast/bäst?

köra indirekt med kameran eller vid sidan om, och finns det något annat alternativ än att krångla med gamla bandspelare och synkroisera den med filmen?

 

Det finns ingen ljudfilm längre. det tillverkas inte. Eventuellt kan du köpa gamla ljudfilmer via Ebay, men ljudkvaliteten är kass (det har den alltid varit).

 

Spela in ljudet separat med tex minidisc.

 

Håller nämligen på med en projekt och vill gärna filma den i super8 kamera istället för en jävla tråkig DV-kamera.

 

Tack på förhand

 

Kul! Ett annat forum du kan skumma av och läsa till dig kunskaper på är http://www.filmshooting.com/scripts/forum/viewforum.php?f=1 där finns massor med info om Super8 med tillbehör (inspelning av ljud osv).

Länk till kommentar
Share on other sites

till Tomtebo

vad har du för kamera ?

8mm gammal kamera var inne 1945-1975 innan video VHS kom. Är det en sådan du ska filma med ? För mej nostalgi.

Processen att köpa film,filma utan ljud,lämna in, framkalla, scanna filmen hos t.e.x Uppsala Filmteknik(rekomenderas) till digital media. Allt detta tar lång tid och kostar.

Undrar om du inte är på fel väg eller du kanske ska börja med filmkamera som många andra i detta forum.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Har en Beaulieu 4008 ZM 4 http://super8wiki.com/index.php/Beaulieu_4008_ZM_4

 

Haft den ett tag (min farsa köpte den på den gamla goda tiden) och den funkar utmärkt. Skulle vara kul att köpa film och filma mitt projekt med denna filmkamera. Men som sagt så har den ingen sound så det är ju de som är lite störande. Så man måste ju synka ljudet om jag spelar in filmen och ljudet för sig. Blir som sagt lite jobbigt. Så jag håller på kollar runt lite om det inte är värt att hyra en lite bättre kamera. Håller nämligen på med mitt projektarbete i 3an om ni undrar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tomtebo!

 

Du sitter på den förmodligen bäste Super8-kameran som finns, så jag tycker verkligen att du skall ge den en chans. Men för att kunna köra ljud behöver den modifieras till kristallsynk. Detta kan du göra här:

 

http://members.aol.com/fmgp/sync8.htm

 

Detta kostar dock en slant (flera tusen) och du måste skicka över kameran till USA ett tag. Men efter att du har gjort det behöver du aldrig mera tänka på DV-tekniken :)

 

Efter modifieringen behöver du bara köpa en Minidisc-spelare, en DAT-spelare eller spela in ljudet på en laptop, och synkronisera ljudet i ett redigeringsprogram.

 

Vägen dit tar ett tag och kostar en del pengar, men vill du ha bra kvalitet på ditt projekt så...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tomtebo

 

1965 gjorde jag min första dokumentärfilm med filmkamera 1tim 20min.

Det blev en bra film 2004 när jag scannade filmen till digital media,redigerade den, fotografier, lagt till musik, berättarröst, ny klipp inspelning dv.

Gav ut den i DVD.

http://www.jernby.se/lantx.html

Så det är mycket jobb för dej att se fram emot med din gamla filmkamera.

 

Är du inne på rätt väg ? Filmkamera eller dv

 

Hur du än gör så blir det billigare att gå in i den moderna tekniken direkt nu.

1. En bra dv-kamera 2500-5000 kr ( 3CCD Panasonic 4800 kr )

2. En dator

3. Redigeringsprogram

 

Du tycker dv-kamera är tråkigt. Tänk om man hade en sån 1965.

 

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har riktigt ruskigt bra Super8 kamera! Men för att kunna använda den tror jag att du behöver ett nytt batteripaket (den gamla har troligen dött).

 

Om du är intresserad av film, och av att filma med filmkameror så ska du givetvis prova några rullar och se hur det blir, innan du lägger massor med pengar på att få den modifierad med kristallsynk.

 

Sedan, om du känner att det känns rätt och att du vill filma med Super8, ja då kan du kristallsynka kameran. Men det känns lite som en onödig utgift "bara för att prova på" så att säga.

 

Billigare "per inspelad minut" kommer DV alltid att vara, det är helt ofrånkomligt. Det är 2 olika tekniker som ger olika kvalitet och resultat. Prova och se vilket du fastnar för. Ladda ner klipp och filmer från Super8 och se hur det ser ut, och se hur videos inspelade med DV ser ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tanke på att jag ligger på ett jävligt taight schema. (ca 7månader men det går fort) så kanske det blir så att jag testar mig fram med några rullar på super8 kameran. Dv blir det nog, tråkit men sant. Jag har en del saker framför mig så att säga. Efter porjektarbete ska jag nog fixa den synkad (tack för tipset TomStac) så jag senare kan göra en film med en synkad kamera.

Det vore ju jävligt dumt och låta denna ruskigt bra super8 kameran liggande hemma ;) Tack för alla svar, nu vet jag var jag ska ta mig till väga senare.

Länk till kommentar
Share on other sites

till alla i denna tråd.

 

Varför vill ni tillbaka till film och filmkameror ?

Jag vet att det finns nya varianter. Vad är det jag ska köpa som är bättre än mina semiproffskameror dv och HDV ?

 

/nils

Negativ nostalgi

 

Hmmm, hela det här forumet är ju till för de som vill filma med filmkameror, så att de som skriver här vill (eller är intresserade av att) filma med filmkameror kan ju inte komma som en överraskning. ;)

 

Film vs videokameror är en evig strid. Filmar du med filmkameror så "ser det ut som film", medans videokameror ser ut som videokameror. Videokameror är billigare att filma med per minut. Osv, osv.

 

Det finns fördelar och nackdelar med båda formaten.

Här finns en tråd med lite åsikter om det: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=4638 skummar du av forumet och eventuellt http://www.filmshooting.com så hittar du mer att läsa om den diskussionen.

 

Letar du på DV-forum så hittar du åsikter som betonar fördelar med DV kameror och som förkastar filmkameror, osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är inte rätt person att uttala mig, men jag är frestad att utrycka ett "bah". Antagligen speglar det mest mina egna preferenser och skall inte tas alltför allvarligt.

 

Jag påstår att DV resp filmkamera varken är bättre eller sämre. De har olika karaktärestik och egenskaper. Båda är lämpligast beronde på ändamål. På något sätt känns diskusionen lite som den eviga debatt som när transistorn kom. Somliga ratade transitorn för musiken lät inte som förut. Det lät bättre med rör, minsan. Den som inte är uppvuxen med rörapparater tycker i dag att rörförstärkaren/radion brummar hopplöst och och låter konstigt. Ja, rören har en fantastisk dynamik men frågan om det överväger alla andra egenskaper tex att man måste sätta på radion 20 minuter innan uefa-cupen börjar. (Jag har föresten köpt många gamla radioapparer på loppis med kommentaren "den funkar ju inte" för att försäljaren inte hörde nått ljud direkt.)

 

Samma saga för CD-skivan. Låter inte heller riktigt lika gämfört med förut.

Högtalare av cement går inte att sälja därför att det låter inte som man är van. Cementhögalare saknar nästan helt distorision från lådan och låter därför tunnt.

 

Man kan säkert göra listan lång. En DV-kameras resultat ser inte riktigt likadan ut som film. Men, är "filmlooken" så viktig? Ja, kanske just nu medan vi är vana vid filmens karaktärisk, men vad är preferenserna i framtiden? Tycker vi i dag att superåttans look det vackraste vi sett? Tycker vi att filmer med Judy Garland har det ulitmata utseendet? Eller att film har överlägset utseende i största allmänhet? Om svaret är ja, ja då är det inget att snacka om. Filma med film.

 

Men som jag sa, jag har ingen erfarenhet av varken det ena eller andra så jag är helt fel person att uttala mig. Jag filmar nog med min semesterkamera ett tag till, för jag kommer ha helt andra problem i skapandet än om det är film eller DV. ("Filmar" föresten? Det borde heta "spela in"?)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker vi i dag att superåttans look det vackraste vi sett?

 

Det är det nog ingen som tycker.

 

Super8 är ett budgetalternativ, ett "amatörformat", ett billigt sätt att lära sig filma med en filmkamera. Ett sätt att få en "look" som ser ut som gamla filmer till tex musikvideos och liknande.

 

Filmar du däremot med 35mm film så blir det det snyggaste du har sett (skulle jag tro). Det är det du ser på bio (förutom några filmer då, Star Wars osv). Men att lära sig och experimentera med 35mm film är lite för dyrt för de flesta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressanta frågeställningar Gorse. Personligen föredrar jag rörförstärkare och vinylskivor...

 

En del av min preferens för film-tekniken är nog att det är en gammal och beprövad teknik. DV-kameror är plastiga och baseras på elektronik (med undantag för objektivet) som snabbt (inom några år) blir överflödiga och för gamla. Filmkameror är robusta pansarvagnar med mekanik som kan levera i generationer. Det är svårt att förklara, men det har mycket att göra med känslan. Jag föredrar retro helt enkelt.

 

Men den största anledningen är att jag tycker att film ser bättre ut, i alla fall från 16mm och uppåt. (HD) DV-tekniken börjar knappa in och vissa filmer ser riktigt bra ut, men de saknar överlag fortfarande den där magiska känslan. Det känns som filmemulsionen ger ett magiskt glitter eller glans över verkligheten. DV registrerar verkligheten i dess gråa realism, och t.o.m. gör den tråkigare. Jag är inte ute efter verklighet eller realism med film, jag vill ha magi.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...