Gå till innehåll

Går tyg som greenscreen?


carbe

Recommended Posts

Jag planerat en långfilm som jag skall börja spela in i september. Det är en science fiction film som behöver en hel del effekter. Ett exempel är att det i fönstrerna skall hänga greenscreen som jag sedan skall byta ut till rymd. Eftersom det kostar alldeles för mycket med greenscreen (speciellt två) så har jag kommit på en idé. Går det att använda tyg från tygaffären? Om man köper ett helt grönt tyg och använder det som green screen, blir det bra resultat då? Eller har ni något annat tips som man kan göra billigare istället för att köpa greenscreen?

 

Tacksam för svar!

/David Carbe

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag köpte ett illgrönt tyg nere på tygaffären. 25 kr/metern Problemet är att tyget endast är 1, 50 brett. Jag köpte ett blankt tyg, man kan faktiskt vika ihop det utan att det blir alltför skrynkligt.

 

Det är dock riktigt svårt att få en bra och jämn belysning.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 7 månader senare...

Det är inte så jävla noga, verkligen. Såhär ser det ut när vi använder det. Duken är ganksa missfärgad och smutsig. Men man ser inga skillnader när man drar in det i dator. Vad som är viktigare är att använda bra mjukvara för att color key'a i datorn - mycket viktigare i min mening.

 

Såhär såg det ut efter vi hade målat golvet häromdagen, och hängt upp duken lite snabbt.

 

http://www.oddrosemedia.com/Joakim/DSC00365.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inga planer att använda någon greenscreen, men jag är naturligtvis nyfiken. I mina ögon ser det skitbra ut, men hur ser programet skillnad på det gröna som är skuggad resp inte är det?

 

Har relativt liten erfarenhet vad gäller greenscreen men en sak är säker, greenscreen är ett helvete. Ganska synd att amatörer ska ge sig på det, då det kostar rätt mycket i jämförelse med det resultat man får.

 

I bland kan en "keying" gå lätt, på några få musklick (Keylight i After Effects) och ibland går det inte hur mycket man än håller på. Detta oavsett helt perfekt grönskärm (alltså själva "greenscreenen"). För att svara på din fråga finns det reglage som talar om hur många nyanser av grönt som ska tas bort. Självklart blir resultatet inte lika bra om man tvingas till ett högt antal.

 

Sen måste man tänka på spill, alltså reflektioner från grönskärmen som träffar objektet. Det blir också nästan alltid en grön skarv runt objektet, något man kan reducera vid ljussättningen genom att främhäva "auran" (om man nu kan kalla det så.)

 

Nyligen uppköpta (Ny ägare: Adobe) Serious Magic har ett keyprogram de kallar Ultra 2 (finns som Adobe Ultra CS3 nu tror jag) som ska klara av supersvår keying med ett musklick. Hår och rök ska tydligen vara piece of cake. Man kan tydligen låta farmor rigga hela skiten, spilla kaffe på duken och glömma sätta i strömsladden till ljuset.

Kolla bara denna länk: http://www.seriousmagic.com/help/tuts/tutorials.cfm?t=40

 

Har provat programmet i all hast och lyckades inte ens få något som liknade en bra key. Det var visserligen en en lånad upplaga och med största sannolikhet en piratkopia så hur gammal den versionen var vet jag inte. Kändes dock som ett jäkligt ostabild och ålderdomligt program. Det ska dock bli kul att se vad Adobe gjort med det i sin upplaga.

 

Hur off topic jag gick nu vet jag inte riktigt, är rätt trött.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag planerat en långfilm som jag skall börja spela in i september. Det är en science fiction film som behöver en hel del effekter. Ett exempel är att det i fönstrerna skall hänga greenscreen som jag sedan skall byta ut till rymd. Eftersom det kostar alldeles för mycket med greenscreen (speciellt två) så har jag kommit på en idé. Går det att använda tyg från tygaffären? Om man köper ett helt grönt tyg och använder det som green screen, blir det bra resultat då? Eller har ni något annat tips som man kan göra billigare istället för att köpa greenscreen?

 

Tacksam för svar!

/David Carbe

 

Jag har kört på tyg/chromakeyduk och har inte upplevt några problem med veck. Har en 6 m bred duk som hänger ut sig efter någon timme utan att skapa några problem i efterbearbetningen. Den jag har är en Chroma3 från http://www.ljudbalans.se och har fungerat ok. /p

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...