Gå till innehåll

2 enkla frågor innan slutexport i encore


Mikael_hs

Recommended Posts

1: om man använder deinterlacat dv-avi material (50i -> 25"p") som man importerat i encore, ska man använda deinterlace igen när programmet konverterar till en mpeg-2 fil (alltså lower field first)? Eller ska man låtsas som att filen är progressiv? Antar att man ska köra lower field igen men ville checka med ngn som är mer kunnig först.

 

2: Flera som frågat detta tidigare, men eftersom det verkar som alla fått lite olika svar frågar jag detta igen. Vilken är rekommenderad bitrate på dvd:n (mpeg-2) så att de flesta spelare klarar den. 8000?

 

Tack och hej...

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du vill ha interlaced bild så markerar du det. Annars blir det progressiv.De flesta DVD spelarna brukar nog sköta uppspelningen automatiskt.

 

Om ma sätter max bitrate till 8000b/s så ligger du farligt nära maximum tillåten. I bithastigheten ingår inte bara bild utan också ljud och text om du har textremsa.

 

Vilken bitrate du bör välja beror på hur bildens information varierar med tiden. Om du t ex gör en snabb panorering behövs nya data för varje pixel i bilden för nästan varje bildruta. Då behövs det också hög bitrate. Till en del kan man hjälpa till vid konverteringen genom att välja 2-pass konvertering. Själv använder jag för det mesta 2-pass och sätter max bitrate till ca 7500, average till 6000 och min bitrate till ca 4000 bits/s. Om du väljer för lågt värde på min bitrate kan det bli problem med vissa stillbilder.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...