Gå till innehåll

5.1 Ljud


Maidensweden

Recommended Posts

Well, musik lämpar sig inte lika bra att mixa i surround som exempelvis film eftersom det lätt blir förvirrat & osammanhängande, undantaget om man bara låter ambiancer & reflektioner gå till surroundet givetvis.

Men för att ge ett riktigt svar på din fråga, det räcker med att du exempelvis lägger en gura i främre högtalarna & en bas eller nåt i dom bakre så har du gjort en surroundmix.

Att göra en surroundmix är lätt, att göra en bra sådan, speciellt på musik, är allt annat än lätt & av hur du formulerat frågan att dömma omöjligt att förklara kortfattat & informativt här.

För att veta mer exakt vad du har att utgå ifrån, vad har du för erfarenheter av mix & inspelning, & inom vilka former?

Vad vet du konkret om vad surround är & vad det innebär?

 

Att mixa i flerkanalssystem är både mycket lättare & fan så svårare än mono, & svårare än stereo eftersom varje ny högtalarkonfiguration får helt nya egenskaper mot öronen.

Bara att mixa stereo kontra mono är en extrem skilnad ifrågan om hur vi uppfattar ljudet, med en helt ny dimension så uppfattar vi det på ett tredje sätt.

Däremot ifrågan om att lägga till ännu mer högtalare i huvudhöjd runtomkring en gör inte stor skilnad karaktärsmässigt.

....går man vidare & bygger på höjden/underifrån däremot... ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Att mixa i 5.1 kraver viss kunskap och viss utrustning, 5.1 lyssning som är korrekt upställd, ljudkort och program som hanterar suroundljud! det finns ju många som klarar av det iofs.

 

jag har alldrig mixat själv i sourround så jag är inte en expert, vet inte riktigt om jag kan förklara hur det funkar på ett bra sätt, ska kolla runt lite om jag kan hitta nån ok beskrivning om hur det funkar rent tekniskt

Länk till kommentar
Share on other sites

Mixa i surround är inte så svårt som man kan tro. Ha bara rätt mjukvaruprogram.

 

Har man bara en monofil är det att panorera den i rummet. Vill man ha den bakom lyssnar lägger man den där. Faktum är att man behöver inte inte ens lyssna. Det räcker kolla visuellt var ljudet tar vägen.

 

Mixar själv i surround utan surround högtalare till datorn. Blir hur bra som helst sen i hemmabioanläggningen. handlar bara om lite känsla.

Länk till kommentar
Share on other sites

humm skulle nog inte själv ge mig på att mixa utan lyssning, men ok jag köper att det går! det är ju som tidigare nämnt bra mycket lättare att mixa surround till bild än det är om det bara är musik det handlar om, och såvida man inte håller sig till att lägga ut ambienser och effektljud i surround kanalerna så tror jag det blir riktigt svårt att mixa utan lyssning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du behöver lyssning men inte surround lyssning stereo funkar hyffsat.

 

Jag tog tex ett ljudklipp med helikopter som åkte förbi.

 

På klippet visste jag när ljudet var som högst, detta gjorde att när helikoptern lät som högst så placerade jag ljudet på den punkt jag ville att helikoptern skulle vara när den var som närmast. Sen var det bara lägga in var den började och vart den flög och så slutligen rätt hastighet mellan de 3 punkterna.

 

Vips så hade jag ett "perfekt" surround ljud av en helikopter som flög förbi.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, det är det inte.

Med färgmonitor så ser du endå grymt bra vad som händer eftersom klippningen inte har jack shit med färgkorr att göra.

Utan att kunna höra referenslyssningen genom rätt system så kan du inte påverka saker som crossover-kurvor, panorering & faktisk ha full koll på var allt befinner sig i en tät & vacker mix. För musik så är det fullständigt omöjligt.

Det kan funka (mer eller mindre) om man bara har en fattig mix på runt ett ljud per kanal, men så fort det blir mer komplext, vilket en kommersiellt/professionellt inriktat alltid blir, så tappar man allt.

Jag har jobbat med surround mer eller mindre i flera år, & jag skulle aldrig ens överväga att mixa en sån mix genom stereolyssning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...