Gå till innehåll

jobbig greenscreen fråga


kalle112

Recommended Posts

Jag har verkligen överansträngt mig när det gäller greenscreen/bluescreen. Först sydde jag upp ett blått tyg och byggde en ram runt det och tänkte använda det som bluescreen. Det funkade ganska bra, men problemet var att man inte kan filma en HEL person framför (utan endast ner till knäna ungefär).

 

Sen köpte jag ett grönt tyg och tänkte använda det istället, men tyvärr så fanns det ingen ram jag kunde bygga till det. Och eftersom jag hellre vill lägga pengar på nåt ordentligt den här gången (istället för en ram) så tänkte jag kolla med er.

 

Målet är att bygga en greenscreen som funkar väldigt bra den här gången och där man kan filma en hel person framför. Jag har väldigt gått om plats i garaget, jag har även fyra 500w strålkastare. Men vad ska jag välja för material till min greenscreen. Jag tycker att tyg är väldigt dåligt eftersom man måste tänka på att det inte får vara skrynkligt (vilket det alltid blir, lite grann). Funderar därför på att köpa nån typ av platta och färglägga den. Den ska vara ca 2,8m bred och 2,5m hög + att den måste täcka golvet så att fötterna hamnar innanför greenscreen. Hur tycker ni att jag ska göra? Vill som sagt få det här att funka för en gångs skull, så man slipper hålla på och bekymra sig jämt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns ju speciell papp just för ändamålet. Kommer inte ihåg vart man köper det, men det är nån hemsida iaf. Flera på forumet har köpt det verkar det som. Annars funkar väl spånskiva jättebra. kanske blir lite tungt. du kan ju även lägga en målad spånskiva på golvet då, och få en 90 graders vinkel där med bara grönt.

Länk till kommentar
Share on other sites

men ni som har greenscreen där hemma...hur har ni gjort när ni vill filma en HEL person framför greenscreen?

 

odinlundin --> kollade upp plywood men dom e ju dyra. ligger från 90kr/m2. Jag kommer behöva en greenscreen som täcker en vägg (ca 3x2,5 meter) + golvet (3x2 meter).

Länk till kommentar
Share on other sites

en sak slog mig förresten när jag satt och läste katalog från rusta tror jag det var... borde det inte fungera ypperligt med "Pokerbordstyg"? det är lagom grönt ganska tungt (svårskrynklat) och blänker inte så hemskt... dessutom är den säkert långt ifrån lika dyr som de proffesionella alternativen...

 

men som en bekant brukar säga: "Man får det man betalar för..."

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmalmsten;72150]en sak slog mig förresten när jag satt och läste katalog från rusta tror jag det var... borde det inte fungera ypperligt med "Pokerbordstyg"? det är lagom grönt ganska tungt (svårskrynklat) och blänker inte så hemskt... dessutom är den säkert långt ifrån lika dyr som de proffesionella alternativen...

 

men som en bekant brukar säga: "Man får det man betalar för..."[/citat]

Jag tror att du menar filttyg...Det brukar vara billigt va?

 

Ett annat tips till kalle112 är att ta en tuschpenna och färglägga hela väggen...

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan kolla på pokertyg som är 140x160 cm på:

http://www.teknikmagasinet.se sök på: Pokerduk

Du skulle kunna köpa några sånna och sätta ihop dom, men då kanske det blir skarvar i duken. Jag googlade lite efter ordet filtduk men hittade inget men man borde kunna hitta det i en vanlig typ tyg eller pokeraffär och dom borde kunna skära ut så det bara är att sätta upp.

 

//OdinLundin

Länk till kommentar
Share on other sites

efter mina misslyckanden med tyg tror jag inte att jag vill köpa mer tyg faktiskt.

 

Jag anser att bästa sättet att bygga en greenscreen är genom att köpa nån typ av platta och färglägga den. Jag har fått ganska många tips av er...men synd att plywood är så dyrt. Hade hoppats på lite billigare material...

 

Men är det verkligen INGEN här på forumet som har en greenscreen/bluescreen där man kan filma en HEL person mot den samtidigt som den personen kan göra olika rörelser framför duken? För det skulle vara väldigt kul o veta hur ni gjorde.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inspelning på platsen och effecter är ju detta forum.Tänk på att du kan göra mycket i datorn efteråt beroende på vilket redigeringsprogram du har.

"Ett blått lakan slår mej och hela världen med häpnad"

Eller det kanske inte var meningen på detta forum? Är jag fel ute ?

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

jag har gjort så gått som det går i datorn...men det krävs en STÖRRE greenscreen för det första och för det andra måste den vara tillräckligt bra...

 

vi utesluter tyg och håller oss till målarfärg. Tänkte dra till k rauta nån gång och se vad dom har för material.

 

Men fortfarande ställer jag mig själv frågan "hur har ni andra gjort när ni ska filma en HEL person framför duken? Hur ser er greenscreen ut?!"

 

Fan vad jag hoppas få svar på dom frågorna...

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du har dessa program gör du inget fel på inspelningsplatsen,du har ju testat olika bakgrunder.Du behöver inte åka köpa nåt nytt. Om du har någon vägg med färg olik personen och kläderna och större än personen du ska filma. Filma personen och rörelserna framför väggen. Ladda in klippet i premiere. Då kan du i premiere och AE ta bort bakgrundsfärgen på bra sätt. Rendera klippet. Nu kan du placera personen var som helst. Låt honom hoppa från Eiffeltornet om du har en video därifån t.ex. dubbelexponering,lager.

Film i film som det heter.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

alltså jag vet HUR man plockar bort bakgrundsfärgen och ersätter den med en annan i datorn. Men frågan är på vilket sätt jag ska "bygga" bakgrunden. Många föreslår tyg. Men hur använder man tyget när man ska filma en HEL person framför duken?

 

-Det här innebär att den personen måste STÅ på tyget eftersom man vill ha med fötterna också...Men när man står blir tyget skrynkligt...

 

Sen har vi pratat om väggar och plattor och plywood etc. Sen har jag frågat (hehe några hundra gånger) hur andra gjort det här...men ingen verkar ha gjort nåt sånt tidigare (i det här forumet i alla fall).

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har frågat hundratals gånger, jag har gjort det hundratals gånger. Din bakgrund är inte så himla viktig. Hela person måste komma i bild. Om en del bakgrund kring fötter eller veck i duken tar du bort, suddar ut, i AE manuell.

Sen är det bara att jobba med lager i AE eller dubbla spår i premier.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...