Gå till innehåll

Roliga specialeffekter med green screen?


hollywood hugge

Recommended Posts

Finns en del trådar om greenscreen och chromakeying på forumet där du kan läsa en hel del sköj.

 

Vill också tillägga att det är inte det enklaste att filma mot green- elller bluescreen och få det snyggt. Det krävs massor med kunskap i ljussättning och en helt del övning.

 

Om du nu hade tänkt att göra en film med massa specialeffekter skulle jag vilja råda dig till att strunta i det och börja med lite enklare projekt. Berätta en historia istället, det är mycket mer intressant att kolla på en halvdana effekter som ändå har kopierats massor av gånger.

Länk till kommentar
Share on other sites

håller med...greenscreen är svårt. Har själv ställt (/ställer fortfarande) en massa frågor om greenscreen. Det är faktiskt inte lika lätt som man tror...

 

Även jag ville göra en scen med en massa kloner men jag har fortfarande inte gjort den scenen...ÄN!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycke nog inte att det är så svårt, utan det gäller att göra det på rätt sätt! Man behöver många lampor så att bakrunden lyses upp, sedan så behöver man också någon lampa på motivet. När man har filmat det så är det bara att testa sig fram i redigeringsprogrammet! Är det rätt ljussatt så kan man börja leka på en gång, annars så måste man tjorva lite eller ta om scenen! Hoppas att ni får nytta av mitt lilla tips!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycke nog inte att det är så svårt, utan det gäller att göra det på rätt sätt! Man behöver många lampor så att bakrunden lyses upp, sedan så behöver man också någon lampa på motivet. När man har filmat det så är det bara att testa sig fram i redigeringsprogrammet! Är det rätt ljussatt så kan man börja leka på en gång, annars så måste man tjorva lite eller ta om scenen! Hoppas att ni får nytta av mitt lilla tips!

 

Har du testat att filma en HEL person (d.v.s. från huvudet till tårna) framför greenscreen? Det är just fötterna som är svåra eftersom det kan dyka upp en massa fula kanter och annat skräp som gör att det ser overkligt ut när man tar en promenad på ställen man inte ens är i...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 1 år senare...
Har du testat att filma en HEL person (d.v.s. från huvudet till tårna) framför greenscreen? Det är just fötterna som är svåra eftersom det kan dyka upp en massa fula kanter och annat skräp som gör att det ser overkligt ut när man tar en promenad på ställen man inte ens är i...

 

Ja, det har jag och det blev faktiskt superb.

Jag använde två såkallade uplight-lampor och satte de på varsin sida av duken.

Till ansiktet använde jag en spotlight med ett papper framför för att få ett mjukare ljus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan alltid filma dej själv mot greenscreen sen kan du keya ut det gröna och sen kan du dra ner opacityn på det som är kvar till 50% så blir du som ett spöke, så kan du lägga på en glow effekt så blir det verkligt, sen kan du lägga in en lightsaber som ligger på marken. Så kan du göra med en annan person som håller i en lightsaber som kan hugga i luften sen lägger du ihop bilderna och så ser det ut som han hugger i ett spöke.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...