Gå till innehåll

Tips ang. semi-proffs kameror!


Veno

Recommended Posts

Så länge nån betalar så kommer nån tillverka. Det svåra är att säga när nånting sker, men stillbildsidan är väldigt tydlig. Så fort de digitala inte bara kommer ikapp utan även går förbi i många avseenden när det gäller kvalite. Så kommer den stora revolutionen, vilket gick väldigt snabbt för stillbildskamerona.

 

Video har dock lite skillnad då de redan är accepterat i hemmiljö medans film varit för proffs.

 

Sen är det inget fel att föröska emulera filmlook, det är den looken vi växt upp med och tycker är det vi förknippar med film. Hade det varit tvärtom och spelfilm hade varit video och hemmafilm hade spelats in på 35mm så hade vi idag istället försökt få film se ut som video.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 10 månader senare...

Hej,

 

Helt grön vad gäller videokameror men har ett par olika filmprojekt som jag skulle vilja realisera. Har därför tänkt köpa en kamera (vill inte hyra eftersom jag måste fånga tillfällena när de dyker upp). Kan tänka mig att spendera max 10 000. Får man en tillräckligt bra kamera för det om man tänker sig att skicka slutprodukten till olika filmfestivaler etc?

Filmningen kommer ske inomhus (mestadels intervju-situationer). Ljudkvalitén är central men vill givetvis att skärpan (upplösningen/bildkvalitén eller vad man nu kallar det?) ska vara så bra som möjligt. Andra funktioner behöver jag inte....tror jag?! Vad tror ni? Tips på kameror?

 

Hjälp!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 10 månader senare...

HVR-HD100E skulle jag säga är ett mindre bra köp. Visst, den kanske ser cool ut i sitt plastiga skal, men den har varken HD-SDI eller XLR.

Eller, ja..det finns nog inte i den prisklassen.

Sedan skulle det vara roligt om du utvecklar vad du menar med formatet av en semi-professionell kamera.

Är det utseendet eller bildkvaliteten du är ute efter?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...
  • 6 månader senare...

Första posten på denna sida, hey hey hey! Jag är en filmstudent på grundnivå som letar efter en kamera att aningen köpa eller hyra för att spela in några kortfilmer som ska användas för att söka in på filmskola. Jag undrar vilken kamera man ska köpa,( tänkte mig inget för extravagant prismässigt) men ändå en som är bättre än " julmiddags" kameran. Tack

Länk till kommentar
Share on other sites

Första posten på denna sida, hey hey hey! Jag är en filmstudent på grundnivå som letar efter en kamera att aningen köpa eller hyra för att spela in några kortfilmer som ska användas för att söka in på filmskola. Jag undrar vilken kamera man ska köpa,( tänkte mig inget för extravagant prismässigt) men ändå en som är bättre än " julmiddags" kameran. Tack

 

Att starta en egen tråd (men också söka efter liknande trådar) hade nog varit att föredra, det är ju inte säkert att du ska välja en dyrare semipro-kamera heller. Du måste sätta en prisnivå om du ska få några vettiga tips.

Länk till kommentar
Share on other sites

Morsning!

 

Jag har försökt att läsa igenom FAQ, söka tidigare trådar etc. men känner mig fortfarande rätt osäker på vilken kamera som är aktuell för mig. Dessutom är ju digitala kameror en relativt färskvara, varför vissa tips känns osäkra nu. Men, om jag har missat något väsentligt om forumetik så var ödmjuka, detta är mitt första inlägg.

 

Nåväl, till saken. Jag är på jakt efter utrustning för att komma igång med egna filmprojekt. Det handlar mestadels om kreativa kortfilmer, dokumentärer, sport (typ klättring, cykling, skidor) och liknande. Inga stora långfilmsprojekt i tanke alltså. Först och främst behöver jag en kamera som jag kommer att gilla och som räcker till de närmaste 1-2 åren - som vill hänga med mig ut på äventyr. Sedan kan jag allt eftersom komplettera med externa mikrofoner etc. Här är funderingar kring kamera:

 

Budget:

20 000 - 30 000 ungefär, helst inte högre eftersom jag även behöver dator och tillbehör. Det är en balansgång.

 

Önskemål:

- HD verkar passa mig, på DV-band eller kort spelar inte jättestor roll!?

- Någorlunda kompakt, den ska som sagt med på äventyr där packningen är viktig. Inget man slänger upp på axeln alltså. Jag gillar och kommer mestadels göra handhållen filmning.

- Inga SLR-kameror, jag vill ha en filmkamera p.g.a. ergonomi, ljud etc.

- Kan skötas enkelt av en person, med exempelvis riktad ljudmikrofon på kameran eftersom jag ofta kommer filma ensam.

 

Jag har seriöst funderat kring Sonys "hjälmkamera" (i brist på bättre ord för denna okonventionella typ av kamera), HXR-MC1P. Efter att ha läst ett antal recensioner är jag både positiv och negativ. Den ger kreativa användningsområden, speciellt för mina sportintressen, men verkar inte räcka till när det gäller vanlig filmning p.g.a. bristande ljud. Alltså försöker jag låta bli den tills det eventuellt kommer en ny version.

 

Den kamera jag senast fått upp ögonen för är Sony HVR-V1E. Några spontana tankar eller tips kring denna kamera eller kanske motsvarande konkurrenter?

 

Budgeten är i lägsta laget för semi-pro-kameror, och jag skulle kunna vänta ett slag och gå upp kanske 20 000 till, men å andra sidan ser jag hellre att jag fångar kreativiteten och kommer igång med filmandet. I ärlighetens namn är jag ju inte helt säker på att mina visioner om filmskapande kommer falla väl ut, och då är det väl en vits att inte börja alltför dyrt heller ...

 

Jag börjar så, och ser om någon nappar? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Mossa, du kanske ska lägga på lite och skaffa en JVC HM100 om du redigerar på Mac. Titta också på Panasonic HMC41 och Sony FX7 (lite billigare än V1).

 

Mycket bra tips, HM100 verkar lovande! Jag gillar att den har full HD med både 50i och 25p.

Jag tänkte redigera på Mac ja. Ska kika på de andra också. Tack!

 

EDIT: Det blev HM100 och den anlände idag från Scandinavianphoto. Gillar vad jag klämmer och känner på men har (givetvis) inte hunnit använda den på riktigt ännu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...