Gå till innehåll

Vad ska man ha för sorts mikrofon?


Gilgond

Recommended Posts

Funderar på att köpa någon mikrofon, men det finns ju så många sorter, och jag är inte säker på vad man ska ha för något.

Vad ska man ha till filminspelning? Där vill jag ju ha någon som kan ta upp ljud på ganska långt håll.

Till vokalinspelning i efterhand? Behöver alltså inte ta upp ljud på så långt håll.

Till ackustiska instrument? Det behöver inte heller ta upp ljud på något längre avstånd.

 

Och har ni några tips på var man kan köpa mikrofoner för bra pris? Helst en sida på internet. Jag vill inte lägga ner så mycket pengar på det. Behöver inte det allra bästa av allt, bara något enkelt som kan spela in ljud i hyfsad kvalité. Jag vill inte lägga ner mer än 1000kr på en mikrofon.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja kort och gott, kvalitet kostar.

 

För 100 € / $ får du ingenting, kankse en enkel mindre bra dynamisk mic för röstinspeling efteråt, med det är det.

 

Om du vill ha bra studio mic får du ränka med minimi 350 € + sedan en mic för filmningen, massor.

 

Det lönar sig att hyra om man inte har råd att köpa, det är ju onödigt att köpa en ussel mic för samma pris som man hyr ett bra set med pro micar..

 

kan gärna ge dig länkar till sidor, men hinner inte nu så när jag kommer hem :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle snarare säga att du får en helt ok stormembranare för en tusenlapp. Jag har rekomenderat Adk A51 tidigare och gör det igen. Otroligt mycket ljud för pengarna, sen finns det många mikrofoner som är mycket bättre men då kostar det ganska mycket mer också.

 

När det gäller en mer riktad mikrofon till fältet så är det värre med en hyffsad för 1000 kr, några här har väl röde videomik men den har jag inte provat själv så den får nån annan snacka om. Det mest prisvärda jag kan rekomendera där är en begagnad 416 men då är vi ändå upp i priser kring 6-7000 kr :(

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det inte en sådan man skymtar i Luzers avatar?

 

Stormembran-mik ger det där rena och fylliga ljudet som passar bra till sång och många instrument. Vill man ha mer 60-70tals rockenroll-ljud kan man börja experimentera med dynamiska mikar. Dom är i regel mer färgade i sitt ljud , å andra sidan tål dom rejält med "stryk". Stormembran skall man vara lite rädd om. Det går såklart bra att blanda som man vill. Ett intressant trix är att spela in en dynamisk och kondensatormik samtidigt på varsit spår och mixa fram ett lagom fett ljud.

 

Och jag håller för övrigt med Luzer. Hyffsade vanliga mikar behöver inte kosta svinmycket. Förr i tiden gjordes mikrofonerna i tyskland av män i vita rockar och blev tok-dyra, nu tillverkas plagiat av kineserna som bara producerar och inte utvecklar - billigt. Riktmikar är tyvärr dyra, det är inte så kul med en dålig sån, hade tur att hitta en beg. för 2500:- för några år sedan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Rekomenderar Röde videomic. Inte för att jag har några erfarenheter själv av den, utan för att jag läst rätt mkt om den. Alla som har köpt den verkar väldigt nöjda. dom har lite roliga videos osv på http://www.rodemicrophones.com/?pagename=Products&product=VideoMic

Annars finns den på http://www.scandinavianphoto.se för 995:-

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man har bara typ 100 spänn att spendera (typ om man bara har veckopengen att spendera) upptäckte jag att ungarnas mic till karaoke-maskinen de fick i julklapp var tusen ggr bättre än samtliga dator-mickar jag har/haft. Och väser inte när det blåser heller.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, datormikar är nog helt ok när man skall prata med varandra på nätet eller något liknande telefon-kvalitetiskt. Karaokemaskinens mik är säkert rätt konstruerad för att prata o sjunga i, med inbyggt puffskydd. Det finns riktigt hyffsade mikar på Clas Olson m fl för en billig penning också. För ljudeffektinspelning och annorlunda speakersound kan jag starkt rekommendera att man provar allehanda enkla mikrofoner för att hitta nya karaktärer på ljudet.

 

Så länge det låter bra och man inte talar om för någon att man använder jättebilliga amatörgrejjer är det helt OK. :-)

 

Tyvärr är inte de billigaste mikarna så bra när man vill spela in på håll. Det krävs lite mer av en bra riktmik.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, datormikar är nog helt ok när man skall prata med varandra på nätet eller något liknande telefon-kvalitetiskt. Karaokemaskinens mik är säkert rätt konstruerad för att prata o sjunga i, med inbyggt puffskydd. Det finns riktigt hyffsade mikar på Clas Olson m fl för en billig penning också. För ljudeffektinspelning och annorlunda speakersound kan jag starkt rekommendera att man provar allehanda enkla mikrofoner för att hitta nya karaktärer på ljudet.

 

Så länge det låter bra och man inte talar om för någon att man använder jättebilliga amatörgrejjer är det helt OK. :-)

 

Tyvärr är inte de billigaste mikarna så bra när man vill spela in på håll. Det krävs lite mer av en bra riktmik.

 

Om man tycker att Rödes videomik har ett lämpligt pris så kan man ju kolla på Audiotechnica som gör lika billiga shotgun-mikar som jag faktiskt vet är rätt hyffsade. Röde gör dessutom ett par "riktiga" shotguns (om än till lite högre pris) som ser ut att vara riktigt användbara. Röde videomic verkar vara en mik avsedd att ha på kameran, en dålig mik som sitter på fel ställe har ju redan de flesta fått i paketet när man köpte kameran så att säga.

Länk till kommentar
Share on other sites

A 51 är ett bra val när det gäller röst och instrument inspelning, har själv använt den mycket och den är verkligen värd varenda krona. Till film inspelning så är det brukligt att använda en shotgun mikrofon (typ 416) jag har inte använt Rode VideoMic men här bör man veta om du den bara skall användas som kamera mikrofon eller om du skall använda den på ett spö? jag skulle personligen rekomendera Rode NTG1 eller 2 (har använt NTG1 med ganska bra resultat). jag har spelat in både musik och voice-overs med shotgun mikrofoner (416 eller K6) med OK resultat inte att jämföra med en mikrofon som är mera lämpad för det men man tager vad man haver.

 

musicians-gear.com är en bra sida om man vet vad man är skall ha.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 10 månader senare...

Även jag rekommenderar Röde Mic. Jag skall snart köpa en sådan och till den kan man köpa ett kraftigt vindskydd i toppklass för cirka 400 SEK. Jag känner några kompisar som har mikrofonen och ljudkvaliteten blir toppen, även i hård vind. Rekommenderas starkt!

 

(Ber om ursäkt, såg inte att tråden var så gammal. Jag hittade den inte på det vanliga sättet.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst bollyn
Även jag rekommenderar Röde Mic. Jag skall snart köpa en sådan och till den kan man köpa ett kraftigt vindskydd i toppklass för cirka 400 SEK. Jag känner några kompisar som har mikrofonen och ljudkvaliteten blir toppen, även i hård vind. Rekommenderas starkt!

 

(Ber om ursäkt, såg inte att tråden var så gammal. Jag hittade den inte på det vanliga sättet.)

 

 

 

Vart någonstans kan man köpa ett kraftigt vindskydd i toppklass?

Länk till kommentar
Share on other sites

det finns bra mickar för 1000-1500 kronor också. http://www.musikborsen.se

 

kolla främst på ADK a51e (många rappartiser använder denna och den har jag själv med)

och sen finns ADK Vienna också, väldigt poppis och bra kvalité om du har ett bra ljudkort då..

 

glöm inte att du måste köpa mixer och sladdar till om du funderar på det, för detta är studio mickrofoner! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...