Gå till innehåll

Konvertera .avi till DVD-kompatibel fil?


c9h18o6

Recommended Posts

HAllo nu vet inte jag om detta är rätt innlägg i rätt forumstråd men men?

 

Om man har en .avi film kan man få den till en .BUP / .IFO / .VOB till riktigt dvd format?? så man kan bränna den på en tom dvd skiva och kolla på den på en dvd mägong änna?!?

 

Någon som kan hjälpa mig så vorre det gö gött!

 

OKay men ha det gött mvh // c9h18o6

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Du kan använda Nero som kan laddas ned från nätet.

 

Om du har en avi-film med krav på meny med möjligehet att välja vilken del av filmen du vill se först så måste du använda ett authoring program. Sådana finns det en uppsjö av med varierande möjligheter och i olika prislägen. Själv använder jag oftast Adobe Encore.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har provat massor med olika konverteringsprogram Avi2Dvd, Cucusoft, Nero, mfl. just för avi till dvd och det med bäst resultat hittils är nog "ConvertXtoDvd", men jag är fortfarande inte riktigt nöjd. Det beror på att när jag spelar upp skivan i min dvdspelare så är det fortfarande lite hackigt ibland i vissa scener, typ vid långa panoreringar märks det bäst.

Så om det är någon som vet ett bra program med kanonresultat så är det välkommet!!! Det får gärna ta med undertexter också.

 

Tjenixen! Floffe

Länk till kommentar
Share on other sites

Att bilden "hackar" vid panorering gissar jag beror på att bithastigheten är för låg. Försök med att öka den och kanske också att använda 2-pass kodning.

Det är inte lämpligt att lägga högsta tillåtna bithastighet för nära 8000 kb/s men prova med 7500.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns en hel rad program i olika prisklasser och en del låter dig ställa in de olika parametrarna själv. Jag använder mest Canopus Procoder Express som följer med Canopus Edius Pro. Där kan du ställa in det mesta vid kodning från en codec till en annan. T ex från Microsoft DV AVI till MPEG2.

Tyvärr kostar programpaketet en hel del men det finns en trial version i nästan full skala som du kan använda under 30 dagar. Den filen är drygt 200MB och finns på http://www.justedit.com

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är det så att jag har redigerat min film i Sony Vegas 6, och sparat den i NTSC DV, Avi. (Filmen blev 3.3 gb, lite mkt för en 15 min film?). Nu vill jag lägga till en meny och bränna ut den på DVD-skiva så den kan spelas i DVD-spelare etc. Hur gör jag enklast, kan någon vänlig berätta ett bra sätt, vilka program och inställningar osv?

 

T.p.f.

Länk till kommentar
Share on other sites

3,3 GB avi fil 15min är inte ovanligt mkt.

Som Fredrik Blom skrev. Vad har du för program ?

Varför jobbar du i NTSC ?

Har du DVD-brännare i datorn ? Vilken format (+ - R eller bara RW ) i såfall ?

Om du vill göra DVD-skivor finns olika program för det. Från Adobes Encore till billigare eller gratis, kanske andra här kan svara på det ?

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är det så att jag har redigerat min film i Sony Vegas 6, och sparat den i NTSC DV, Avi. (Filmen blev 3.3 gb, lite mkt för en 15 min film?). Nu vill jag lägga till en meny och bränna ut den på DVD-skiva så den kan spelas i DVD-spelare etc. Hur gör jag enklast, kan någon vänlig berätta ett bra sätt, vilka program och inställningar osv?

 

T.p.f.

Enklast, och om pengar inte har någon större betydelse, är kanske att du införskaffar DVD Architect från samma företag (Sony Media Software).

http://www.sonymediasoftware.com/

 

Sen ställer jag samma fråga som jernby film:

Varför exporterar (jobbar) du i NTSC?

Länk till kommentar
Share on other sites

Enklast, och om pengar inte har någon större betydelse, är kanske att du införskaffar DVD Architect från samma företag (Sony Media Software).

http://www.sonymediasoftware.com/

 

Sen ställer jag samma fråga som jernby film:

Varför exporterar (jobbar) du i NTSC?

 

Okej, ska jag alltså köra PAL? Eller vad ska jag använda?

Jag råkar faktiskt även ha DVD Architect då jag köpte ett paket och man fick det med. Ska kika på det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Använd det din kamera filmar. Filmar den PAL, använd PAL i redigering/DVD-skapande. Filmar den NTSC, använd NTSC i redigering/DVD-skapande.

Jag vet inte riktigt vad den filmar, använder Nikon digitalkamera. Men det stog nåt om att "Filmen innehåller mer NTSC än PAL" typ. Så jag vet inte vad jag ska ta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Men det stog nåt om att "Filmen innehåller mer NTSC än PAL" typ. Så jag vet inte vad jag ska ta?

Ta reda exakt vad det stod, att veta "typ" vad det stod hjälper inte mycket. Titta i kamerans manual eller kolla med kamerans namn på internet eller kolla med den/dom du fick filmen av. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ta reda exakt vad det stod, att veta "typ" vad det stod hjälper inte mycket. Titta i kamerans manual eller kolla med kamerans namn på internet eller kolla med den/dom du fick filmen av. :)

såhä stod det i Nerovision express när jag skulle testa göra en video-dvd där: Ditt projekt innehåller med NTSC än PAL material, men kommer att kodas i PAL. Vill du ändra inställningarna till NTSC, så att ditt projektkodas i det videoläge som överstämmer med merparten av projektets innehåll?

Länk till kommentar
Share on other sites

K | R Films, om du filmar med samma kamera, Nikon digitalkamera, och till slut får både PAL- och NTSC-material gör du fel någonstans. Du gör förmodligen fel vid utrendering av filmen, dvs att du renderar ut en film som PAL och en annan som NTSC. Använder du en, två eller flera kameror?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 7 månader senare...

Läste på ett annat ställe på nätet att ConvertXtoDVD inte ger speciellt bra kvalitet i sina filer. Själv har jag inte ens lyckats få det att klara 16:9, trots att avi-filen är äkta 16:9 och att jag ställer tv-format på antingen automatic eller 16:9. Bilden blir hoptryckt från sidorna och syns likadan vid import till Encore. Nån som lyckats med 16:9 i ConvertXtoDVD?

Nån som vet nåt bra batchkodningsprogram för PC?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...
Okej, ska jag alltså köra PAL? Eller vad ska jag använda?

Jag råkar faktiskt även ha DVD Architect då jag köpte ett paket och man fick det med. Ska kika på det.

 

Hum, en person som inte vet om han ska köra PAL eller NTSC. Som en bilist som frågar om han kör på diesel eller bensin. Grundtips: Läs först i lilla handboken, kom därefter igen och fråga här eller andra fora...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...