Gå till innehåll

Personporträtt/dokumentär om person


vilcans

Recommended Posts

Någon som har några tips om hur man filmar en dokumentär om en person. Hans situation, vad han anser om diverse saker som man vill ta upp o.s.v. Jag antar att man kan börja med intervjuer "off camera" som ligger till grund för manus till mer formella intervjuer. Det borde bli mer koncentrerat och sammanhängande då. Och om man filmar på film (vilket jag tänker göra) så blir det ju billigare också. Eventuellt ska jag över huvud taget inte ha några filmade intervjuer, utan bara voice over från personen i fråga, lagda över relaterade bilder (typ när han lagar mat, är på jobbet etc.).

 

En annan fråga: Hur gör man med rättigheter? Någon som har exempel på ett "release form" eller liknande där man får rätten att använda denna persons avbild?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

jag har förmig att det finns releaseforms på Shootingpeolpe.org men jag kommer inte riktigt ihåg om man måste vara en betalande medlem för att få tillgång till dem eller om det räcker med att vara stödmedlem.

 

det borde finnas gott om exempel på sådana i böcker och liknande...

Länk till kommentar
Share on other sites

Man behöver inte förhandla om att använda någons persons avbild. Man får filma och använda vem man vill, utom för reklam. Jag länkade en gång till en bra hemsida som beskrev detta, men jag kommer inte ihåg var. Undrar om det var om man fick filma på en kyrkogård? (Vilket man naturligtvis får).

 

Om man tänker efter, är det inte så konstigt. Hur skulle man annars kunna göra tex skandalrepotage om den som blir filmad måste godkänna matrialet? Jag minns fortfarande ett riktigt bra repotage av Robert Aschberg om Mäklare som ägnade sig åt falsk budgivning, hyresrättsförmedling, lockpriser. Han filmade blandannat med dold kamera och somligare mäklare fick sitta med röda öron och det slutade med att mäklarsamfundet fick rycka ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför tänker du filma på film? När det gäller dokumentärer är video oöverträffat, och det är ju just därför som dokumentärfilmen haft ett sådant starkt uppsving det senaste decenniet. Det är bättre att köra video och spela in allt. Då kan du fånga alla de där små ögonblicken som är omöjliga att planera, och du får en äkthet som aldrig går att återskapa i intervju nummer två.

 

Om du verkligen vill köra med film så bör du hålla dig till planen att enbart använda berättarröst, men det vete fan om det verkligen blir så bra ändå...

 

Lycka till, hur som helst!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Han med dialektmysterierna, Fredrik Lindtröm satte upp kameran, tröck på REC och satte sig previd intervjuoffret och började småprata som om de väntade på att det skulle bli klart med tekniken. Sen körde han en fråga, typ, och sen fortsatte de med eftersnack. Kameran rullade hela tiden. Det blev kanon-intervjuer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför tänker du filma på film? När det gäller dokumentärer är video oöverträffat, och det är ju just därför som dokumentärfilmen haft ett sådant starkt uppsving det senaste decenniet. Det är bättre att köra video och spela in allt. Då kan du fånga alla de där små ögonblicken som är omöjliga att planera, och du får en äkthet som aldrig går att återskapa i intervju nummer två.

 

Jag tänker filma på film eftersom det blir billigare och att jag har möjlighet att filma när andan faller på. Jag har en Super 8-kamera, så jag behöver inte hyra någon utrustning.

 

Sen blir det berättarröst som sagt, inte intervjuer, så ljudet är inte något problem. Formen kommer passa bra till den vinkling jag tänker mig att historien ska ha. Jag är inte ute efter spontanitet och äkthet. Faktum är att jag tänkt mig att sanningen ska komma i andra hand i denna dokumentär. :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...