Gå till innehåll

Bra filmprogram?


Bazil

Recommended Posts

[citat=Christian van Caine]Var? Har Pinnacle försvunnit nu??

 

Vidare känns det som du, Per, inte lyssnar på vad vi säger.

Åtminstonde jag &, som jag tolkat honom, Pace, försöker inte kasta skit på Magix som program, vi sätter oss på tvären mot att kalla det professionellt eftersom det inte ens är i närheten av att vara det.

Som du själv skrivit nu senast, se skilnad på vad det ska användas till.

Du verkar ta det väldigt personligt att många inte håller med dig.

Då har du problem.

Dina lovord om programmet låter precis som mirakel-salvorna & linimenten från depressionens USA som lovade bota allt från tubercolos till skit mellan tårna, men bara gjorde en full & lycklig (i bästa fall).

 

Vidare, att ett program, eller vad som helst egentligen, vunnit priser behöver inte betyda någonting. Hade jag vunnit en Oscar eller Guldpalm så skulle jag verkligen ha något att skryta med. Faktum är att tillåmä priset jag vann på FilmÖrnen kan vara trevligt att sätta på CV:t eftersom dom jag vänder mig till för det mesta vet vad det är.

Men att bara säga: "Vi har vunnit en massa priser över hela världen!" betyder absolut inte ett skit om man inte kan hänvisa dom någonstans.

Utan en opartisk & objektiv jury betyder sånt ingenting. Min morsa skulle kunna ge mig mängder av priser för bästa film, manus & svårast återhållande av svordom, men vem skulle bry sig?[/citat]

 

Nu är det väl så att bl.a. Du inte läser riktigt vad jag skriver.

Magix har vunnit en massa tester, inte priser, i bl.a Tyska Videoaktiv Digital.

Du verkar vara ett proffs och då borde Du förstå att om en person som tänker köpa en kamera i 3.000-kronorsklassen knappast lägger ned tiotusentals kronor på ett professionellt program, han håller på med Pinnacle, Ulead och allt vad de heter.

Då rekommenderar man inte program i dessa prisklasser.

Han behöver inte heller en massa finesser som ni proffs måste ha.

Dom finesserna kan han skaffa när pengarna börjar komma in.

Istället för att nöja sig med Pinnacle, menar jag, kan han få ett mycket kompetent program.

 

Jag har inga problem med att vissa inte vill förstå utan skaffar sig förutfattade meningar utan att ha testat programmet ifråga. Det är Ditt och andras problem.

Jag mässar därför att jag vill få in en mångfald och bättre program än vad som nu finns och erbjuds allmänheten - konsumenterna. Alla dom som läser forumet men inte är proffs.

 

Sverige är en lite gryta men man måste vidga vyerna och titta efter vad som finns där ute. Det finns mycket roligt.

 

Men snälla,

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=pld]Bazil!

Om du är student så gå in på CSNs hemsida där du får 70% rabatt på Adobes produkter så du kan köpa deras kända redigeringsprogram (som används av många på detta forumet) Premiere Pro 2.0 för runt 4 500:- istället för 10 000:-.

 

Du kan även köpa specialeffektsprogramet (som också avänds av många på detta forumet och även i den proffisonella världen) After effects för 5 600:-(kostar annars runt 14 700:- ).

 

Annars om du har pengar så kan du ju köpa Adobes videopaket "Adobe Production Studio Premium" som innehåller: After Effects 7.0 Professional, Premiere Pro 2.0, Photoshop CS2, Audition 2.0, Encore DVD 2.0 och Illustrator CS2 med Adobe Dynamic Link och Adobe Bridge. Detta kostar med CSNs studentrabatt 7 300:- (ligger annars runt 20 000:- )

 

För mer fakta om Adobe Production Studio Premium kan du kolla på Adobes hemsida:

http://www.adobe.com/products/productionstudio/

 

Kolla CSNs hemsida:

http://www.csn-kortet.se/rabatter_nationella.asp?id_rabatt_nationell=235&categoryid=14

 

Gissar på att du inte har blivit klokare men om du tycker det är kul med film och vill satsa på denna branschen skulle jag välja Adobes produkter. Pinnacle är inget vidare bra om det inte är meningen att man ska göra en liten rolig film som minne när ens unge går för första gången.

 

 

Med vänliga hälsningar/

Jesper[/citat]

 

Det där tåls att tänka på. verkligen

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 månader senare...
jag tycker att magix äger pinnacle och nu ska jag kritisera igen(förlåt men det är nödvändigt)ok jag tycker att magix är 100.00000000 miljarder skönare,bättre,lättare,mer effekter,o en massa annat jämfört med adobe after effects. ok jag säger bara att MAGIX ÄGER.AFTER EFFECTS SUGER totalt asmycke VÄRLDENS SÄMSTA POGRAM SÄGER JAG BARA(after effects asså det SUGER!!)

 

Du får såklart tycka att Magix är skönare än After Effects men att säga att det är bättre och har fler effekter... Du gör bara bort dig. Din favoriteffekt i Magix, är det den här när bilden viker ihop sig till en svala och flyyyyger ut ur bild? I såna fall förstår jag att afx inte duger. Hörde att Magix hade en schyst mosaik-effekt också...

 

Men eftersom du inte ens verkar veta skillnaden på ett redigeringsprogram och ett compositing-program, varför skulle någon lyssna på dig?

 

EDIT: Sen att du bumpar en tråd som är ett år gammal förvånar mig inte heller. Tyckte du att det var nödvändigt att folk skulle se att du hatar after effects för att du är för lat?

Länk till kommentar
Share on other sites

jag tycker att magix äger pinnacle och nu ska jag kritisera igen(förlåt men det är nödvändigt)ok jag tycker att magix är 100.00000000 miljarder skönare,bättre,lättare,mer effekter,o en massa annat jämfört med adobe after effects. ok jag säger bara att MAGIX ÄGER.AFTER EFFECTS SUGER totalt asmycke VÄRLDENS SÄMSTA POGRAM SÄGER JAG BARA(after effects asså det SUGER!!)

 

Det är bara att hålla med Anhool. Har man valet mellan After effects och Magix så tar man ju självklart AE.

 

H.S

Har du någonsin lagt ner tid på ens att lära dig AE innan du börjar kritisera och säga att färdig gjorda effekter är det bästa som finns?

Vad sägs om att göra egna effekter och hur kul är de med tiden att bara kunna välja mellan 10 effekter till varje film man ska göra? (om de är nu effekterna man vill ha programmet till)

 

Tummen upp för Anhhol för hans snabbhet att besvara en "lat" person.

 

//Micke

Länk till kommentar
Share on other sites

sorry igen adobe e riktigt bra på att göra coola program o speciellt nya cs3 pg:na dom har såå j*vl* sköna iconer t.ex så står det förkortningen av alla program istället för att göra olika bilder som t.ex premiere pro 2 hadde en filmrulle o ae hadde nån rund sak men nu står det bara AE PR o PS o mycke fler det gör programmen så sköna att jobba med för alla ser nästan lika ut när man jobbar i dom.

Länk till kommentar
Share on other sites

H.S: After Effects är inget konsumentverktyg eller ett program som är jättelämpligt för nybörjare som just doppat lilltån i video-post.

 

När man normalt pratar om After Effects så är det produktioner i stil med det här:

http://degauss.se/

 

eller det här:

 

Det är klart att man kan göra lite enkla effekter i program som Magix, ratta lite färger och göra lite övertoningar - men typiska AE-produktioner kan man inte göra i enkla konsumentprogram.

Länk till kommentar
Share on other sites

Absolut!

 

Jag tror dessutom att en bra tumregel är att vänta med allt vad After Effects, Fusion, Combustion och t o m FXHomes grejer är tills man lärt sig hur långt man kommer i ett vanligt klipprogram. Det är ju när program som Magix, iMovie, Moviemaker, Premiere Elements osv "tar slut" som man kan börja kika på en Compositor. De flesta enkla NLEer (Non Linear Editors/klipprogram) brukar ha en hel del funktioner för effekter redan.

 

Ofta kan man maska, jobba med lager, dra chroma key osv även i de enklaste programmen utan att behöva krångla till det med ett avsett för avancerade funktioner. För en enkel (men cool) kortfilm är det inte säkert att man måste kunna jobba med roto bezier spline-masker eller en sekiundärkeyer som jobbar i 16bpc. Och det är inte säkert att man MÅSTE ha en 2D-tracker. Ofta kan man faktiskt tracka kortare grejer alldeles utmärkt för hand. Det kan bli väldigt bra.

 

Kör hårt. Kolla hur långt ni kommer i Magix (eller nåt annat enklare).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...
Nu tror jag H.S inte är så gammal och då är antagligen Magix rätt val. Ett program är inte bättre för att det har mer finesser eller dyrare utan ett program är bäst om det uppfyller sina förväntningar.

jaaaaa gorse e bara bäst.han har fattat.

 

 

Ps jag är bara 15 år.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Hey Bazil. Jag vet inte riktigt vad alla sagt tidigare men snurrigt är det.

 

Du skriver film, vilket innebär något helt annat än video bara så att du vet det:

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=15730

 

För att göra en bra film så håller jag med många tidigare talar om att du bör ha en bra kamera, bra mickar (underskatta aldrig ljudet, det är viktigare n bilden i många fall), lampor, manus etc. Men för att lära sig tycker jag man kan skita i det där.

 

Jag antar att du är på en rätt grundläggande nivå, trots det kommer jag att tipsa dig om att undvika skitprogrammen som de flesta tipsar om. Jag tycker man skall leka sig till kunskap och vara kreativ, men samtidigt göra det på så snarlika villkor som proffsen gör, för att lättare ta till sig bättre och bättre teknik etc.

 

Vore jag du, skulle jag leta begagnade programvaror.

 

För att redigera (klippa) det du filmat skulle jag välja något av följande: ”Avid”, ”Final Cut” eller ”Adobe Premiere”. Dessa program finns i otaliga versioner, gamla, nya, för proffs och för nybörjare, till Windows och Mac OS och till mycket varierande pris. Lär dig något av dem så har du ena foten inne, lär dig alla grundligt och ta jobb som redigerare med 30 papp i månaden, eller nå.

 

För att göra specialeffekter, färgkorrigering och annat som du kommer vilja göra med din film skulle jag först ta och lära mig någon version av ”Adobe Photoshop”, som visserligen är ett program gjort för stillbilder, men samtidigt är det som alla proffs kommer tillbaka till.

 

Därefter finns det flera riktiga specialeffektsprogram som proffs, ja t.ex. de i Hollywood använder.

De tre som du antagligen kan komma över till rätt billiga pris heter.

 

Combustion

After Effects

Shake

 

(Även Digital Fusion och Nuke är bra program, men de lär du inte ha råd med)

 

Slutligen. Många specialeffekter i dagens filmer är gjorda i 3D och då är det oftast 3D Studio max eller Maya som gäller. Dessa är dock djävligt dyra, även begagnade och gamla versioner.

 

 

 

Så, nu har du koll på program. Men det är rätt svårt att börja från noll och lära sig något, ofta behöver man en liten kick i stjärten och ibland inspiration eller vägledning etc. De två vägarna jag går är följande:

 

1. Lek på och testa dig fram, stöt på problem och försök lösa dem. Skit i manus, skit i ljud, skit i ljus, upptäck vad som saknad, lägg till lite ljus, förbättra ljudet etc.

 

2. Gå en utbildning, ELLER, i som i mitt fall, ladda hem och köp tutorials. I stället för någon halft obegåvad grabb med noll koll får du de bästa proffsen i världen som lär dig att skapa film och använda redigerings- och specialeffektsprogram.

 

Tutorials är videor med folk som undervisar. Kolla bla in:

 

http://www.lynda.com/

http://www.thegnomonworkshop.com/

http://www.cmivfx.com/

http://www.totaltraining.com/

 

Tutorials för filmmanus, regi, filmfoto etc finns också, men det skulle jag ta sedan (finns på diverse andra sidor).

 

Om du följer min guide, så kan jag lova att du kommer ha möjlighet att bli en i den nya generationen som förhoppningsvis kommer att ta filmskapandet till helt andra nivåer med all ny digital teknik. Hoppas mina tips var matnyttiga, tack och hej.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har fått för mig att Fusion är billigare än Shake gällande licenser. Kan ha fel, men så har jag hört de.

 

Jag anser att After effects är de program en nybörjare ska skaffa först. Där lär man sig mycket om grunderna i compositing. Att hoppa på direkt på shake, fusion eller combustion kan vara väldigt svårt om man inte kan grunderna (färgkorrigering, rotoscoping m.m). Om man är van med photoshop så kanske det är lite svårt att förstå sig på NOD baserat program.

 

Vill man nu göra en massa effekter till en film så ska man börja först med en 10 sekunders sekvens med en effekt. När man börja känna sig bra på effekterna så kan man börja göra en kortfilm (högst 3 min) med några effekter. Sen fortsätter man att göra filmerna längre, för dom första filmerna blir aldrig bra för man inte har erfarenheterna.

 

Vill man lära sig program smidigt så är det bara att söka på programmet + tutorials. Det finns alltid någon sida som har lite tips för nybörjare.

 

Vill du ha mer kunskap om vfx så kan man plugga på IAA eller SOFE.

 

Lycka till med grejerna !

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...