Gå till innehåll

Bra filmprogram?


Bazil

Recommended Posts

Pinnacle Studio är ett redigeringsprogram. Där klipper du de tagningar du spelat in och sätter ihop till en film.

 

För att göra en bra film behöver du i första hand ett bra manus. En bra film skapas inte i ett datorprogram.

 

Om du söker program för att göra specialeffekter bör du titta i [thread=9520]FAQ:n för Digitala effekter[/thread].

Länk till kommentar
Share on other sites

Pinnacle har snuskigt dåligt rykte, & det av en god orsak.

Bra film kommer inte av en klump kod, det kommer av kunnande. Börja först lära dig klippa, Premiere på PC & Pinal Cut till Mac är bra val där.

Sen när du lärt dig grunderna, fått en schysst manus, bra skådisar & kommit vidare, då KANSKE det är dax för överkursen.

Om man bygger en bil så börjar man aldrig någonsin med karossen....

 

Film är inte en peka-å-klicka-konstform. Det finns viss orsak att det är så välbetalt ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

När filmen är färdig så skall den redigeras och förses med eventuella effekter.

Kolla på http://www.magix.de så hittar Du ett billigt och mycket kompetent program där Du kan leka med bilderna precis hur Du vill.

Inga begränsningar vad gäller vad spåren används till.

Lätt att lära och hantera.

Mycket bra programmeringsmöjligheter där Du kan göra egna övergångar.

Slow/Fast motion funkar både fram som baklänges och med Blue-screenen kan Du välja vilken bakgrundsfärg som skall bli genomskinlig.

Texterna är rena drömmen. jämna och fina.

Enda problemet är att programmet är för billigt för att riktigt tas på allvar av Svenskarna men ute i Europa vinner de varje år och får betydligt högre poäng än Pinnacle, Ulead m.fl.

Programmet finns på tyska och engelska och man har ett mycket kompetent forum där alla snabbt hjälper till.

Ladda ned demoversion och ge det en chans. Du kommer inte att ångra Dig!

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag börjar åsså undra...

Vidare är vare sig Pinnacle, Magix eller Ulead något som ens går att jämföra med professionella programvaror.

Jag respekterar absolut att folk har sina favoriter för att matcha plånbok/kompetens, men man kan inte jämföra program avsedda för glatt folk som gillar att leka eller rena nybörjare med professionell programvara avsedd för kommersiell slutproduktion.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bazil!

Om du är student så gå in på CSNs hemsida där du får 70% rabatt på Adobes produkter så du kan köpa deras kända redigeringsprogram (som används av många på detta forumet) Premiere Pro 2.0 för runt 4 500:- istället för 10 000:-.

 

Du kan även köpa specialeffektsprogramet (som också avänds av många på detta forumet och även i den proffisonella världen) After effects för 5 600:-(kostar annars runt 14 700:- ).

 

Annars om du har pengar så kan du ju köpa Adobes videopaket "Adobe Production Studio Premium" som innehåller: After Effects 7.0 Professional, Premiere Pro 2.0, Photoshop CS2, Audition 2.0, Encore DVD 2.0 och Illustrator CS2 med Adobe Dynamic Link och Adobe Bridge. Detta kostar med CSNs studentrabatt 7 300:- (ligger annars runt 20 000:- )

 

För mer fakta om Adobe Production Studio Premium kan du kolla på Adobes hemsida:

http://www.adobe.com/products/productionstudio/

 

Kolla CSNs hemsida:

http://www.csn-kortet.se/rabatter_nationella.asp?id_rabatt_nationell=235&categoryid=14

 

Gissar på att du inte har blivit klokare men om du tycker det är kul med film och vill satsa på denna branschen skulle jag välja Adobes produkter. Pinnacle är inget vidare bra om det inte är meningen att man ska göra en liten rolig film som minne när ens unge går för första gången.

 

 

Med vänliga hälsningar/

Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

pers lovtalande om magix låter ju heltklart som säljarargument radade efter varandra, nåt fuffens är det ju helt klart. och är det "specieleffekter" du är ute efter så borde du börja med att lära dig att redigera i ett "riktigt" redigeringsprogram och därefter börja kika på program som after effects. på fxhome.com så hittar du annars ganska roliga "lekaruntiprogram"

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan bara säga att jag håller med Per ang Magix.

 

Jag använde det tidigare och det är helt oslagbart för dom pengarna de kostar.

 

Det spöar Ulead och Pinnacle med råge.

 

Själv har jag lämnat PC redigering och köpt mig en Mac och FCP och det är det bästa jag gjort men det hindrar inte att jag fortfarande tycker Magix är det bästa i sitt (PC) segment

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pace]Per: Jobbar du för Magix? I var och varannan tråd om program för videoredigering dyker Magix upp som det ultimata alternativet...[/citat]

Nej, och jag har ingen provision heller!

Tycker bara det är skandal att svenskar bara har Pinnacle framför ögonen när det finns ett så mycket bättre program som kan så mycket mer.

Jag har haft två versioner av Pinnacle, dels en av dom första som jag köpte i Singapore på 1990-talet. Totalt oanvändbart.

Sedan köpte jag version 8 tillsammans med An/Dv-kortet. Det första jag blev förbannad på var att jag var tvungen att köpa till en massa plug-ins för att kunna göra de enklaste klipp. Pinnacle åkte ut efter en vecka.

Jag har testat Adobe, Ulead Media Pro och andra program.

 

De flesta inlägg på detta forum är skrivna av amatörer under utveckling och där många just startat med konsumentprodukter. Några har semi-proffs-produkter och några är verkliga proffs.

 

Varför Magix inte anses som rumsrent i Sverige begriper jag inte då programmet vinner test efter test ute i världen som bästa program, mest lättanvänt och med fullt professionella möjligheter för den som vill ändra lite i parametrarna. Här finns allt med från början, allt från inläsning, klippning till bränning. Enkelt dra-och-släpp men även avancerade funktioner när man blivit van.

 

Jag blev förälskad första gången jag såg kartongen på en stormarknad i Kiel. Kartongtexten talade om att programmet kunde precis det jag ville, framförallt var jag ute efter snygga rulltexter där jag kunde välja outline och skugga efter eget tycke. Idag har programmet utvecklats otroligt mycke och för varje nu version jag uppgraderar till blir jag mer och mer nöjd.

 

Jag har klippt ett stort antal långfilmer, resedokumentärer på 1,5 timme, samt lokaltrafikdokumentärer på ca 1 timme och varje gång jag startar ett nytt projekt blir jag bara mer fascinerad över hur snabbt, enkelt och bra det blir.

 

Jag mässar för Magix därför att jag tycker fler skulle upptäcka detta enastående program. Lite för billigt för att tas på allvar och tyvärr från "fel" tillverkare. Hade det stått Pinnacle på kartongen hade det sålt som smör i solsken.

 

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]Jag börjar åsså undra...

Vidare är vare sig Pinnacle, Magix eller Ulead något som ens går att jämföra med professionella programvaror.

Jag respekterar absolut att folk har sina favoriter för att matcha plånbok/kompetens, men man kan inte jämföra program avsedda för glatt folk som gillar att leka eller rena nybörjare med professionell programvara avsedd för kommersiell slutproduktion.[/citat]

Hur många sådana finns på detta forum?

Av inläggen att döma så är de flesta glada amatörer som just köpt sin första kamera med en budget på 3-5000,-. Att förutsätta att dom skulle köpa ett professionellt klipprogram för 10-15.000,- är en utopi.

De börjar, som vi alla, att leka med en kamera och ett billigt klipprogram och när dom några år senare utvecklas byter man nog både kamera och program och det är väl först då som man kan tänka sig kommersiell produktion.

Men varför skall de inte få ett mycket kompetent program att börja med?

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Per Lind]Hur många sådana finns på detta forum?

Av inläggen att döma så är de flesta glada amatörer som just köpt sin första kamera med en budget på 3-5000,-. Att förutsätta att dom skulle köpa ett professionellt klipprogram för 10-15.000,- är en utopi.

De börjar, som vi alla, att leka med en kamera och ett billigt klipprogram och när dom några år senare utvecklas byter man nog både kamera och program och det är väl först då som man kan tänka sig kommersiell produktion.

Men varför skall de inte få ett mycket kompetent program att börja med?

-Per[/citat]

 

Vad jag reagerar på är att du jämför Magix med professionella program, & tillåmä kallar Magix för professionellt. Det är grymt missvisande.

Argumenten du kör med är dessutom som att försöka sälja en bil med argumenten att man får en ny sak som kallas ratt med utan extra kostnad, dörrar så att man faktiskt kan ta sig in i bilen så man slipper sitta på taket under färden, &, helt nytt från fabriken för i år, hjul!

 

Att du gillar programmet respekterar jag absolut, & det är kul att folk hittar bort från det tragiska Pinnacle Studio, som jag håller med fet-hårt om att är deprimerande.

Men att jämföra med Final Cut, Avid eller Premiere är fel på så många nivåer.

Samma funktioner som du srivit upp som argument viss undantagslöst i alla program, men kvalitén på algorithmerna & signalkedjorna varierar nåt extremt, & då inte till Magix fördel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Per: Det är bra att du har hittat ett verktyg som du trivs med och som fungerar för dig.

 

Det är nog säkert så att Magix har fått stämpeln "amatör" på grund av sina föregångare. Minns framför allt deras musikprogram där man svarade på ett par frågor och sedan fick ett fullfjädrat musikstycke. ;)

 

Men professionell videoredigering hittar jag inget. Det enda jag ser på deras webbplats är ljudprogram som är riktade åt professionella (Samplitude och Sequoia).

 

Magix videoprogram (Movie Edit Pro) har ju exempelvis inte stöd för EDL. Det är helt grundläggande om man ska kunna jobba professionellt med det.

 

Jag tror snarare att programmet riktar sig åt konsumenter som vill göra en dvd och visa för polarna. Det får jag uppfattningen av när jag läser deras presentation av funktionerna i alla fall. Det är väldigt sällan man behöver göra en dvd från ett professionellt program. Typ aldrig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu blandar ni lite väl friskt.

Hur många av inläggen i detta Forum är skrivet av proffs? Som jag sagt tidigare så är de flesta inläggen frågor från nybörjare där ekonomin är väldigt avgörande. De flesta Forumskrivarna söker en kamera för 3-5000,-, hur kan ni ens tänka tanken på att de skall lägga 10.000-tals kronor på ett redigeringsprogram?

Även om Magix saknar vissa proffsfunktioner och den där lilla extra kvalitén som krävs för att köra på TV så arbetar det på ett professionellt sätt och ger effekter och möjligheter som bara de dyraste proffsprogrammen har, men som de flesta av forumets skribenter inte ens kan drömma om.

Vi måste lära oss skilja på forumets olika användare. Många är amatörer som precis kommit igång, andra har börjat lära sig och kommit en bit. Andra är semiprofessionella och åter andra rena proffs.

Jag tycker det är fel att rekommendera ett 10.000-kronorsprogram till en som letar kamera för max 3000,-. För de flesta innebär Magix ett otroligt lyft och kvalitén duger utmärkt för en DVD-produktion - vilket de flesta har som slutmål.

När de tagit steget upp till bättre kamera, börjat tjäna pengar på sitt filmande, då har de nått den nivå ni pratar om och då kan det vara läge att uppgradera till något mer proffsigt program men ge dom ett fantastiskt verktyg till en rimlig kostnad på vägen dit.

 

Jag förstår vidare inte att ett program som vinner tester år efter år ute i Europa kan vara så otroligt dåligt? Ladda ner demoversionen och pröva så ni får en uppfattning om vad ni pratar om.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Per: Det var väl det jag skrev precis? Magix gör videoredigeringsprogam för konsumenter. Priset är i rätt storleksklass för det dessutom.

 

[citat=Per Lind]Även om Magix saknar vissa proffsfunktioner och den där lilla extra kvalitén som krävs för att köra på TV så arbetar det på ett professionellt sätt och ger effekter och möjligheter som bara de dyraste proffsprogrammen har, men som de flesta av forumets skribenter inte ens kan drömma om.[/citat]

 

Då ställer jag en enkel fråga: Har det program du talar om från Magix stöd för EDL?

 

Varför ska man ha effekter i ett klipprogram förresten?

 

[citat=Per Lind]Jag förstår vidare inte att ett program som vinner tester år efter år ute i Europa kan vara så otroligt dåligt?[/citat]

 

Vem har sagt att det är dåligt?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pace]Per: Det var väl det jag skrev precis? Magix gör videoredigeringsprogam för konsumenter. Priset är i rätt storleksklass för det dessutom.[/citat]

En liten motfråga: Vilken nivå ligger nästan alla inlägg i på detta forum?

Vad jag uppfattat av frågeställarna är det just konsumentnivå man använder.

De flesta har Pinnacle och Ulead och andra program och det är dom användarna jag vill upplysa om att det finns det som är mycket bättre till samma priser. Och det är dom frågeställarna som jag svarat.

Folk som använder program runt 1000,-.

Proffsen har genast tyckt att man skall satsa 10-15.000,- på Adobe & Co men det är dom flesta på denna nivå inte intresserade av.

 

[citat=Per Lind]Även om Magix saknar vissa proffsfunktioner och den där lilla extra kvalitén som krävs för att köra på TV så arbetar det på ett professionellt sätt och ger effekter och möjligheter som bara de dyraste proffsprogrammen har, men som de flesta av forumets skribenter inte ens kan drömma om.[/citat]

 

%2$s skrev:

Då ställer jag en enkel fråga: Har det program du talar om från Magix stöd för EDL?

Vet inte på rak arm men det kanske finns. De som jobbar i Pinnacle-nivån, alltså många av forumets läsare, klipper rakt av och finjusterar sina klipp. Man jobbar säkert inte på samma sätt som proffs, men vi som inte kör 10.000-kronorsprogram behöver inte denna funktion. Vi skall inte finredigera på dyrbar utrustning för TV-visande utan skall lägga vår film på en DVD.

Jag drar helt enkelt den inlästa filmen till tidslinan. Sätter kniven där jag tycker att klippet skall vara, går upp och finkontrollerar klippet. När filmen är färdigklippt tittar jag igenom den och efter eventuella justeringar bränns en DVD. Jag tror de flesta icke-proffs jobbar så. Vad skall jag med en redigeringslista till?

 

%2$s skrev:
Varför ska man ha effekter i ett klipprogram förresten? .

Tja, varför skall man använda en massa olika program när det räcker med ett?

Med Magix kan man göra väldigt avancerade effekter, om man vill, utan att behöva gå till ett extra effektprogram.

 

[citat=Per Lind]Jag förstår vidare inte att ett program som vinner tester år efter år ute i Europa kan vara så otroligt dåligt?[/citat]

 

%2$s skrev:
Vem har sagt att det är dåligt?

Tja, om man läser svaren från "dom som vet bättre" så verkar det som om alla tycker att det är något som katten släpat in.

 

På voodoo-films sajt finns också en förteckning över klipp/redigeringsprogram och när jag påpekade att listan inte var komplett fick jag svaret:

"Artikeln är mer nyanserad än Pinnacle vs. världen. Som jag sa tidigare så är

artikeln till för att ge en branschöversikt, och där ingår inte Magix. Det

gör däremot Pinnacle (Avid)."

 

Felet med detta forum kan vara blandningen amatörer/proffs där proffsen har svårt att sänka sig till nybörjarens nivå och prislägen.

 

Annars är forumet väldigt bra och mycket kompetens finns som alla på alla nivåer kan ha nytta av.

 

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker det känns som om vi bekämpar en konflikt som inte finns. ;)

 

Rätt program för rätt plånbok och syften. Det är bra att du föreslår Magix som ett alternativ, självklart.

 

Det jag i första hand invände mot (från början) var att du kallade det ett professionellt program. Det är det inte. Sedan finns det inte så mycket mer att diskutera som jag ser det. Magix verkar erbjuda ett bra värde för pengarna.

 

[citat=Per Lind]Tja, om man läser svaren från "dom som vet bättre" så verkar det som om alla tycker att det är något som katten släpat in.[/citat]

 

Och du tycker det är bra, medan andra tycker det är dåligt. Forumet är till för att utbyta erfarenheter och det är väl positivt att man kan skildra båda sidor? Huvudsaken är väl att du kan jobba med programmet som du vill, på det sätt som behagar dig.

 

[citat=Per Lind]På voodoo-films sajt finns också en förteckning över klipp/redigeringsprogram och när jag påpekade att listan inte var komplett fick jag svaret:

"Artikeln är mer nyanserad än Pinnacle vs. världen. Som jag sa tidigare så är

artikeln till för att ge en branschöversikt, och där ingår inte Magix. Det

gör däremot Pinnacle (Avid)."[/citat]

 

Det är jag som har skrivit det svaret. Jag vill minnas att du påstod att artikeln favoriserade Pinnacle, därav min kommentar om att den är mer nyanserad än så.

 

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma. Listan på program ger en branschöversikt. Den ska inte vara komplett. Punkt slut.

 

Pinnacle tillverkade ett professionellt dedikerat system som kallades Liquid. Det var värt att nämna. Magix Movie Edit Pro för 59 dollar som inte ens har något semiprofessionellt användarstöd är inte relevant. Den målgrupp vi skriver för på Voodoo Film är inte intresserade av det.

 

Förresten skrev du så här:

 

[citat=Via e-post]Såg listan över redigeringsprogram och undrar varför Du inte tagit med Magix Video Deluxe?

Ett program som är vida överlägset Pinnacle och som vunnit "bästa program" ute i Europa år efter år.[/citat]

 

Pinnacle var ett företag som tillverkade många produkter, både för konsumenter och för broadcast. Magix Video Deluxe är på inget sätt överlägset Liquid som tas upp i artikeln.

 

I artikeln finns även meningen "För en komplett lista över redigeringsprodukter, gå till Video Guys".

Länk till kommentar
Share on other sites

Var? Har Pinnacle försvunnit nu??

 

Vidare känns det som du, Per, inte lyssnar på vad vi säger.

Åtminstonde jag &, som jag tolkat honom, Pace, försöker inte kasta skit på Magix som program, vi sätter oss på tvären mot att kalla det professionellt eftersom det inte ens är i närheten av att vara det.

Som du själv skrivit nu senast, se skilnad på vad det ska användas till.

Du verkar ta det väldigt personligt att många inte håller med dig.

Då har du problem.

Dina lovord om programmet låter precis som mirakel-salvorna & linimenten från depressionens USA som lovade bota allt från tubercolos till skit mellan tårna, men bara gjorde en full & lycklig (i bästa fall).

 

Vidare, att ett program, eller vad som helst egentligen, vunnit priser behöver inte betyda någonting. Hade jag vunnit en Oscar eller Guldpalm så skulle jag verkligen ha något att skryta med. Faktum är att tillåmä priset jag vann på FilmÖrnen kan vara trevligt att sätta på CV:t eftersom dom jag vänder mig till för det mesta vet vad det är.

Men att bara säga: "Vi har vunnit en massa priser över hela världen!" betyder absolut inte ett skit om man inte kan hänvisa dom någonstans.

Utan en opartisk & objektiv jury betyder sånt ingenting. Min morsa skulle kunna ge mig mängder av priser för bästa film, manus & svårast återhållande av svordom, men vem skulle bry sig?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...