Gå till innehåll

V for Vendetta


_nemo_

Recommended Posts

Absolut!

Okey, gillar iof Sin City bättre (en av mina absoluta favoritfilmer), men jag var trollbunden under hela filmen med tungan fladdrande som en golden retriever!

Alan Moore tillsammans med Frank Miller, främst då för deras Watchmen respektive Dark Night Returns faktisk, är dom absolut bäste vuxenserie-skaparna jag någonsin läst! :-D

Filmerna efter deras verk är sällan mycket sämre dom. Speciellt inte om man ser till Sin City som verkligen är en ruta-för-ruta adaption av böckerna, med Frank Miller på plats för att få allt perfekt :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag holler med dig Christian van Caine, sin city är en av mina favoriter, har nog sätt den 8 gånger tror ja,

 

ja längtar förtvivlat till sin city 2 kommer:)

 

vart får man tag i serietidningarna? går de få tag på dom i sverige?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=pinto]Jag holler med dig Christian van Caine, sin city är en av mina favoriter, har nog sätt den 8 gånger tror ja,

 

ja längtar förtvivlat till sin city 2 kommer:)

 

vart får man tag i serietidningarna? går de få tag på dom i sverige?[/citat]

 

 

A fy fan vad jag längtar!

Serietidningarna finns att köpa på cdon.com

Man får nästan ta å köpa dom nu innan dom försvinner!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_][citat=Speero]Haha... den kassa V for Vendetta filmen blir överkörd av Sin City i denna tråden ;)[/citat]

 

Det verkar ju så :)

 

Men varför tycker du att V for Vendetta är kass? Motivering tack.[/citat]

 

Får tänka på saken.. vetinte om jag vill hålla denna tråden vid liv :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu var det ett tag sen jag såg V för Vendetta och jag tänkte hyra den snart, så följande åsikter kan komma att ändras...

 

Men filmen har problem. Dels är den för lång, den kunde utan problem ha tajtas till utan att förlora något på det. Det är dessutom svårt att ha en karaktär med en stel mask som har så mycket dialog. Jag känner mig distanserad till honom. Nu är det ju så att V har en mask och kanske kan man inte göra det bättre än vad filmskaparna har gjort. Dessutom finns det några riktigt fåniga scener. Jag tänker främst på när V kliver ut ur elden. När vi sen får se detta en gång till skriver man verkligen publiken på näsan.

 

Förutom detta så gillar jag V för Vendetta, kanske mest för att jag rent politiskt är ganska vänstervriden och filmen tilltalar den revolutionära delen av mig. :) Men om jag tittar på serien och sedan filmen så kan jag förstå Alan Moores avståndstagande. Den hitills bästa Moore filmen är enligt mig From hell, som han iofs enligt uppgift inte heller var nöjd med.

 

Ev. stavfel eller andra märkligheter skyller jag på alla öl som jag intagit under kvällens festligheter. Det är nämligen karneval i Nyköping. :)

 

Go'natt!

Länk till kommentar
Share on other sites

V för Vendetta blev en av mina favoritfilmer efter att jag sett den på bio (och nu har jag den på DVD). Till skillnad från TDA så älskade jag att han sprang omkring med masken på sig genom hela filmen. Det gjorde att det blev lite mer teater runt V men Hugo Weaving grejade det ändå enligt mig.

 

Filmen skulle inte ha fungerat om vi fått se hans ansikte -- då hade han nämligen blivit en person. Grejen var ju just att han blivit en sorts manifestation av den idé, den tanke som filmen försöker förmedla. Dock blir det ibland lite väl mycket exposition när han från polisen pratar med sin kollega.

 

Jag tycker att V för Vendetta är mycket bättre än Sin City. Sin City är en helt okej film, men den var alldeles för upphuggen för att jag skulle tycka att jag skulle bli nöjd. V för Vendetta har jag gått och väntat på att den ska komma ut som köpfilm medan jag är tveksam till att jag någonsin kommer att köpa Sin City.

 

Sen har ju V för Vendetta Natalie Portman... inte att glömma ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

-Jag gillade "V".

Ideerna framförallt. Om man lever i en förtryckarstat, har man rätt att använda vilka metoder som helst för att göra motstånd? Har V blivit ett monster själv?

-paralellerna med den politik som finns i dag: brösttonerna från USA, England mfl efter 9/11 är ibland lite övertydliga, men det är ändå intressant att se den här filmen -ja, den var kanske lite lång-

 

-masken behövs, precis som dreeze påpekar för att vi ska kunna distansera oss från V som person: han är kanske inte bara god och han rättfärdigar sitt handlande med de handlingar som gjorts mot honom (öga för öga...)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Speero]

vetinte om jag vill hålla denna tråden vid liv :)[/citat]

 

Eller vet du inte varför du tycker den är kass?;)

 

TDA och Hwagang tycker den är för lång, det tycker inte jag :) Bara önskar att de kunde släppa denna i en förlängd version inkl ett DTS-spår, då skulle jag vara världens lyckligaste. Får nöja mig med den koreanska utgåvan än så länge.

 

En film med en protagonist som använder terror i dagens samhälle. Tänk er en film om Usama Bin Laden, där man visar hans mänskliga sidor, hans uppväxt, USA's ockupering av hans land, se hur USA-trupper våldtar hans mamma och systrar, hur de släpper bomber i hans by och dödar delar av hans familj, för att sedan i filmens klimax få se hur World Trade Center krossas till publikens jubel. Sympati för djävulen.

 

Nu kommer jag säkert få en hel del skit för den jämförelsen och jag kommer säkert få äta upp den 2 ggr om pga slarvig formulering, men jag hoppas ni missförstår mig rätt.

 

Att V har på sig sin mask genom hela filmen är inget som är negativt, tvärtom enligt mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med, V måste ha sin mask. Det jag menar är att det i en film enligt mig blir lite problematiskt att låta karaktären ha så mycket dialog. Det fungerar i serien men inte riktigt i filmen. Sen tycker jag att V som karaktär i filmen är lite för dramatisk och teatraliskt. Än en gång, det som fungerar i en serie blir inte alltid lika bra på film.

 

Bra film med intressanta frågeställningar. Den franska motståndsrörelsen sågs ju som terrorister av tyskarna på samma sätt som palestinska frihetskämpar idag ses som terrorister av Israel.

 

Men, men...jag ska hyra och se den igen. Fast först måste jag ta mig igenom karnevalsdag nr 2. :)

 

EDIT: Liknelsen är inte dum nemo. Även om just detta inte drabbat bin Laden så är det ju ur precis liknande scenarion som terrorn uppstått.

Länk till kommentar
Share on other sites

Detta blir ett gnäll inlägg.

 

Är sjukt trött på såna här hjärndöa filmer i Tarantino-anda. Släng in en massa explosioner och en huvudkaraktär som har en ideologi om hur man kan förändra samhället, så jublar publiken.

 

Så fort någon gör något som är "annorlunda" motför vad folk är vana vid så blir de imponerade och tycker filmjäveln är bra. Jag hatar allt vad som har med Tarantino, Lynch och C/O att göra.

 

Visserligen tar det upp politiska ämnen. Men bara det gör inte filmen bra. Det enda som jag tyckte var bra i filmen, är något som är redan nämnt. Att han valde att inte visa sin identitet, fast istället låta själva ideologien vara personen bakom masken.

 

Sen får Nemo förklara vad han menade med skildring med Usama B, laden. För den var ganska korkad enligt min mening. Men jag vill höra vad han igentligne menade innan jag börjar med att argumentera emot.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Anna_Dea]Detta blir ett gnäll inlägg.

 

Så fort någon gör något som är "annorlunda" motför vad folk är vana vid så blir de imponerade och tycker filmjäveln är bra. Jag hatar allt vad som har med Tarantino, Lynch och C/O att göra.

.[/citat]

 

Jag tyckte att filmen var bra för att den underhöll mig hela berättelsen igenom. Samt lämnade ett intryck. Sen om det var en annorlunda film eller ej,.. det bryr jag mig inte om.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=El Turboroberto][citat=Anna_Dea]Detta blir ett gnäll inlägg.

 

Så fort någon gör något som är "annorlunda" motför vad folk är vana vid så blir de imponerade och tycker filmjäveln är bra. Jag hatar allt vad som har med Tarantino, Lynch och C/O att göra.

.[/citat]

 

Jag tyckte att filmen var bra för att den underhöll mig hela berättelsen igenom. Samt lämnade ett intryck. Sen om det var en annorlunda film eller ej,.. det bryr jag mig inte om.[/citat]

 

Det är ju skillnad mellan bra film och bra film. Om du tycker en film är bra tackvare den är underhållande, så är ju som sagt varenda eviga b-komedi bra. Nu riktar jag inte mot din smak, mer som ditt sätt att se bra film på.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Anna_Dea]Så fort någon gör något som är "annorlunda" motför vad folk är vana vid så blir de imponerade och tycker filmjäveln är bra. Jag hatar allt vad som har med Tarantino, Lynch och C/O att göra. [/citat]

 

Jag ber om ursäkt för att jag blir lite off-topic, och i synnerhet mot dig Anna_Dea (ta det inte personligt), men jag tycker att både Lynch och Tarantino (i synnerhet den förra) är betydligt mer kompetenta regissören än den där...vad han nu hette...som gjorde en film om en båt som rammade ett isberg och sjönk...;)

 

Måste jag tillägga att jag hatar sentimentalt och förutsägbart hollywood-dravel i Camerons och Spielbergs anda...

 

Måste dock erkänna att både Cameron och Spielberg har gjort chyssta rullar i sina tidiga år innan de sålde sin själar till den store satan (för att använda ett Bin-Laden uttryck).

 

Har nu inte sett V för vendetta men gissar att detta är en film helt i min smak.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Anna_Dea]Detta blir ett gnäll inlägg.

 

Är sjukt trött på såna här hjärndöa filmer i Tarantino-anda. Släng in en massa explosioner och en huvudkaraktär som har en ideologi om hur man kan förändra samhället, så jublar publiken.

 

Så fort någon gör något som är "annorlunda" motför vad folk är vana vid så blir de imponerade och tycker filmjäveln är bra. Jag hatar allt vad som har med Tarantino, Lynch och C/O att göra.

 

Visserligen tar det upp politiska ämnen. Men bara det gör inte filmen bra. Det enda som jag tyckte var bra i filmen, är något som är redan nämnt. Att han valde att inte visa sin identitet, fast istället låta själva ideologien vara personen bakom masken.

 

Sen får Nemo förklara vad han menade med skildring med Usama B, laden. För den var ganska korkad enligt min mening. Men jag vill höra vad han igentligne menade innan jag börjar med att argumentera emot.[/citat]

 

Nu tycker jag att du är ute och åker båt. Vilken Tarantino-film innehåller en huvudkaraktär med en ideologi att förändra samhället? Eller vart ser du likheterna mellan V for Vendetta och Tarantino?

 

Alla annorlunda filmer är inte bra, ta det senaste svenska exemplet, Storm. Efter år av polisfilmer och mobbade tonåringar kommer det en HELT annorlunda film, var den bra? Nej, inte enligt mig iaf, frisk fläkt men ingen "storm". Och att V for Vendetta skulle vara en annourlunda film i stil med Lynch-filmer är ju bara helt fel, vilka filmer har du sett egentligen. V for Vendetta är annorlunda på en punkt och då kommer vi till min "korkade" jämförelse. V är en terrorist som vi känner sympati för och att ha en terrorist som protagonist i en film i dagens samhälle är kontroversiellt, precis som om det skulle göras en film om Bin Ladin och få publiken på hans sida. Bara man vinklar den rätt så.

 

Och sen förstår jag inte varför du hyser sånt agg mot Lynch, du gillar väl symbolik? Lynch's filmer behöver du ju t.ex inte se 100 ggr för att hitta teorier om vardagliga saker som händer. Och om du inte gillar hans annorlunda filmer så tycker jag att du ska se "Elefantmannen", där har du en av världens bästa filmer. En av dagens stora konstnärer finner du i Lynch, vilket man inte kan säga om James Cameron, även fast han är en skicklig regissör.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Anna_Dea]Detta blir ett gnäll inlägg.

 

Är sjukt trött på såna här hjärndöa filmer i Tarantino-anda. Släng in en massa explosioner och en huvudkaraktär som har en ideologi om hur man kan förändra samhället, så jublar publiken.

 

Så fort någon gör något som är "annorlunda" motför vad folk är vana vid så blir de imponerade och tycker filmjäveln är bra. Jag hatar allt vad som har med Tarantino, Lynch och C/O att göra.

 

Visserligen tar det upp politiska ämnen. Men bara det gör inte filmen bra. Det enda som jag tyckte var bra i filmen, är något som är redan nämnt. Att han valde att inte visa sin identitet, fast istället låta själva ideologien vara personen bakom masken.

 

Sen får Nemo förklara vad han menade med skildring med Usama B, laden. För den var ganska korkad enligt min mening. Men jag vill höra vad han igentligne menade innan jag börjar med att argumentera emot.[/citat]

 

Då låter det som du inte förstått någonting alls av deras filmer, & just hjärndöda filmer är vad du vill ha.

Själv gillar jag filosofiska filmer & sånna där man får tänka själv.

Att jämföra action med tanklöshet är inte speciellt slugt i sig. Har du ens minsta aning om vad väskan innehåller i Pulp Fiction? Eller vad Lost Highway egenligen handlar om? Eller kunde du över huvud taget följa handligen i Butterfly Effect, Jacob's Ladder eller Dark City?

Vidare är V For Vendetta baserad på en sjukt bra & välskriven grafisk bok.

Alla skumma & udda filmer är dessutom inte bra. Trots att jag formligen älskar vad den blev som långfilm så var exempelvis den ursprungliga kortfilmen THX 1138 nåt av det tråkigaste jag sett.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TomStac][citat=Anna_Dea]Så fort någon gör något som är "annorlunda" motför vad folk är vana vid så blir de imponerade och tycker filmjäveln är bra. Jag hatar allt vad som har med Tarantino, Lynch och C/O att göra. [/citat]

 

Jag ber om ursäkt för att jag blir lite off-topic, och i synnerhet mot dig Anna_Dea (ta det inte personligt), men jag tycker att både Lynch och Tarantino (i synnerhet den förra) är betydligt mer kompetenta regissören än den där...vad han nu hette...som gjorde en film om en båt som rammade ett isberg och sjönk...;)

 

Måste jag tillägga att jag hatar sentimentalt och förutsägbart hollywood-dravel i Camerons och Spielbergs anda...

 

Måste dock erkänna att både Cameron och Spielberg har gjort chyssta rullar i sina tidiga år innan de sålde sin själar till den store satan (för att använda ett Bin-Laden uttryck).

 

Har nu inte sett V för vendetta men gissar att detta är en film helt i min smak.[/citat]

 

Du får utveckla gärna vad som gör dem mer kompetent än James Cameron? Utan att det ska bygga på din anti-hollywood syn, som jag tror spelar en ganska stor roll in här.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Anna_Dea][citat=El Turboroberto][citat=Anna_Dea]Detta blir ett gnäll inlägg.

 

Så fort någon gör något som är "annorlunda" motför vad folk är vana vid så blir de imponerade och tycker filmjäveln är bra. Jag hatar allt vad som har med Tarantino, Lynch och C/O att göra.

.[/citat]

 

Jag tyckte att filmen var bra för att den underhöll mig hela berättelsen igenom. Samt lämnade ett intryck. Sen om det var en annorlunda film eller ej,.. det bryr jag mig inte om.[/citat]

 

Det är ju skillnad mellan bra film och bra film. Om du tycker en film är bra tackvare den är underhållande, så är ju som sagt varenda eviga b-komedi bra. Nu riktar jag inte mot din smak, mer som ditt sätt att se bra film på.[/citat]

 

Jag skrev även att den lämnade ett intryck, väckte en tanke. Jag ser skillnad på en bra film och en underhållande b-rulle. Så mitt sätt att se bra film på är nog helt under kontroll. Tack ändå.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_]Nu tycker jag att du är ute och åker båt. Vilken Tarantino-film innehåller en huvudkaraktär med en ideologi att förändra samhället? Eller vart ser du likheterna mellan V for Vendetta och Tarantino?[/citat]

 

Nu syftade jag mest på hur filmen går i för takt. Tarantinos filmer tynger mest på hans sätt att framföra dialoger. Samma sak med V i denna film.

 

[citat=_nemo_]Alla annorlunda filmer är inte bra, ta det senaste svenska exemplet, Storm. Efter år av polisfilmer och mobbade tonåringar kommer det en HELT annorlunda film, var den bra? Nej, inte enligt mig iaf, frisk fläkt men ingen "storm". Och att V for Vendetta skulle vara en annourlunda film i stil med Lynch-filmer är ju bara helt fel, vilka filmer har du sett egentligen. V for Vendetta är annorlunda på en punkt och då kommer vi till min "korkade" jämförelse. V är en terrorist som vi känner sympati för och att ha en terrorist som protagonist i en film i dagens samhälle är kontroversiellt, precis som om det skulle göras en film om Bin Ladin och få publiken på hans sida. Bara man vinklar den rätt så.[/citat]

 

Nu tog du "alla" lite väl bokstavligt talat. Jag menade så fort någon film är udda så tycker folk det är genialiskt att det är så, för att de det blir annorlunda för dem. Saker som man inte vet själv blir man imponerad av. Lynch gör något udda filmer. Och vad är deras anhängares åsikter om dem? (Märk att JAG tycker dem är dåliga)

 

Sen att dra en jämnförelse med Bin laden är DUMT. Bin laden dödar oskyldiga människor, medans V dödar de som är på "fel" sida. Jag tycker det ska krävas en hel del för att kunna rättfärdiga att döda en annan person. Men det är en annan sak än vad vi pratar om.

 

[citat=_nemo_]

%2$s skrev:
Och sen förstår jag inte varför du hyser sånt agg mot Lynch, du gillar väl symbolik? Lynch's filmer behöver du ju t.ex inte se 100 ggr för att hitta teorier om vardagliga saker som händer. Och om du inte gillar hans annorlunda filmer så tycker jag att du ska se "Elefantmannen", där har du en av världens bästa filmer. En av dagens stora konstnärer finner du i Lynch, vilket man inte kan säga om James Cameron, även fast han är en skicklig regissör.

 

Lynch filmer består mest av bara teorier. Ta bara Mullholland Drive t.ex. Hur många förstår den? Ta any given forum som de pratar om den filmen så kommer 98% bestå av frågor om vad filmen handlar om och vad som hände där och där?

 

Sen om du inte fortfarande förstår vad jag menade med händerna i Titanic, så tycker jag att du kanske ska läsa Filosofi, psykologi och lite Astronomi.

 

Sen får du utveckla vad "kostnär" inom film är. Och vad som gör Lynch en större kostnär än Cameron. och jag vill gärna ha konstruktivt kritik, och inge "Cameron gör Hollywood-smörja bla bla bla"

 

Elefantmannen ska jag se något gång.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...