Gå till innehåll

Komponera egen musik


Andreas Furumo

Recommended Posts

Hej på er,

 

Fick tag på Reason för ett bra tag, lekte lite med det och jag gillade det starkt. Använde en MIDI interface som jag laddade ner, men det var för svårt att få nåt bra ut av det.

 

Snabbspola fram till idag.

 

Ska bli mer seriös med mitt filmskapande, och då vill jag även komponera egen musik. Tänkte då på Reason och hur jäkla bra det var, men samtidigt hade jag ingen vettig keyboard. Så nu har tiden kommit för mig att köpa en midiklaviatur som jag kan koppla till datorn och skapa musik för mina kortisar.

 

Men är en midiklaviatur och ett musikprogram det enda jag behöver? Behöver jag köpa nåt kort till datorn, kablar, osv? Detta behöver jag er hjälp med, samt vilken midiklaviatur som är bäst för mig. Har kikat på den här, som ska vara bra för nybörjare:

 

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=154066&artno=138711

 

Komponera egen musik är ett helt nytt område för mig, så jag vet inte om det är en bra midiklaviatur eller inte. Vill skapa musikstycken med inslag av piano, orkester, etc. a la Hans Zimmer och John Williams. Duger den midiklaviaturen till det?

 

Tack så mycket för er tid. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska du bara köra midi och med mjukvarusyntar etc så behöver du inget mer, ett ljudkort för att få ut ljudet ur datorn men det är det ju alltid inbyggt nu för tiden. Och klaviaturen kopplar du ju via usb så du behöver ju inget ljudkort med midi in heller. Vill du däremot använda externa midienheter behöver du ett midiinterface också, eller ett ljudkort som har midi ut.

 

Midiklaviaturen du länkade till hade ju 49 tangenter, jag hade gärna velat ha fler, typ 72 i allafall. Men det är ju en smaksak, vad och hur man spelar.

Du skulle ju kunna kika lite på vad andra mjukvarusyntar kostar om du vill köpa till fler än de som finns i reason. Har dock inte använt programmet själv så vet inte hur mycket som finns i, vet bara att det är väldigt uppskattat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag producerar själv musik (trance) och har avänt reason i många år men om man ska göra musik på professionell nivå så rekommenderar jag att anända Cubase eller Logic som är utmärka sequencer program. Reason stödjer heller inte midi plug ins vilket är ett stort minus, sedan om du är intresserad så kan jag nog nämna ett bra program för filmmusikskapande. Nämligen en producent polare som använde det och det lät helt suveränt, som ifrån vilken hollywood rulle som helst :), kommer dock inte ihåg namnet just nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

MIDI-plugins?

Vad är det för effekt du vill uppnå? Själv föredrar jag att hålla alla delayeffekter rent ljudmässiga, Harmonizer tycker jag är onödigt meckigt att använda normalt sett, & arpeggio måste jag erkänna att jag inte är nåt större fan av :-)

 

Resultatet är inte väldigt beroende på vilket program man anvä'nder så länge det har bra algirithmer.

En bra musiker kan bli en ny Vangelis med en gammal Cakewalk, medans en usel dito fortfarande är kass trots ett pissdyrt Pro Tools HD Excell eller liknande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill du göra musik i "bästa" kvalitet, använd dig av ett ordenligt program och kör över ReWire istället. Logic eller det tidigare nämna Cakewalk är utmärkta program, men för ReWire är Cubase det riktiga.

 

Istället för att köpa en massa Refills, sattsa de pengarna (och en aning till) på hyfsad inbandnings hårvara. För att förr eller senare vill man ändå ha en akustisk gitarr som kompar/spelar, eller sång som inte går att skapa via MIDI, och då är det bra att ren ha en audio inbandings möjlighet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du ska använda bara Reason för att komponera musik till rörlig bild så behöver du antagligen en videospelare som kan synkas till sequencern. Som tur är för dig så finns det en som fungerar med ReWire: http://www.grantedsw.com/revision/

 

Annars är mitt förslag att du skaffar Cubase som redan har inbyggd videospelare, och för att inte nämna, stöd för tempoautomation i sequencern. Men just den möjligheten dyker väl antagligen upp i Reason snart för jag har sett många önska det på forumet. Hur som helst, du får fler även möjligheter att spela in levande instrument och just nu finns det en hop med bibliotek för vst-samplers som låter MYCKET bättre än Reasons orkesterbibliotek och har MÅNGA fler artikulationer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Geez, nu blev det ännu svårare...

 

Jag vill inte bli nåt proffs, bara göra hyfsad musik till mina produktioner. Duger inte en midiklaviatur och Reason till detta, eller måste man ut och spendera en förmögenhet på saker man inte förstår? Jag kanske har missförstått vad en midiklaviatur är. Vill plugga i nåt i datorn så jag kan spela på en keyboard (likt piano) istället för på tangentbordet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, med reason får du bra kvalitet, inte äns frågan om saken. Och om du bara vill göra något mer simplare, men ändå få någon hyfsad kvalitet, är reason ett bra val. Använder det själv för musik, till en viss grad, sedan för lite mer avancerat, måste man övergå till bättre program.

 

ett litet tips. skaffa dig ett par bra monitorer (om du inte har det redan).

 

lycka till..:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Andreas, en 49 klaviatur duger utmärkt om du skall göra den musik du tänkt dig. om du behöver andra oktaver är det lätt ordnat på klaviaturen. Jag har arrangerat mycket symfonisk musik i Reason(på en 49 tangenters), och det centrala är att använda många ljud och ha ett kritiskt öra. Lycka till!

/Patrik

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=R.R Studio]Högtalare..;)...Studio monitors, ljudet som du hör måste ju vara rätt återgivet. Så att när du mixar, så mixar du det "rätta" ljudet[/citat]

 

Är lite förvirrad, hehe. Menar du en skärm för att mixa/komponera musik på och en skärm för uppspelning av filmen så man får in musiken där man vill ha det? Eller är jag helt ute och cyklar? :P

 

Men det fixar väl ReVision? Tråkigt att vara en nybörjare, men man måste väl börja nånstans, eller hur? ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

..inte ritktigt så ja menade..:D

 

Musik är ljud, och för att man skall kunna höra ljudet behövs det högtalare.

På "musik språk" är monitorer samma sak som högtalare.

 

Dvs istället för att man säger "hörru, jag köppte nya högtalare" så säger man "hörru, jag köppte nya monitorer". Det har inget o göra med skärm eller något visuellt.

 

Sen finns det två typer av monitorer, aktiva och passiva. Skillnaden är att passiva behöver en förstärkare som ger signalen ( ex mixerbord ), medan de aktiva har en liten inbyggd förstärkare.

 

Så här ser audio/studio monitorer ut

http://www.zzounds.com/cat--M-Audio-Monitors--3222

 

Så vad jag menade med mitt inläg ovan, är at du borde köpa ett par hyfsade monitorer, högtalare, så att den musiken du komponerar, spelas upp i de rätta frekvenserna. Så att man inte gör en fel mix p.ga att man har hört ljudet fel från början...

 

Hoppas det belv lite klarare nu, men fråga gärna om du ännu undrar nåt..:D

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Andreas Furumo]Är såna monitorer verkligen nödvändiga? Dom är inte billiga precis. :D[/citat]

 

Jag lovar dig, det finns mycket dyrare... M-Audio och kanske framförallt Edirol har några rätt billiga. Försöker övertala mig själv att såna är mycket bättre än datorhögtalare men har inte kommit till skott än..

Länk till kommentar
Share on other sites

Det viktigaste är att ni lär er högtalarna, inga är väl perfekta för alla. Jag tror jag gör bättre mixar i våra blue sky som jag vant in mig i än i dom fetaste genelecarna. Men är ju roligare att lära sig några som man tycker låter bra från början, och som man tycker att man hör det mesta i. Är även viktigt att man trivs med dom och att man kan lyssna länge utan att det börjar sticka i öronen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Luzer]Det viktigaste är att ni lär er högtalarna, inga är väl perfekta för alla. Jag tror jag gör bättre mixar i våra blue sky som jag vant in mig i än i dom fetaste genelecarna. Men är ju roligare att lära sig några som man tycker låter bra från början, och som man tycker att man hör det mesta i. Är även viktigt att man trivs med dom och att man kan lyssna länge utan att det börjar sticka i öronen.[/citat]

 

Jepp, håller med.

 

Har själv alltid använt Genelec, trivs bra med dem och tycker att de fungerar just så som monitorer skall göra.

 

Men till slut är det ju, som du sa redan, helt personligt.

Men visst klarar man sig utan monitorer. Med en rätt hyfsad stereo kan man nog göra en del, bara "pricken på I et" när det gäller mixning kommer nog från monitorerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Hallå igen...

 

Nu ska jag beställa min midiklaviatur den här veckan. Satte och kollade lite på ReVision till Reason och då läste jag nåt som gjorde mig förbannad. ReVision fungerar bara på Mac och jag sitter på Windows XP. Finns det inget liknande som ReVision till Reason och som fungerar på Windows XP?

Länk till kommentar
Share on other sites

Men har inte Reason videostöd redan från början? Misstänker det är därför du vill ha ReVision?

 

Har inte sett det nånstans i Reason. Jo, det är därför jag vill ha ReVision, men det fungerar tyvärr bara på Mac. Som någon skrev kan det vara jobbigt att mixa musik som ska synkas ihop med video när man inte kan se det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...