Gå till innehåll

Extern mic till stereokamera?


c3400

Recommended Posts

Tjenare.

 

Nu är det så att jag ska köpa mig en ny kamera. Jag har siktat in mig på Canon MV890, som både spelar in i stereo, och har extern mic-ingång. Då är frågan; blir ljudet bäst med en lös monomikrofon, eller med kamerans egna stereo? Och hur vet jag förresten om den mikrofonen jag redan har, är en stereo eller mono?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ähum. Den sista frågan löste jag själv, nu precis efter mitt förra inlägg. Jag kollar självfallet bara på kontakten i andra änden av mikrofonsladden. Har kontakten två plaststreck över metallen, ja då är det stereo, och om där bara är ett streck, då är det en monomikrofon. Jag hoppas det stämmer?

Länk till kommentar
Share on other sites

Plaststreck?

Vad är det för mik och modell?

 

Generellt kan man säga att har du miken på kameran så blir det aldrig riktigt bra ljud eftersom du får med mycket kamerasurr, både akustiskt och stomljud. Sen är det klart att ljudet kan bli bättre om miken i (på?) kameran inte är någon höjdare och du väljer att köpa en ny som du ändå har på kameran. Men det bästa är att ha miken bort från kameran och så nära skådespelaren som möjligt, eller det man vill ta ljud på.

 

Och du är inte "låst" till en monomik om du väljer att ha en lös mik, fast dialog är bättre att ta upp i mono, medans tex atmosfär är roligare att ha i stereo.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, sånadär plaststreck du vet..! Den här bilden föreställer en stereokontakt:

http://www.letsshop.no/img/cache/img_-1710074075_0.jpg,

och den här en monokontakt:

http://www.hama.de/bilder/00042/abb/00042820abb.jpg

Som synes, är skillnaden antal plaststreck på kontakten. Hoppas det här förklarar vad jag menar. Men som sagt, är det redan löst.

 

Min mikrofon är en stereomikrofon. Modellen, om det nu gör någon skilnad, är Fico UMD-328. Jag har en annan också som jag inte vet vad den heter.

 

Och angående mikrofonen I eller PÅ kameran... På Canon MV890 sitter micen inbyggd precis under kameralinsen. Alltså I kameran. Jag antar att man säger PÅ om micen sitter på en liten utstickande pinne.

Jag hade tänkt ha min Fico på en bom (allstå på en mycket längre pinne), och en bra bit från kameran själv. Antagligen ger det en bra mycket bättre ljudupptagning, särkilt vid scener där personen som pratar inte är jättenära kameran. Alltså nästan hela tiden...

 

Varför tycker du att det är bättre att ha dialog i mono?

Länk till kommentar
Share on other sites

Dialog i mono är mycket bättre bland annat eftersom rösten måste vara både tydlig & inte får distrahera genom att vandra runt.

Men framför allt eftersom det är mycket mer svårmixat med stereodialog, speciellt som man inte vinner någonting på det.

Sen är det slöseri på kanaler i ljudläggningen åsså, men det är ett mindre problem jämfört med mixsituationen :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett tips om du funderar på att köpa en externmic är att du googlar lite på Røde VideoMic. Den är troligen långt från den bästa mic man kan köpa, men pris prestanda är mycket bra (enligt min mening). Googla lyssna och läs lite om den, finns massor av ljudtest på den.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=c3400]Ja, sånadär plaststreck du vet..! Den här bilden föreställer en stereokontakt:

http://www.letsshop.no/img/cache/img_-1710074075_0.jpg,

och den här en monokontakt:

http://www.hama.de/bilder/00042/abb/00042820abb.jpg

Som synes, är skillnaden antal plaststreck på kontakten. Hoppas det här förklarar vad jag menar. Men som sagt, är det redan löst.

 

Min mikrofon är en stereomikrofon. Modellen, om det nu gör någon skilnad, är Fico UMD-328. Jag har en annan också som jag inte vet vad den heter.

 

Och angående mikrofonen I eller PÅ kameran... På Canon MV890 sitter micen inbyggd precis under kameralinsen. Alltså I kameran. Jag antar att man säger PÅ om micen sitter på en liten utstickande pinne.

Jag hade tänkt ha min Fico på en bom (allstå på en mycket längre pinne), och en bra bit från kameran själv. Antagligen ger det en bra mycket bättre ljudupptagning, särkilt vid scener där personen som pratar inte är jättenära kameran. Alltså nästan hela tiden...

 

Varför tycker du att det är bättre att ha dialog i mono?[/citat]

 

Ah...du menar så :) Jo det har du rätt i, fast man får skilja på kontakter och signaler, dom har inte så mycket med varandra att göra. Det hade mycket väl kunnat vara en monomikrofon du hade även med en stereokontakt, antingen att man bara utnyttjar 2 av kontaktpolerna, eller att den är balanserad. Även om det är ovanligt att mikar med minitele är balanserade.

 

Kör med din fico mik och lyssna hur resultatet blir, är du inte nöjd kan du ju börja spana på en annan bättre mik. Men tänk INTE att mono=dåligt och stereo=bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]Dialog i mono är mycket bättre bland annat eftersom rösten måste vara både tydlig & inte får distrahera genom att vandra runt.

[/citat]

Jaha, ni menar om det bara är EN röst? Jag menar nog att om man har två personer i bild, som pratar med varandra, person ett till vänster, och person två till höger, då är det bäst att ha person etts röst lite starkare i vänster högtalare, och person tvås röst lite starkare i höger. Eller bäst kanske inte är det rätta ordet, men det lär ju ge, som sagt, en lite bättre ljudupplevelse.

 

[citat=Luzer]...fast man får skilja på kontakter och signaler, dom har inte så mycket med varandra att göra. Det hade mycket väl kunnat vara en monomikrofon du hade även med en stereokontakt, antingen att man bara utnyttjar 2 av kontaktpolerna, eller att den är balanserad. Även om det är ovanligt att mikar med minitele är balanserade.

 

Kör med din fico mik och lyssna hur resultatet blir, är du inte nöjd kan du ju börja spana på en annan bättre mik. Men tänk INTE att mono=dåligt och stereo=bra.

[/citat]

Ja, det är ju klart. Det tänkte jag inte på. hmmm... Jaha. Hur vet jag då om min mic är en stereo eller mono? Men jag ska nog försöka blanda både monoljud och streoljud i mina filmer. Lite olika ljud i högtalarna när ljud syns på sidan av skärmen, och inte så jättemycket konstigheter som distraherar. Man får väl experimentera med ljudet lite innan man söker sig på att större projekt. Så att inget går fel i den stora produktionen... :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ash]om man har en stereomik då? blir det bättre av att bara spela in i en kanal? dvs sänka en kanal helt.[/citat]

Nej har du en stereomik så spela in i stereo och slå ihop till mono i efterhand om du vill.

 

[citat=c3400]

Jaha, ni menar om det bara är EN röst? Jag menar nog att om man har två personer i bild, som pratar med varandra, person ett till vänster, och person två till höger, då är det bäst att ha person etts röst lite starkare i vänster högtalare, och person tvås röst lite starkare i höger. Eller bäst kanske inte är det rätta ordet, men det lär ju ge, som sagt, en lite bättre ljudupplevelse.

[/citat]

Vi menar alla röster, vid ljudupptagning av dialog tar man det alltid i mono, sen om man vill panna vissa delar till olika ställen i ljudbilden så gör man det i efterbearbetningen. Men är båda personerna i bild så väljer jag alltid att lägga dom i mitten ändå. Det är bara om någon ropar eller pratar utanför bild man kanske väljer att lägga dom lite mer åt något håll. Är ju en smaksak.

 

Och ang. mikrofonen, om det är den här du har? http://www.accessorywarehouse.com/shop/products/UDM-328.html

Så rekomenderar jag att köpa en annan. Dels är detta en dynamisk mikrofon och du måste vara typ max 15cm från ljudkällan för att få hyffsat ljud. Och även om du är jättenära med miken så misstänker jag att du inte får så bra ljud ändå. Lägger du en tusenlapp på en mik så kommer du garanterat märka mycket skillnad i ljudet.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=c3400]

Jaha, ni menar om det bara är EN röst? Jag menar nog att om man har två personer i bild, som pratar med varandra, person ett till vänster, och person två till höger, då är det bäst att ha person etts röst lite starkare i vänster högtalare, och person tvås röst lite starkare i höger. Eller bäst kanske inte är det rätta ordet, men det lär ju ge, som sagt, en lite bättre ljudupplevelse.

[/citat]

 

Nej. SOm komplement till vad Luzer skrev så brukar halt om halvt en regel vara att alla röster som syns i bild alltid är hårt i centrum & enbart röster off-screen panoreras till antingen sidhögtalarna ellr surroundet.

Har lika mycket att göra med att det skulle bli väldigt onaturligt på en TV som att det skulle vara väldigt irriterande om man satt på en kant på bio & bara hörde den närmsta dialogen speciellt tydligt.

 

FInns dock mycket konstfilm, & har även gjort mycket sånt själv, där rösterna ständigt rör sig omkring i rummet, men då måste man veta på i vilket format filmen ska spelas upp & hur långt man kan gå utan att det låter fan.

Lämpar sig inget vidare om man planerat använda diskret musik i samma film eftersom konceptet fram/bak/sidleds plötsligt inte blir lika självklart.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Luzer]Och ang. mikrofonen, om det är den här du har? http://www.accessorywarehouse.com/sh...s/UDM-328.html

Så rekomenderar jag att köpa en annan. Dels är detta en dynamisk mikrofon och du måste vara typ max 15cm från ljudkällan för att få hyffsat ljud. Och även om du är jättenära med miken så misstänker jag att du inte får så bra ljud ändå. Lägger du en tusenlapp på en mik så kommer du garanterat märka mycket skillnad i ljudet.[/citat]

Nja, min mikrofon ser ut så där, men den är beige. Och så har den en annan kontakt. Inte nån 6,5 mm. Men det kan ju mycket väl vara så att det är samma modell, men olika versioner.

Och ja, det stämmer. Det är ju egentligen en mic anpassad för personer att hålla i, te x vid evenemang, intervjuer och sånt där. Så alla andra användningsområden där ljudkällan är längre bort från micen än 15 cm, borde inte ge något ljud alls. Nästan. frågan är om det inte ändå blir bättre än med kamerans inbyggda.

Och så har jag ju den andra micen, som jag inte vet vad den heter, har den inte här hemma nu nämligen. Den är bättre än Fico'n, men antagligen inte som mic på bom. Det är en mic av samma typ som min Fico, så 15 cm-regeln lär ju fortfarande gälla. :(

 

Men min budget är det ännu värre med. När kameran är köpt, har jag nog inte mycket pengar kvar att lägga ut på filmutustning på ett tag. Men vi får väl se. Jag slka väl lära känna min nya maskin innan jag börjar på något större.

 

[citat=Christian van Caine]...alla röster som syns i bild alltid är hårt i centrum & enbart röster off-screen panoreras till antingen sidhögtalarna ellr surroundet.[/citat]

Aha, okej. Då ska jag tänka på det. Tack för tipset! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Hej!

 

Måste bara ställa en lien "bifråga" till diskutionen....

 

Om det nu är så bra med monomickar och ljudet blir så klart och tydligt, varför sitter det då externa stereomikrofoner pa alla bättre videokameror?

Typ XL1 XL2 PD 150 PD 170

 

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Externa?? Nej, dom är interna. & ingen av dom du räknat upp är rena proffskameror.

Semipro-kameror har det för att inte verka snåla & för att dom vet att dom som ska använda ljudet seriöst endå inte kommer gå via den interna.

Sen har inte PD-50 eller 170 inbyggd stereomick, dom har fäste för en medföljande mini-shotgun i mono.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har jag nämt något om proffskameror? Ok, medföljande mic då..

Micken som följer med vid köp på en PD 150-170 o XL 1-2

Det är monomikrofon som följer med PD150/PD170, Sony ECM-NV1. Till XL1/2 är följer väl extern mikrofon öht inte med kameran om jag inte minns fel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mikrofonen som följer med Sony Pd 170 är inte mono! DET ÄR EN STEREOMIC

Samma gäller Canons XM serie och XL-serie.

Du menar kamerans inbyggda mikrofoner och jag menar den externa mikrofonen till kamerorna. Till Canon XM2 följer det dessutom öht inte med någon extern mikrofon.

 

Till PD170 medföljer detta:

AC-adapter AC-L15, Batteri NP-F330, Electret Condenser Microphone ECM-NV1, Vidvinkellins VCL-HG0758, Motljusskydd LSF-S58, Linsskydd, i.LINK kabel, Bärrem, AV-kabel, Färrkontroll RMT-811.

 

Mikrofonen, Electret Condenser Microphone ECM-NV1, som medföljer PD170 kan du läsa mer om här: Sony ECM NV1 - microphone - Full specifications Är den mono eller stereo?

Länk till kommentar
Share on other sites

Mikrofonen som följer med Sony Pd 170 är inte mono! DET ÄR EN STEREOMIC

Samma gäller Canons XM serie och XL-serie.

 

Seriöst, har du över huvud taget ens sett kamrorna i verkligheten?

Det är en MONO-mick i lobar/hypercaridioid som följer med PD-150/170. Vad har du fått att den skulle vara stereo från?

Det är VX-serien som har inbyggda stereomickar, & VX är en mer budgetinriktad variant av deras semi-pro.

Länk till kommentar
Share on other sites

Spelar väl ingen roll vad det är för mik på kameran kan jag tycka då ljudet fortfarande blir olika former av dåligt. Om jag filmar med en semesterkamera och lägger ljudet på en sån nivå så vill jag också ta upp ljudet i stereo direkt. Men på bättre 3 ccd kameror kanske man inte prioriterar ljudet på samma sätt då man räknar med att man tar upp det med en annan mik sepparat, vilket jag kan tycka är ganska bra. Köper man en bra kamera vill man ha kvalite på bild och inte betala flera tusen extra för bra mik som ändå ska sitta på kameran!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ibland kan faktiskt den medföljande (& helst externt kopplade) micken vara riktigt användbar.

Många jag känner som håller på med dokumentärfilm har inte möjlighet att plocka med sig speciell nisse på ljud, så dom måste köra direkt från kameran varesig dom egentligen vill eller inte.

Sen kan det vara att utrymmet man ska spela in på är väldigt litet & man endå ska eftersynca. Då måste man ha så bra grundljud som möjligt, men endå hålla sig mobil.

Boomad mick är alltid bäst rent ljudmässigt, men det är inte alltid det funkar av andra orsaker.

....& lavalier/myggor är fortfarande ingen lösning, dom är en kompromiss ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

OK!

Det är kanske så? Jag tycker bara att vilken test man än läser så står det klart och tydligt att den spelar in i stereo. Går man in på smartson eller pricerunner eller cammcorder R och läser om kamerorna så skriver dom i alla fall att det är stereo.

Men säger ni att det inte är så...då ljuger dom väl..!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker bara att vilken test man än läser så står det klart och tydligt att den spelar in i stereo.

Ja, kameran spelar in stereo under förutsättning att man har en stereomikrofon eller två monomikrofoner. Jag hittade ingenstans där det står att tex medföljande mikrofonen till PD170 är en stereomikrofon. Skicka gärna länk...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...