Gå till innehåll

Gå baklänges?


neolit

Recommended Posts

I en musikvideo kunde man se "Coldplay" där han går baklänges, samtidigt som han sjunger. Är det komplicerad att göra detta? Hur gör man det?

 

Alltså, har tänkt på att få skådespelaren/artisten att gå baklänges helt enkelt och sjunga, vet inte hur det skulle se ut, men jag kan tänka mig att det inte skulle bli som om man tog och gjorde på någon videoredigerings program så att artisten går baklänges med behåller så att säga sitt sjungande, inte sjunga baklänges med :)

 

vh/ Neo

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, alltså att gå baklänges och sjunga hade jag också den tanken, men som den sista skrev, skulle nog inte se så bra ut. Men, jag får ändå lösa detta på något sätt. Undrar hur "Coldplay" har gjort detta. Någon som sett hans musikvideo. Det är i och för sig några år detta visades men tänkte ha ett exempel som någon mins.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan väl prova dra en grön huva över huvudet på honom och filma honom när han går framåt, sedan filma honom när han har en grön tröja och sjunger låten still stående. Sedan green screena, ta "gå" klippet baklänges, tracka ihop huvudet och kroppen...borde väl se ok ut om man gör det ordentligt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför krångla till det?

Man behöver inte nödvändgtvis lära sig sången helt perfekt baklänges för att få ett väldigt trovärdigt resultat.

Den effekten är väldigt enkel, speciellt om man inte kör för långa sequenser åt gången & låter skådespelaren/sångaren få god tid på sig att lyssna igenom låten åt fel håll & träna upp sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=lilla_farbrorn]Jo, jag har sett den videon ett flertal gånger och jag är övertygad om att de gjort på det sättet jag nämnde tidigare.[/citat]

 

Bekräftas. Såg ett program där de visade hur de gjorde videon, och sångaren lärde sig mima låten baklänges.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Usarpe89]Man kan väl prova dra en grön huva över huvudet på honom och filma honom när han går framåt, sedan filma honom när han har en grön tröja och sjunger låten still stående. Sedan green screena, ta "gå" klippet baklänges, tracka ihop huvudet och kroppen...borde väl se ok ut om man gör det ordentligt?[/citat]

 

Tänker du dig att man då använder grön duk som har förtrollats av älvakungen? Den där metoden fungerar garanterat inte, så mycket kan jag säga.

 

Jag fattar inte varifrån denna tro att lite grönt tyg slängt här och där skulle lösa alla problem...

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag menar inte att man ska ta mormors mörkgröna kökshandduk och slänga över huvvet, jag är inte korkad. Man får väl fixa limegrönt tyg, sy en huva som passar huvudet, se till att det är ordentligt spänt och ljusa upp ordentligt. Vi gjorde det med en grön handske så varför skulle det inte funkar på ett huvud? lägger man bara ner tid på det så funkar det. Annars kan man ju alltid maska om man tycker det är enklare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jbergman menade var att övertron till digitalt efterarbete är så stor att man blir blind för de enklaste lösningarna (som oftast är bäst lämpade).

 

Det är som att gå över ån för att hämta vatten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Usarpe89: Om det nu är så lätt, varför gör du inte en filmsnutt? Att ta bort huvudet är en sak, men att sätta in ett nytt huvud är en helt annan femma. Kom ihåg att ljuset skall falla på huvudet exakt som det faller på kroppen, medan han går omkring. Och huvudets rörelser måste matcha kroppens hela tiden utan någon som helst synlig skarv, medan han går omkring. Och så måste förstås kameran ha samma förhållande till kroppen som till huvudet, medan han går omkring.

 

Jag menar vad jag säger när jag påstår att det inte funkar, och jag ser inte vitsen med att ge folk råd som inte fungerar...

 

Och bara om du undrar, att maska på något annat vis skulle naturligtvis inte göra saken enklare.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

liknande effekt har dom i Amish Paradise av Wierd Al Yankowich, och bortser man från att morpha munnen till läppsync eller gröna huvan (inte så otrolig tycker jag... även om den gröna huvan inte skulle behövas...) så blir det endast ren och skär inlärning baklänges som fungerar...

 

titta även i twixtors hemsida där dom har en musikvideo, You Don't Know Me, där hela videon är inspelad som ett enda klipp och dom hoppar och slåss på en arena och så fort dom sjunger blir det slowmotion. Har för mig att det stod att filmen spelades in på 16 mm 48 fps och att twixtor sedan fixade slowmoövergångarna och läppsync... den användes också till den där halvlöjliga musikvideon med två tjejer som är så glada över hennes bögpojkvän...

 

men jag är inte helt säker på vad som användes i just den videon du snackar om...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte om min ide verkligen skulle funka, det var bara ett spontant förslag. därav det lilla tilllägget "det borde väl funka om man gör det ordentligt?" Så jag ger inte folk tips som inte funkar, jag spekulerar bara i lite ideer. Mitt andra inlägg menade jag bara att det är fullt möjligt att green screena bort ett huvud om man lägger ner lite tid på det, och det ärväl ändå fullt möjligt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Usarpe89: Kalla det spekulation eller vad du vill, det funkar ändå inte. Och det har jag redan sagt. Och nej, jag antog aldrig att du skulle använda mormors gröna kökshandduk, utan att du skulle göra ett så bra jobb som möjligt. Varför det är praktiskt taget omöjligt har jag redan redogjort för.

 

Att enbart ta bort någons huvud är så klart genomförbart, men det var ju inte vad frågan handlade om.

 

Visst, du kan få ha din rätt att spekulera som svar på frågor, men jag kan väl få ha min rätt att peka ut idéer som inte fungerar?

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

helt omöjligt är det ju inte... det är lite krångligt i sammanhanget, men när man ser otaliga filmer där just sådan trackning av ansikte gjorts i pricip felfritt (Jurassic Park, Aviator, The One, Forrest Gump m.fl.) så är det lite fel å säga att det är alldeles käpprätt.

 

visst det är dyrt och utmanande (speciellt på 35 mm film, men nu snackar vi troligtvis om DV eller hur?), men det är definitivt inte omöjligt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är möjligt endast i ytterst begränsade situationer. Inte ens i en fetbudgetrulle har jag sett det göras väl.

 

Nu drar jag till Amsterdam och hinner inte diskutera ytterligare, men jag får väl kolla tråden när jag är tillbaka om en vecka.

 

Ha det gott, allesammans!

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 år senare...
Aktören står framför kameran på cirka vi säger 3 meter. Sedan åker man fram med kameran mot personen samtidigt som man zoomar ut.

öh..det är väl inte det vi snackar om, eller? det var väl det där med att ha någon sjunga baklänges?

Länk till kommentar
Share on other sites

haha ja ne det va inte det dom snackade om för fyra år sedan :D det dom snacka om va den här http://www.youtube.com/watch?v=8XnkqZNg_Bk som nu fyra år senare blivit omgjord ca 1000 gånger kanske :) men det du snacka om är ett jätte bra effekt ändå :) man borde göra det oftare! iaf i skräckfilm tycker jag. väldigt lätt sett att få folk att känna obehag i ett rum tex.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...