Gå till innehåll

Söker sångmic


R.R Studio

Recommended Posts

Hej

 

Jag håller på att upgradera min studio och skall just skaffa mig en ny sång mikrifon. Jag söker en mycket kvalitativ "lead vocal" skönhet, men har lite dåligt med kunskap om vilka som är "bra" och vilka som är BRA.

Jag har tills vidare anvnt Rode NT2/3 serierna, men vill skaffa mig nåt mer nu. Priset på mikrofonen har ingen skillnad.

Finns det några förslag?

 

Mvh. Milos

Länk till kommentar
Share on other sites

ADK 51A är väldigt schyssta till de flesta röster, medans deras Hamburg Edition är fantastisk till mansröster & Vienna Edition ger ett vackert skimmer till kvinnoröster.

Det betyder inte att exempelvis Vienna suger för killar eller Hamburg absolut inte funkar till tjejer, dom är ganska kul att laborera med om man har tid!

Har du VERKLIGEN pengar att spendera on the other hand, så är Manley´s mickar över lag väldigt svårslagna, & Neumanns u-87 kan få en att gråta :-)

Däremot funkar inte dessa mickar vidare bra till film (U-87:an kan kanske funka, minns inte redigt) eftersom dom är modellerade för att platsa i en tät mix av instrument & saknar det tydliga övre mellanregister som behövs för att ge klarhet i dialog.

Vice verca tenderar filmmickar bli för skarpa & kalla i karaktären för att vara vidare kul till vocals.

Dom bästa mickar jag hört låg på runt miljonen vill jag minnas, men dom vet jag inte ens vad dom hette. Vägrade röra dom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Super! Tack för ditt svar.

 

Mikrofonen skulle enbart användas till tenor vocal, så ingen dialog eller miljö upptagning.

 

Det är klart att priset har en skillnad, men hade tänkt sattsa stort på en ordentlig mic så är nog redo att betala en del.

 

men låt säga att priset ligger mellan 500 och 1000 € st., vilka miccar skulle du köpa?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kör med en Baby Blue Bottle som jag är väldigt nöjd med:

http://www.bluemic.com/modules.php?op=modload&name=Products&file=index&prod_id=1

Köpte den i USA så jag vet inte helt vad den kostar i Sverige men typ kring 5000:-

skulle jag tro. Den är dessutom snygg tillsammans med sitt shock/pop filter :)

 

http://www.yamaha-shibuya.com/product/proaudio/imgs/microphone/baby_bottle_popkit.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...