Gå till innehåll

SFI storsatsar på film om Guillous Arn


roswall

Recommended Posts

Fick inte fram info på sfi:s hemsida så jag det här får duga så länge:

 

" Jan Guillous framgångsrika serie om Arn ska nu filmatiseras till två långfilmer som täcker hela den episka sagan.

 

Den första boken i trilogin som utkom 1998 blev precis som de två efterföljande delarna i trilogin en enorm succe och de två filmerna förutspås en liknande framgång. Detta är nämnligen den mest påkostade svenska filmproduktionen någonsin med sin budget på drygt 210 miljoner kronor."

 

http://www.filmtipset.se/artikel/arn-b%F6ckerna-sveriges-mest-p%E5kostade-filmprojekt-n%E5gonsin/1562.html

 

Vad tycks?

Länk till kommentar
Share on other sites

SFI gav ett produktionsstöd på totalt 148 miljoner kronor förra året, så det är väldigt osannolikt att de skulle lägga 210 mkr på en enda film. ;)

 

[citat=Filmtipset.se]Arn produceras av Svensk Filmindustri i samproduktion med Film i Väst, SVT, DR, Yle, TV2 Norge och tyska Telepool med stöd av SFI, filmkonsulent Marianne Ahrne.[/citat]

 

Som vanligt är det en tredjedel av Europa som är med så fort det ska göras lite större "svensk" film. Fattliglappar, så kan man sammanfatta svenska filmbranschen. :e

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jbergman]Nu är det förstås inte SFI som satsar alla de där pengarna, så din rubrik är minst sagt missvisande. Nu vet jag inte hur stor del SFI står för, men huvuddelen av pengarna kommer ju inte ens från Sverige...

 

/Jakob[/citat]

 

Då ska jag genast ändra på den, SFI storsatsar kanske bättre?

 

EDIT: det gick visst inte. får be Pace.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Spartacus][citat=barnholdt][citat=Spartacus]Hoppas den floppar![/citat]

 

Ok, varför det? Arn serien är enligt mig det bästa gubben gjort sedan IB-affären.[/citat]

 

Finns bättre böcker att lägga 210 mille på[/citat]

 

Håller med, det här känns så floppigt det bara kan. Faktum att filmerna ska fokusera på Arns och Cecilias kärleksrelation och inte på de historiska aspekterna ställer dessutom användandet av 210 miljoner kronor i ett märkligt ljus. Frågan är kanske om de ens fått ihop pengarna, vem skulle vid sina sinnens fulla bruk investera i ett så riskfyllt projekt (förutsatt att de är medvetna om att 36 av Sveriges 40 filmer förra året gick med förlust).

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Wallin][citat=Spartacus][citat=barnholdt][citat=Spartacus]Hoppas den floppar![/citat]

 

Ok, varför det? Arn serien är enligt mig det bästa gubben gjort sedan IB-affären.[/citat]

 

Finns bättre böcker att lägga 210 mille på[/citat]

 

Håller med, det här känns så floppigt det bara kan. Faktum att filmerna ska fokusera på Arns och Cecilias kärleksrelation och inte på de historiska aspekterna ställer dessutom användandet av 210 miljoner kronor i ett märkligt ljus. Frågan är kanske om de ens fått ihop pengarna, vem skulle vid sina sinnens fulla bruk investera i ett så riskfyllt projekt (förutsatt att de är medvetna om att 36 av Sveriges 40 filmer förra året gick med förlust).[/citat]

 

Böckerna handlade trots allt om relationen mellan de två? Det är relationer som är intressanta. Historiska fakta som i det här fallet är rätt långt från sanningen kan jag läsa i historieböcker om jag så önskar.

 

Dessutom så är Arn böckerna väldigt populära, inte så många böcker i sverige som klår dom, sedan är det (iallafall för mig) helt nytt med Svensk episk medeltidsfilm ur nordiskt perspektiv, snudd på fantasy med den romantiska tolkningen av historien, Känns som svensk filmindustri försöker kliva upp ur sitt träsk och börja leka med dem stora grabbarna, inte helt olikt Nya Zeland med Sagan om ringen.

 

Ni borde vara tacksamma för att pengarna inte gick till typ 10 st Polisfilmer eller en flummiga svenska komedier.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Ayame][citat=Wallin][citat=Spartacus][citat=barnholdt][citat=Spartacus]Hoppas den floppar![/citat]

 

Ok, varför det? Arn serien är enligt mig det bästa gubben gjort sedan IB-affären.[/citat]

 

Finns bättre böcker att lägga 210 mille på[/citat]

 

Ni borde vara tacksamma för att pengarna inte gick till typ 10 st Polisfilmer eller en flummiga svenska komedier.[/citat]

 

Där sa du något faktiskt, alla svenska rullar som kommit ut på sistone suger, är max 1 film som jag gillar varje år. Sista var Wallander: Mastermind, förra året var det Zozo. Kanske lika bra att satsa på något annorlunda än att det görs fler skit filmer..

Länk till kommentar
Share on other sites

Av de pengar som öronmärkts för film går nu alltså en del till en i svenska sammanhang väldigt ovanlig film. Det är väl kul att man satsar på något sådant och inte kör på med dessa polisfilmer som alla älskar att hata.

 

Varför så negativ?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Spartacus][citat=barnholdt][citat=Spartacus]Hoppas den floppar![/citat]

 

Ok, varför det? Arn serien är enligt mig det bästa gubben gjort sedan IB-affären.[/citat]

 

Finns bättre böcker att lägga 210 mille på[/citat]

 

Jag ser den logiken, att jag inte tänkte på det!? Hoppas filmen tvärfloppar så blir det nog mera pengar till andra filmer baserade på svenska böcker framöver...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Ayame][citat=Wallin][citat=Spartacus][citat=barnholdt][citat=Spartacus]Hoppas den floppar![/citat]

 

Ok, varför det? Arn serien är enligt mig det bästa gubben gjort sedan IB-affären.[/citat]

 

Finns bättre böcker att lägga 210 mille på[/citat]

 

Håller med, det här känns så floppigt det bara kan. Faktum att filmerna ska fokusera på Arns och Cecilias kärleksrelation och inte på de historiska aspekterna ställer dessutom användandet av 210 miljoner kronor i ett märkligt ljus. Frågan är kanske om de ens fått ihop pengarna, vem skulle vid sina sinnens fulla bruk investera i ett så riskfyllt projekt (förutsatt att de är medvetna om att 36 av Sveriges 40 filmer förra året gick med förlust).[/citat]

Känns som svensk filmindustri försöker kliva upp ur sitt träsk och börja leka med dem stora grabbarna, inte helt olikt Nya Zeland med Sagan om ringen.

[/citat]

 

Sagan om Ringen är ju betald med amerikanska pengar, så det kan inte riktigt jämföras.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jawo][citat=Ayame][citat=Wallin][citat=Spartacus][citat=barnholdt][citat=Spartacus]Hoppas den floppar![/citat]

 

Ok, varför det? Arn serien är enligt mig det bästa gubben gjort sedan IB-affären.[/citat]

 

Finns bättre böcker att lägga 210 mille på[/citat]

 

Håller med, det här känns så floppigt det bara kan. Faktum att filmerna ska fokusera på Arns och Cecilias kärleksrelation och inte på de historiska aspekterna ställer dessutom användandet av 210 miljoner kronor i ett märkligt ljus. Frågan är kanske om de ens fått ihop pengarna, vem skulle vid sina sinnens fulla bruk investera i ett så riskfyllt projekt (förutsatt att de är medvetna om att 36 av Sveriges 40 filmer förra året gick med förlust).[/citat]

Känns som svensk filmindustri försöker kliva upp ur sitt träsk och börja leka med dem stora grabbarna, inte helt olikt Nya Zeland med Sagan om ringen.

[/citat]

 

Sagan om Ringen är ju betald med amerikanska pengar, så det kan inte riktigt jämföras.[/citat]

 

Denna film är ju knappast endast betalad med svenska pengar heller, Grejen är att Nya zeland har ett mycket bra produktionsbolag (eller vad det kallas) till följd utav filmerna. Hela film-teamet var ju inte det bästa förutom vissa in hyrda men nu så räknas dom till ett av dom bästa i världen.

 

 

[citat=Wallin]

Vi borde förstås vara tacksamma för att de inte gick till vården heller?[/citat]

 

Nej, Det är väl ingen här som har sagt det? långsökt?......

Länk till kommentar
Share on other sites

Hoppas verkligen inte att den floppar. Om den gör det kommer de återgå till att spotta ur sig 10 snutfilmer om året och ett par komedier som visar hur "jätte svenska" huvudkaraktärerna är.

 

Hoppas den blir en jätte hit så SFI ser att dom kan lägga pengar på lite annorlunda projekt i framtiden!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...